Hoofdpunten

kmo's
1515 Views

Content marketing is een kans voor kmo’s


kmo'sTegenstrijdige geluiden en toch ook niet. In de Verenigde Staten etaleert een nieuw rapport van het Content Marketing Institute het succes van B2B content marketing in kmo’s. In eigen land pakte Gouden Gids uit met een enquête die wijst op het gebrek aan digitale marketinginspanningen bij de kleine en middelgrote ondernemingen. Die tegenstelling zouden we gemakshalve kunnen verklaren door de digitale voorsprong van Amerikaanse kmo’s. Wie goed leest, ontwaart echter dezelfde ondertoon: voor kmo’s is digital momenteel een enorme opportuniteit in de strijd tegen veel grotere concurrenten.

Het Content Marketing Institute plaatste zijn nieuwe bevindingen rond content marketing en kmo’s vooral in B2B-context. Dat is uiteraard niet verwonderlijk gezien de B2B-focus van heel wat kleine en middelgrote bedrijven. Het nieuwste B2B-rapport bevestigt dat veel Amerikaanse kmo’s (gedefinieerd als bedrijven met 10-99 werknemers) goed bezig zijn op vlak van content marketing. Dat bezorgt hen volgens Joe Pulizzi een uitgesproken voordeel als ze concurreren met de grote jongens.

Kmo’s moeten hun content marketing structuur verzorgen

Vanuit Europees standpunt is het vooral nuttig om te weten te komen wat de Amerikaanse kmo’s goed of vooral beter doen. Ten eerste blijkt B2B content marketing vooral structureel goed geïntegreerd in deze ondernemingen. Bijna de helft heeft een goed uitgewerkte strategie en – toch wel een straf cijfer – bijna 80% heeft iemand die zich gericht bezighoudt met het beheren van die strategie. Voor wie dat logisch vindt: in de grote ondernemingen ligt dat cijfer op ‘slechts’ 58%. Het verklaart meteen ook waarom het vertrouwen in content marketing stijgt. De structuur is er en de resultaten volgen, want een groeiend aantal kmo’s laat weten vertrouwen te hebben dat hun strategie zal werken. De content marketing aanpak structureren en organiseren, is dus de boodschap, terwijl veel kmo’s vandaag vooral bezorgd zijn over hun kanalenkeuze. Ook hier tonen de cijfers dat er geen reden is om mee zijn met elke hype belangrijker te vinden dan de structurele en strategische onderbouw. Een vergelijking tussen het CMI-rapport van vorig jaar en dat van dit jaar leert dat de ingeschakelde digitale media min of meer dezelfde zijn en ook hetzelfde gewicht krijgen. Al zijn er uitzonderingen: Google+, YouTube, SlideShare en Instagram winnen aan belang. En ja, de respondenten verwachten dat de budgetten voor content marketing zullen stijgen in 2014. Maar enkel het tegendeel was groot nieuws geweest.

Belgische kmo’s en digital: een moeilijk verhaal

Over het content marketing gedrag van de Belgische kmo’s bestaan tot op heden geen specifieke studies. Wat wel aardig in de buurt komt, is het rapport van de Gouden Gids. Dat bedrijf heeft vanuit zijn conversie van papieren classifiedsreus naar digitaal marketingbureau een goed zicht op hoe kmo’s met digital omgaan. De studie ‘Digitale adoptie van Belgische kmo’s’ schetst een eerder mager beeld. Zo heeft 84% van de Belgische kmo’s géén e-commerce site. Dat cijfer zegt ook heel wat over content marketing, want het betekent dat zelfs met een content strategie maar weinig ondernemingen een lijn kunnen leggen naar een online verkoopfinaliteit. En voor de offline verkoopfinaliteit kunnen de Belgische kmo’s maar heel beperkt rekenen op de kansen voor mobiele content. Slechts 13% van de Belgische kmo’s heeft een website die is aangepast voor mobiel gebruik en amper 5% een eigen mobiele applicatie.

Op zoek naar relevantie

In een debat naar aanleiding van deze cijfers linkten ook enkele specialisten de trage digitale vooruitgang van kmo’s aan content. Als kmo’s vandaag geen webshop op mobiele site hebben of willen, dan heeft dat volgens André Duval veel te maken met onbegrip. “De kmo’s weten wat hun knowhow is, maar ze kennen hun relevantie niet: ze weten niet welke rol ze spelen in het leven van de consument”, zegt de voormalige CEO van Duval Guillaume. Bedrijven weten met andere woorden welke kennis en content ze in huis hebben, maar ze weten niet hoe ze die moeten inschakelen om de consument te engageren. In essentie betekent dit dat te weinig kmo’s kaas hebben gegeten van het vermarkten van content. Is dat anno 2014 een grote ramp? Dat is het (nog) niet. Bij het maken van die inschatting denken beide studies wel in dezelfde richting. De onderliggende boodschap is duidelijk: ook grote bedrijven hebben tijd nodig om content marketing te integreren. Wie vandaag nog niet met digitaal aan de slag ging, kan op korte tijd nog veel goed maken. Voor kmo’s is er, zeker in B2B, nog heel wat plaats op de content marketing trein.









Recently Published

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...