Hoofdpunten

content distributie
987 Views

Een houvast voor content distributie


content distributieDe kernvraag waarover content strategen en hun opdrachtgevers zich buigen, is die van de kanaalkeuze. Langs welke kanalen bereik ik mijn doelgroep(en) het best? Uiteraard zal het antwoord verschillen van bedrijf tot bedrijf en dan nog eens van doelgroep tot doelgroep. Maar er zijn ook algemene tendensen vast te stellen. Een handige bron is de Global Web Index die elk kwartaal een doorkijk biedt in de bronnen die consumenten hanteren om hun informatie op het web te vinden. Met de hulp van Heidi Cohen lichten we enkele opvallende vaststellingen toe.

Content specialiste Heidi Cohen publiceerde vorige week haar analyse van de Global Web Index van het vierde kwartaal van 2013. Die omspant 32 markten en vertegenwoordigt naar eigen zeggen 90% van het internetpubliek. Dat is een cijfer om u tegen te zeggen en zelfs al is het een overschatting met enkele tientallen procenten, dan nog blijft de index een belangrijke bron om een content marketing strategie op basisrelevantie te testen.

De top 5 voor content distributie

Wie de top 20 die Heidi Cohen oplijst erop naleest, ontdekt een wellicht vaak persoonlijk herkenbaar profiel van online zoekgedrag. Onbetwist op één van de platformen waarlangs consumenten informatie zoeken, is search. Zoekmotoren blijven voor velen het startpunt. SEO is met andere woorden zeker niet afgeschreven, maar met de komst van algoritmes als Hummingbird liet ook Google al weten dat search voortaan hand in hand moet gaan met kwaliteitscontent. Op twee komen de sites waar consumenten zelf hun mening over merken kunnen geven. Denk aan Amazon of Tripadvisor. Op vier en vijf staan in dezelfde sfeer de blogs over producten of merken en de prijsvergelijkingssites. Maar het valt op dat de derde plaats toch gaat naar de corporate info: de merk- of bedrijfssites. Dat is interessant, want het geeft in zekere zin ook een traject weer. De consument die een hogedrukreiniger wil kopen, loopt eerst langs Google, leest commentaren van gebruikers en gaat dan op de site van bekend merken op zoek naar meer info. Pas als hij die heeft volgt bijvoorbeeld een prijsvergelijking via daarop gerichte sites.content distributie chart

Push en pull

Niet geheel onverwacht is de top 5 gespekt met platformen of kanalen die uitgaan van pull bij de consument. De consument zoekt zelf zijn weg en als merk moet je in dat opzicht investeren in gevonden worden. Via SEO, via een goede website, via het monitoren van earned media aandacht, enzovoort. De eigen initiatieven om content te verspreiden zijn echter niet volledig weggedeemsterd. Zo staat e-mail op plek 7, met die nuance dat de content ook hier meer dan platte promo moet zijn. Dat e-mail het goed doet, sluit aan bij eerdere bevindingen op de Nederlandse markt. Twitter als kanaal om content te promoten haalt een 10de plaats, maar de dynamiek in de top 20 gaat toch een andere kant op dan die van pure pull. Met elementen als Q&A-sites of instant messenger komt conversation management als content verspreider duidelijk op de voorgrond. Mobiele apps en mapping wijzen dan weer op het stijgende belang van utilities bij het produceren van content.

Hoe gebruiken?

Nogmaals, de systematiek achter een globale analyse van content distributie platformen en zoekgedrag gaat niet voor elk product op, maar het is een interessante startmechaniek. Sociale media halen de top vijf bijvoorbeeld niet, maar voor bepaalde merken kunnen ze wel zeer adequaat zijn. Of omgekeerd: als je als producent van supplementen voor diervoeding vooral op de b2b-markt werkt en weet dat dierenartsen nog niet echt de grote stap naar digitalisering hebben gezet, dan kan het helpen om te beginnen met goede SEO, een degelijke website en misschien een zeer nuttige mobiele app om je b2b-publiek van het nut van digitale content te overtuigen. Meer nog dan het louter vergelijken van je bestaand strategisch plan, telt bovendien de permanente verificatie. Hou de vinger aan de pols, kijk via software hoe de cijfers van elk kanaal evolueren en speel daar gericht op in door de kanaalstrategie permanent bij te sturen.

 

 

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...