Content en controverse: zoek het juiste jasje

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 05 februari 2014 - 1625 Views

1625 Views

ControverseUitpakken met controverse is voor veel content producenten verleidelijk: het levert veel aandacht op, maar bij een foute aanpak loert imagoschade om de hoek. Vergeleken met klassieke reclame kan content marketing in elk geval bouwen op heel wat meer precisie en nuance. Maar hoe produceer je controversiële content die efficiënt is én respect oplevert bij zowel voor- of tegenstanders?

Controverse om de controverse mag nooit de bedoeling zijn. Maar een bedrijf dat content wil verspreiden die onderbouwd is, maar om een bepaalde reden ook controversieel, mag zich niet laten remmen door die mogelijke controverse. De controverse zal uiteraard voor de nodige interesse in de content en in het bedrijf zorgen. Net daarom is het belangrijk dat de controversiële content, net als elk ander stuk content, kwalitatief is gemaakt. Maar omdat het om inhoud gaat die voor gemengde gevoelens kan zorgen, is het belangrijk om enkele extra aandachtspunten in acht te nemen.

1. Controverse of niet: blijf beleefd

Een controversiële boodschap is geen vrijgeleide om het beest los te laten. Blijf altijd beleefd en omschrijf met de nodige nuance en voorzichtigheid het standpunt in kwestie. Een onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld op zijn blog een bericht wil posten over de vastgestelde relatie tussen armoede en hersenontwikkeling heeft er geen enkel belang bij om schofferende taal te gebruiken tegenover sceptici of personen die het onderwerp zijn van het bericht. Laat de bokshandschoenen thuis en toon op die manier aan mogelijke klanten welke attitude je als bedrijf vertegenwoordigt.

2. Vertel to-the-point

Wie controversiële content verspreidt, mijdt maar beter de wolligheid. Of het nu gaat om geschreven of video content: start nooit met een ellenlange aanloop, wazige omschrijvingen of een rondje fietsen omheen de kern van de zaak. Noem man en paard, en maak van meet af aan de w’s duidelijk: wie, wat, waar, wanneer en waarom of hoe. Het zal de controversiële inhoud de nodige scherpte geven, maar de mogelijke kritiek ontmijnen dat het verhaal aan duidelijkheid te wensen overlaat.

3. Blijf relevant

Breng controversiële content, maar doe dat enkel als de inhoud aansluit bij wat je als bedrijf in essentie wil vertellen. Zoek geen controverse, maar mijd ze ook niet als ze aansluit bij je basismissie op vlak van content. Wie relevantie mist, zal snel het verwijt incasseren dat het bedrijf snelle en gratis aandacht zoekt. Check daarom de meer controversiële content extra op relevantie.

4. Promoot voorzichtig

Ook content die controverse opwekt, verdient content promotie. Een viraal effect zal de trafiek ondersteunen, maar de traditionele eigen promotiekanalen mogen zeker niet ontbreken om het virale effect op gang te brengen. Waak wel sterk over de inhoud van de promotie zelf. Als die ongenuanceerd is, dan doet dat de nuance in het eigenlijke bericht wegdeemsteren. Niet enkel de controversiële content moet precies en genuanceerd zijn, ook de promotie van het bericht moet dat zijn. Idem dito trouwens voor de titels en tussentitels van het bericht. Het is niet altijd makkelijk, maar tracht ook daar de nuance te behouden en niet te kort door de bocht te gaan. Trek die lijn ook door bij alles wat in de buurt van de controverse verschijnt: foto’s bij een blogpost, algemene beelden in een online video of zelfs advertenties. Allen kunnen ze de controverse een soms ongewilde dimensie geven. Vermijd ongewilde effecten. Om het voorbeeld over de armoede-studie erbij te nemen: een advertentie voor Louis Vuitton producten is in zo’n geval eerder ongewenst.

5. Leer leven met de kritiek

De controverse zal – noblesse oblige – voor zowel voor- als tegenstanders zorgen. Leer er mee leven dat een deel van de reacties de content niet zal steunen. Als de inhoud in evenwicht is, als je nuance als hoogste goed hebt bewaard en als je de boodschap met de nodige attitude en overtuiging kan blijven steunen, is die negatieve kritiek ‘part of the deal’. Bij de voorstanders zal het imago extra gestimuleerd worden, bij de tegenstanders kan een juiste attitude voor het nodige respect zorgen.










Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...