Hoofdpunten

inbound marketing
-31536000 de dagen max geleden
1524664800 de post dagen
3267 Views

Het verschil tussen online marketing en inbound marketing



inbound marketingOp deze blog lichtten we onlangs het verschil toe tussen digitale content marketing en sociale media. Enkele weken later ging Search Engine Journal nog een stapje verder en wees het op de verwarring die bestaat tussen content marketing, inbound marketing, social media marketing en online marketing. Deze termen belanden helaas maar al te vaak op één hoop, maar onderscheiden zich wel degelijk van elkaar. Omdat woorden dus wel eens voor verwarring zorgen, bedacht SEJ bovendien een fraaie maar informatieve cartoon om een en ander op te helderen. Als aanvulling op onze eerdere post, focussen we hieronder op het verschil tussen online marketing en inbound marketing, maar zoomen we ook in op de interpretatie van de cartoon.

Als Search Engine Journal zijn blogpost over de spraakverwarring begint met “there might be a confusion”, dan is dat nog enigszins eufemistisch. Zoals eerder aangehaald, is het onderscheid tussen digitale content en social media in vele hoofden onduidelijk, maar ook het verschil tussen online marketing in het algemeen en inbound marketing verdient enige toelichting.

Online marketing

Van de vier aangehaalde termen – content marketing, social media marketing, inbound marketing en online marketing – is online marketing zonder twijfel de oudste. Toen de eerste vormen van commercialisering van het internet de kop opstaken, was de term online marketing de facto geboren. Online marketing focust zich op het aanprijzen en promoten van websites om de surfer te helpen bij het vinden van wat hij op het web aan het zoeken is. In zijn oudste en meest traditionele vorm sluit online marketing aan bij de klassieke paid media (of zelfs above-the-line media als we die term nog even van stal mogen halen). Het gaat dan om banners, display advertising, maar ook homepage takeovers of andere leaderboards. Een adverteerder betaalt een regie om een advertentieformaat op een welbepaalde plaats weer te geven. Het formaat moet de surfer aanzetten tot clicken, wat hem of haar op een site brengt die de ambities van de adverteerder inzake verkoop, awareness of imago moet ondersteunen. Het succes van deze formaten weerspiegelt zich doorgaans in de CTR (of click-through-ratio).

Inbound marketing

Het hierboven geschetste mechanisme staat te boek als klassieke outbound marketing. De voorbije jaren verbreedde online marketing echter zijn scope en kreeg outbound het gezelschap van inbound marketing. Vandaar dat op infocartoon de inbound ‘matroesjka’ in de matroesjka van online marketing past. Het essentiële verschil is dat van push en pull media. Outbound is push: via bijvoorbeeld banners op plaatsen waar de lezer komt, schreeuwt een product om aandacht. Inbound is pull: de surfer moet uit zichzelf de stap zetten of de weg vinden naar content die hem interesseert. Inbound rust daarbij op de kwaliteit van de content. Als een blogpost over de kwaliteit van een nieuw type plastic kwalitatief genoeg is, kan dat de lezer aanzetten om een kijkje te nemen op de site van de fabrikant ervan. Het onderscheid tussen push en pull is overigens niet enkel een online gegeven. Een regionaal reclameblad in de brievenbus is zeer letterlijk push, een regionaal magazine in een display op straat is zeer letterlijk pull. En ook daar bepaalt de kwaliteit of de lezer ‘pullt’, maar als hij dat doet, kan je ervan uitgaan dat zijn of haar interesse en engagement een stuk hoger ligt dan bij push.

Over de cartoon

De cartoon van SEJ is goed gevonden, maar wie terugleest waar het onderscheid ligt tussen digitale content marketing en social media marketing zal merken dat de volgorde van de poppetjes minder accuraat is. Digitale content marketing gaat over het produceren, strategisch plannen en gericht verspreiden van content via digitale kanalen. Social media zijn belangrijke kanalen, maar lang niet de enige. Daarom zou het poppetje van sociale media marketing eerder in het content poppetje moeten passen. De makers vertrokken van een ander perspectief en zagen content als hetgeen verspreid wordt op sociale media. Klopt, maar wie de marketingtechniek van content en sociale media vergelijkt, komt eerder uit bij het omgekeerde.

 





New Call-to-action




Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...