Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe journalistiek moet je content maken?

Het is een vaak een terecht geopperde stelling: content marketing heeft heel wat gemeen met journalistiek en kan er heel wat van opsteken. Vooral wat betreft de productie van content gaat dat principe haast volledig op. Maar waar ligt de grens? Op welk moment moet je als bedrijf dat wil content maken anders beginnen denken dan journalisten?

Aangezien voor bedrijven die aan content marketing doen kwaliteit het hoogste goed moet zijn, kan content productie heel wat nuttige lessen leren van de journalistiek. Op vlak van productie zie je bijvoorbeeld dat het werken met een redactionele kalender en ook de structuur van goede artikels zijn vaak schatplichtig zijn aan de journalistiek. Maar ook het zoeken naar neutrale bronnen of het hanteren van een dito schrijfstijl binnen corporate context zijn elementen die content marketing ten goede overneemt van de journalistiek. De verwantschap tussen beide disciplines heeft er ook voor gezorgd dat bedrijven in toenemende mate beroep doen op journalisten om kwaliteitscontent uit te werken en hen daar de nodige vrijheid bij gunnen. Maar er zijn uiteraard ook grenzen. Een journalistiek product heeft een informatiemissie: een krant, tijdschrift of nieuwssite wil een vaak actuele boodschap aan zoveel mogelijk lezers doorgeven. Daar stopt de missie van de redactie. De uitgever commercialiseert doorgaans het medium, maar dat mag geen impact hebben op de inhoud van de artikels.

> Lees ook: Hoe vind en zoek ik een goede copywriter?

Andere doelen, andere zeden

Bij content marketing is het verspreiden ook een doel, maar niet het enige. Bedrijven die aan content marketing doen willen bereik opbouwen, hun publiek helpen met een probleem en zo een relatie opbouwen en/of engagement genereren. En daaruit volgen leads, sales of een bijgestuurd imago. Marketingdoelstellingen dus, die ervoor zorgen dat aan het hanteren van journalistieke methodologie ook grenzen zijn. Dit zijn drie journalistieke eigenschappen die in content marketing beter te mijden zijn:

1. Geen discussie over de bron

Journalisten mogen hun bronnen afschermen en doen dat vaak, zelfs meer dan terecht. Wie informatie uit de maatschappij naar boven wil brengen, heeft die bronnen hard nodig en dat maakt van de afscherming ervan een democratisch wapen. In content marketing ligt dat anders. De content producent diept doorgaans content uit een organisatie en als daar vragen over komen, dan ben je als producent maar beter open en transparant over het proces achter de content productie. In termen van imago voor het betreffende merk is dat een meerwaarde.

2. Negeren van concurrentie

Journalistiek gaat vaak uit van het eigen gelijk. Vanuit dat geloof in eigen sterkte, hebben journalistieke media minder de reflex om hun product af te wegen tegenover de concurrentie. De voorbije twee decennia onderging die reflex een wijziging en vandaag gebeurt dit zeker op het niveau hoofdredacteurs en managers. Als content producent, met een planning op vaak langere termijn, moet dit in de basisreflectie. Bekijk vooraf welke content je concurrenten verspreiden en ga na hoe je het onderscheidend vermogen kan behouden.

3. Content maken in silo’s

Traditionele redactie hebben een silo-organisatie. Journalisten zijn ondergebracht in vakdomeinen en leven zo een gescheiden journalistiek bestaan. Vandaag zie je al journalistieke projecten die de muren slopen en vanuit een andere meer open en grensoverschrijdende aanpak vaak vernieuwende journalistieke content op de wereld loslaten. Content marketing spiegelt zich in de zoektocht naar originaliteit en kwaliteit beter aan die vernieuwing dan aan het oude silodenken.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.