Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Trends voor content marketeers: omnichannel-ervaringen en mobiele devices

Consumenten blijken de kanalen of media die zij tegenkomen of opzoeken niet meer als duidelijk afgebakende kanalen ervaren, maar als één. Men spreekt hier van een ‘omnichannel-ervaring’: “The physical and digital worlds are now coming together. So it’s not about place; it’s about any place”, aldus het Social Trends Report 2013.Natuurlijk raadplegen consumenten nog steeds verschillende media en bronnen om zich te oriënteren. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld de PC om productinformatie te verzamelen en bekijken ze daar ook de reviews die erover geschreven zijn. Maar in de winkel zelf willen ze vaak nog aanvullende informatie, zoals prijsvergelijkingen of toch weer reviews, en deze informatie bekijken ze via hun smartphone. En volgens het Social Trends Report 2013 (PDF) van Bazaarvoice is er in toenemende mate sprake van de vermenging van deze media en kanalen.

> Lees ook: Hoe schrijf je specifiek voor mobile?

De omnichannel-ervaring leidt er toe dat elk stuk informatie of content waar een consument behoefte aan heeft, op elke plek waar de consument is tijdens zijn aankoopproces beschikbaar moet zijn. Merken doen er dus goed aan om hun media met elkaar te vermengen om zodoende echt nuttige omnichannel-ervaringen te bieden. Dit betekent dat je als merk je content niet alleen via je eigen website of een magazine beschikbaar stelt, maar dat je de verbinding opzoekt met je klanten op sociale media en via andere relevante websites, in de winkelpaden via mobiel en via winkeldisplays.

Mobiele devices

Een andere trend die de noodzaak tot een omnichannel-ervaring bevordert is de focus op mobiele devices; de smartphone is nu al een belangrijk kanaal in de omnichannel ervaring. En in een onderzoeksrapport van Morgan Stanley wordt zelfs voorspeld dat het gebruik van mobiele devices het desktopgebruik in 2015 inhaalt. Dit betekent dat de online content niet alleen meer op PC-geschikte websites bekeken wordt, maar vooral op draagbare schermen zoals smartphones en tablets.

comscore-mobile-users-desktop-users-2014

Dit betekent dat content marketeers steeds meer genoodzaakt lijken te zijn om mobiel in hun content marketingstrategie op te nemen. Verder vergt de focus op mobiele devices een andere manier van het aanbieden van de content zoals bijvoorbeeld via printmagazines of via een reguliere website. De content moet namelijk ‘on the go’ kunnen worden gelezen. De content die geschikt is voor mobiel moet bijvoorbeeld korter zijn dan de content die via PC-websites wordt aangeboden, meer actiegericht, en natuurlijk ook met een mobiel-vriendelijke opmaak. Tevens is het van belang om te weten welke mobiele devices je publiek gebruikt om toegang tot je content te krijgen.

Omnichannel blijkt te werken, vooral bij retail

Uit onderzoek (Omni-channel 2013: The long road to adoption) blijkt dat klanten, die via meerdere kanalen met het merk in contact komen, meer winstgevend zijn dan klanten die dat niet doen. Tegenwoordig vragen retailers zich dan ook niet meer af of ze via meerdere kanalen hun product moeten verkopen maar hoe ze dat het beste kunnen doen.

Op basis van het Omnichannel Readiness onderzoeksrapport is een top 5 samengesteld van merken die leider zijn op het gebied van omnichannel-ervaringen. Dit zijn Nordstrom en Apple samen op plaats 1, Macy’s, Wallmart op 2 en 3, en Target en Best Buy sluiten de lijst af.

De voorbeeldcases die gericht zijn op een omnichannel-ervaring waarbij mobiele devices een grote rol spelen lijken dus vooral afkomstig te zijn uit de retailwereld. En natuurlijk valt niet alle content die bijvoorbeeld via de smartphone te raadplegen is onder de noemer content marketing. Maar omdat het gaat om het geheel aan consistente merkervaringen zijn alle vormen van content (dus ook de product- en merkspecifieke beschrijvingen en aanbevelingen) van belang in de algehele strategie. Succesvolle cases zijn dan ook Mediamarkt en Marks & Spencer.

De twee voorbeelden die ik in dit blogartikel uitlicht zijn twee luxe warenhuisketens: het Amerikaanse Nordstrom en het Nederlandse De Bijenkorf.

Nordstrom

De winkel overweegt de plaatsing van Apple iPads in de kleedkamers om de klantervaring te versterken. Door het plaatsen van de mobiele apparaten in kleedkamers, is het voor klanten en medewerkers makkelijk om productinformatie, zoals maten, kleuren, et cetera, op te zoeken, zodat ze de gepaste kleding makkelijk in een andere maat of kleur kunnen proberen. “We are focused on looking at in-store experiences,” zegt Jessica Scheibach, group product manager bij Nordstrom Direct. “We want to marry the online and store experiences.”

Het plan om iPads in kleedkamers te plaatsen is een uitbreiding van de al bestaande omnichannel-ervaringen die de winkel wil creëren. Zo hebben ze ook mobiele app waarmee klanten producten en klantreviews kunnen delen via SMS. En via de iPad app is het mogelijk om gepersonaliseerde mobiele winkelervaringen, zoals virtuele kledingkamers, te hebben en te delen en om een gepersonaliseerde homepage in te stellen.

Nordstrom app

De Bijenkorf

Meer dichterbij huis werd pasgeleden bekend dat de Bijenkorf (verder) gaat investeren in de ontwikkeling van digitale media en de multichannelstrategie om persoonlijker te kunnen communiceren. De Bijenkorf App gaat een prominente rol spelen in deze multichannelstrategie. Uit een persbericht van de Bijenkorf zegt marketingdirecteur Robert Bohemen: “Onderzoek toont aan dat klanten ook digitaal willen communiceren, mits afgestemd op hun persoonlijke interesses. Investeringen in nieuwe technische mogelijkheden, waarbij de Bijenkorf App een hoofdrol speelt, maken dit mogelijk”.

De Bijenkorf App biedt persoonlijke service voor Bijenkorfmembers in de vorm van vouchers, een actueel overzicht van zijn of haar gespaarde punten en sinds kort ook digitale kassabonnen. In de winkel zelf gaat de Bijenkorf App ook een rol spelen. Zo is de app uitgerust met een productscanner, waarmee een klant de barcode op een prijskaartje in de winkel kan scannen om gedetailleerde informatie over het artikel, de beschikbaarheid in andere filialen of deBijenkorf.nl kan krijgen en direct online kan bestellen.

De Bijenkorf App krijgt tevens een grotere rol in klantcommunicatie. Zoals het versturen van een bericht aan de klant tijdens het shoppen over privileges of bijzonder nieuws over merken. Dit gebeurt op basis van persoonlijke interesses en alleen als de klant dit wenst. Volgens Bohemen zal dit leiden tot meer persoonlijke communicatie, de verhoging van het serviceniveau en digitale klantherkenning.

Ondanks dat digitaal de boventoon voert bij De Bijenkorf, speelt de offline content marketing ook nog steeds een rol. Zo krijgen de meest actieve klanten dit jaar nog wel het kwartaalmagazine Inspiration Magazine en de papieren boekjes voor de Maffe Marathon en de Drie Dwaze Dagen.

bijenkorf app

 

Dit blogartikel is geschreven door Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van content marketing, branded content en merkloyaliteit, en docent binnen de master Corporate Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.