Hoofdpunten

Uber content marketing
1387 Views

Binnenkijken in de Uber content marketing


Uber content marketingUber is in ons land op een juridische muur gebotst, maar wereldwijd is de taxidienst intussen een gevestigde waarde. Het bedrijf investeerde ook sterk in zijn digitale content marketing strategie. In België krijgen we die voorlopig niet te zien, maar de Uber content marketing kan heel wat bedrijven met vervoersactiviteiten inspireren.

Dit voorjaar konden we met zijn allen kennismaken met Uber. De alternatieve taxidienst streek tijdens zijn wereldwijde veroveringstocht neer in Brussel en haalde er zich net als overal ter wereld de woede van de bestaande taxidiensten op de nek. In tegenstelling tot in andere landen kreeg de traditionele business echter het juridische gelijk aan zijn kant en liep Uber tegen een verbod aan (later gebeurde overigens hetzelfde in Berlijn). Over protectionistische reflexen, de kansen voor innovatieve business en de discussie tussen Brigitte Grouwels en Neelie Kroes zullen we het in dit artikel echter voor één keer niet hebben. Als content marketers hadden we namelijk al reikhalzend uitgekeken naar de ontplooiing van de fraaie content marketing strategie van Uber op Belgische bodem. Voorlopig heeft het niet mogen zijn, maar een blik op hoe Uber het elders aanpakt, is zeker de moeite waard.

Een snuifje human touch

In het verlengde van de app-driven business van Uber is ook de content marketing strategie sterk digitaal geïnspireerd. Het taxibedrijf verspreidt zijn content onder andere via Twitter (116.000 volgers), Facebook (320.000 fans), YouTube (200.000 views) of Instagram (16.000 volgers). Maar het post ook filmpjes op Vimeo en heeft bovenal en sterk uitgewerkte blog. De boodschappen die het via de verschillende digitale owned media verspreidt, zijn aangepast aan de mediumeigenschappen en aan het publiek. Op Facebook zal je meer corporate info vinden, terwijl het Twitter al eens inschakelt om van leer te trekken tegen beleidsmakers die de dienst geen al te warm welkom geven. Ook het videomateriaal heeft een specifiek nut: met online video pepert Uber zijn content marketing strategie duidelijk met een snuifje human touch. Wie een blik werpt op de filmpjes, ontwaart een sterke feeling voor storytelling. De verhalen die Uber wil brengen, brengt het vanuit zijn medewerkers, de Uber-chauffeurs. Dat maakt de content van Uber zeer menselijk, getuige daarvan dit filmpje dat het recent op Vimeo verspreidde. Bovendien kan ook de HR-component van dit filmpje tellen: als rekruteringsinstrument moet dit wel uitstekend werken.

Uber content marketing = klanten helpen

De blog van Uber is echter het allerbeste voorbeeld van de ware content marketing spirit van Uber. Het is geen wervende promotool, maar een kanaal waarmee het via zeer kwalitatieve informatie en data klanten met een concrete behoefte een stap vooruit helpt. Bovendien hebben ze in ware mediatraditie kaas gegeten van enige geografische segmentering. Naast een ‘main blog’ pakt Uber namelijk steevast uit met City Blogs om zijn content te diversifiëren en af te stemmen op de (mogelijke) gebruikers van de app in de hele wereld. Net zoals Uber met zijn app de moderne consument wil helpen om zich op een andere innovatieve manier door een stad te verplaatsen, rijkt de City Blog informatie aan die hetzelfde doel nastreeft. Dat kan gaan over content die tips of informatie verschaft over leuke plekken, goede restaurants of evenementen op een bepaalde dag. Via smartphone zijn zelfs specifieke taalgidsen beschikbaar.

Voorbeeld verdient navolging

Dat alles en die strategie zien we in België dus voorlopig aan ons voorbijgaan. Al kan de aanpak van Uber uiteraard ook inspireren. De app zelf kreeg intussen navolging van een traditioneel taxibedrijf in de hoofdstad en waarom zou dat voor de digitale content marketing benadering anders hoeven te zijn? Op de keper beschouwd zijn taxibedrijven niet echt ondernemingen met een zeer scherp gedefinieerd imago. Een Facebookpagina met corporate info, een Twitteraccount voor directe klanteninteractie of een blog met nuttige informatie over het territorium van de dienst kunnen voor elke vervoersorganisatie een meerwaarde vormen. Uber heeft er vanuit zijn digitale toepassing en vanuit zijn innovatiedrang mee gepionierd, maar met wat geluk kan deze digitale content marketing strategie een hele business dynamiseren.









Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...