Content marketing is een kans voor kmo’s

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 03 maart 2014 - 2119 Views

2119 Views

kmo'sTegenstrijdige geluiden en toch ook niet. In de Verenigde Staten etaleert een nieuw rapport van het Content Marketing Institute het succes van B2B content marketing in kmo’s. In eigen land pakte Gouden Gids uit met een enquête die wijst op het gebrek aan digitale marketinginspanningen bij de kleine en middelgrote ondernemingen. Die tegenstelling zouden we gemakshalve kunnen verklaren door de digitale voorsprong van Amerikaanse kmo’s. Wie goed leest, ontwaart echter dezelfde ondertoon: voor kmo’s is digital momenteel een enorme opportuniteit in de strijd tegen veel grotere concurrenten.

Het Content Marketing Institute plaatste zijn nieuwe bevindingen rond content marketing en kmo’s vooral in B2B-context. Dat is uiteraard niet verwonderlijk gezien de B2B-focus van heel wat kleine en middelgrote bedrijven. Het nieuwste B2B-rapport bevestigt dat veel Amerikaanse kmo’s (gedefinieerd als bedrijven met 10-99 werknemers) goed bezig zijn op vlak van content marketing. Dat bezorgt hen volgens Joe Pulizzi een uitgesproken voordeel als ze concurreren met de grote jongens.

Kmo’s moeten hun content marketing structuur verzorgen

Vanuit Europees standpunt is het vooral nuttig om te weten te komen wat de Amerikaanse kmo’s goed of vooral beter doen. Ten eerste blijkt B2B content marketing vooral structureel goed geïntegreerd in deze ondernemingen. Bijna de helft heeft een goed uitgewerkte strategie en – toch wel een straf cijfer – bijna 80% heeft iemand die zich gericht bezighoudt met het beheren van die strategie. Voor wie dat logisch vindt: in de grote ondernemingen ligt dat cijfer op ‘slechts’ 58%. Het verklaart meteen ook waarom het vertrouwen in content marketing stijgt. De structuur is er en de resultaten volgen, want een groeiend aantal kmo’s laat weten vertrouwen te hebben dat hun strategie zal werken. De content marketing aanpak structureren en organiseren, is dus de boodschap, terwijl veel kmo’s vandaag vooral bezorgd zijn over hun kanalenkeuze. Ook hier tonen de cijfers dat er geen reden is om mee zijn met elke hype belangrijker te vinden dan de structurele en strategische onderbouw. Een vergelijking tussen het CMI-rapport van vorig jaar en dat van dit jaar leert dat de ingeschakelde digitale media min of meer dezelfde zijn en ook hetzelfde gewicht krijgen. Al zijn er uitzonderingen: Google+, YouTube, SlideShare en Instagram winnen aan belang. En ja, de respondenten verwachten dat de budgetten voor content marketing zullen stijgen in 2014. Maar enkel het tegendeel was groot nieuws geweest.

Belgische kmo’s en digital: een moeilijk verhaal

Over het content marketing gedrag van de Belgische kmo’s bestaan tot op heden geen specifieke studies. Wat wel aardig in de buurt komt, is het rapport van de Gouden Gids. Dat bedrijf heeft vanuit zijn conversie van papieren classifiedsreus naar digitaal marketingbureau een goed zicht op hoe kmo’s met digital omgaan. De studie ‘Digitale adoptie van Belgische kmo’s’ schetst een eerder mager beeld. Zo heeft 84% van de Belgische kmo’s géén e-commerce site. Dat cijfer zegt ook heel wat over content marketing, want het betekent dat zelfs met een content strategie maar weinig ondernemingen een lijn kunnen leggen naar een online verkoopfinaliteit. En voor de offline verkoopfinaliteit kunnen de Belgische kmo’s maar heel beperkt rekenen op de kansen voor mobiele content. Slechts 13% van de Belgische kmo’s heeft een website die is aangepast voor mobiel gebruik en amper 5% een eigen mobiele applicatie.

Op zoek naar relevantie

In een debat naar aanleiding van deze cijfers linkten ook enkele specialisten de trage digitale vooruitgang van kmo’s aan content. Als kmo’s vandaag geen webshop op mobiele site hebben of willen, dan heeft dat volgens André Duval veel te maken met onbegrip. “De kmo’s weten wat hun knowhow is, maar ze kennen hun relevantie niet: ze weten niet welke rol ze spelen in het leven van de consument”, zegt de voormalige CEO van Duval Guillaume. Bedrijven weten met andere woorden welke kennis en content ze in huis hebben, maar ze weten niet hoe ze die moeten inschakelen om de consument te engageren. In essentie betekent dit dat te weinig kmo’s kaas hebben gegeten van het vermarkten van content. Is dat anno 2014 een grote ramp? Dat is het (nog) niet. Bij het maken van die inschatting denken beide studies wel in dezelfde richting. De onderliggende boodschap is duidelijk: ook grote bedrijven hebben tijd nodig om content marketing te integreren. Wie vandaag nog niet met digitaal aan de slag ging, kan op korte tijd nog veel goed maken. Voor kmo’s is er, zeker in B2B, nog heel wat plaats op de content marketing trein.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...