Hoofdpunten

Food Reporter Marco van Davenhorst
1543 Views

Deli XL scoort met de B2B content van Food Reporter


Food Reporter Marco van Davenhorst

Foto: Spotonvision

Zoals we vorige maand al schreven, is digitale content marketing nog vaak een zaak van B2C-bedrijven. In Nederland is de B2B foodservice groothandel Deli XL zeer succesvol met het digitale contentplatform Food Reporter. Het lanceerde het online videoproject met een minimum aan middelen, maar na enkele jaren is het niet meer weg te denken uit de Nederlandse foodservice. Mediaforta vroeg tekst en uitleg aan Marco van Davenhorst (centraal op de foto), social media adviseur bij Deli XL en verantwoordelijke voor Food Reporter.

Food Reporter ontstond in 2010 toen Deli XL zijn nieuwe website wat extra cachet wou geven. De keuze viel op online video. Aanvankelijk plaatste het filmpjes online met interviews van leveranciers, maar al snel verschoof het accent in de richting van een echte reportagestijl (vandaar Food Reporter). De video’s kwamen terecht op een eigen YouTube kanaal, later volgende een eigen contentplatform dat vandaag nog steeds the place-to-be is voor de Nederlandse foodservice professionals. Het leverde Deli XL vorig jaar ook de Nederlandse B2B Marketing Award op.

Video als USP

Food Reporter videoOpvallend is dat jullie kort na de start het inhoudelijke accent verschoven. Van interviews met leveranciers, naar een meer journalistieke stijl. Hoe pakten jullie dat aan?

Marco van Davenhorst: “We spiegelden ons aan het Nederlandse tv-programma De Wereld Draait Door, waar de Jakhalzen als een soort razende reporter ergens binnenstappen en een goed verhaal mee naar buiten brengen. Als ergens bekende koks aanwezig zijn of als er een pop-up restaurant opent, dan willen we daar ‘on-the-fly’ naartoe kunnen gaan. Dat idee zijn we nog steeds trouw. In 2012 beslisten we om onze eigen website te maken. Die was powered by Deli XL, maar kwam onder de vlag van Food Reporter. Wel hebben we het echt scherp journalistieke losgelaten: we zeggen duidelijk dat wij marketers zijn en daarom niet altijd de juiste vragen kunnen stellen. Daarom plannen we de start van profielen op Food Reporter. Mensen kunnen zelf een foto maken van een gerecht of een filmpje om op het platform te communiceren met bijvoorbeeld koks. We willen meer koks die zelf gaan meedoen, het is de bedoeling om echt de community uit te bouwen.”

Is video voor Food Reporter nog steeds de enige contentvorm of hebben jullie dat verbreed?

Marco van Davenhorst: “We zijn nu heel druk bezig met live-streaming events. Voor het goede doel deden we een live streaming met koks die 24 uur lang live hebben gekookt. Dat was een succes en dus doen we dat volgende maand opnieuw voor een andere event met jonge koks. Dat is een type content dat heel vernieuwend is. We hebben ook geschreven content, die het zelfs heel goed doet. Vaak gaat het om tips en adviezen, maar video blijft het mediumtype dat ons uniek maakt.”

Jullie gaan prat op een laag startbudget van 1.000 euro, vooral voor apparatuur. Kan je ons een inzicht geven in het totale plaatje achter jullie content benadering?

Marco van Davenhorst: “Je hebt uiteraard resources in mensen nodig. Zelf werk ik twee dagen per week voor Food Reporter, ik heb een webredacteur en ook continu enkele stagiairs. Veel komt vanuit onze eigen passie. We hebben een editor op afstand die onze filmpjes zeer budgetvriendelijk klaarmaakt. De enige vaste kosten die we hebben, zijn de verbeteringen aan ons platform. En af en toe nieuwe camera’s, maar meer is het niet.”

Food Reporter tussen sales en imago

Food Reporter interviewWat was en is het verband tussen Food Reporter en de ambities van Deli XL?

Marco van Davenhorst: “Deli XL wilde heel graag groeien in de horeca. Het imago is meer geënt op groothandel, grootverpakking, ziekenhuizen, zorginstellingen, enz. Om dat imago bij te sturen, gingen we Food Reporter als content platform uitspelen om het netwerk te verbreden en om sectororganisaties, koks en publiek aan te trekken. En dat werkt momenteel verschrikkelijk goed. Deze maand konden we de verslaggeving verzorgen van Horecava, de grootste horecabeurs van Nederland in samenwerking met de grootste horeca-organisatie van het land. Dat gebeurt vanuit Food Reporter. Deli XL had dit ook onder eigen naam kunnen doen, maar niet op zo’n open, eerlijke, transparante en goedkope manier.”

Het verhogen van het marktaandeel in de horeca is ook een verkoopdoelstelling. Hebben jullie impact vastgesteld van het werk van Food Reporter op de verkoop?

Marco van Davenhorst: “Eén-op-één is dat heel moeilijk te zeggen. Wel merken we dat we bijvoorbeeld in de klantenbeleving als een versleverancier worden gezien, wat voor ons heel erg belangrijk is. Food Reporter heeft daarin wel een rol gespeeld. Waar we het meest aan hebben bijgedragen is de online beleving. We zijn de enige B2B-groothandel met een webshop, maar geen cash-and-carry winkel. Dat betekent dat je klanten echt een online beleving moeten hebben en op dat vlak heeft het werk van Food Reporter zeker geholpen. De webshop is nieuw, we werken aan de implementatie van de goede analytics en daarna zullen we dat koppelen aan de andere platformen. Maar daarnaast komen we heel veel te weten door gewoon veel met onze klanten te kletsen. Ook dat levert nuttige feedback op.”

Koppelen jullie Food Reporter aan andere commerciële initiatieven?

Marco van Davenhorst: “We hebben een grote demokeuken en helpen bijvoorbeeld jonge sous-chefs die bij ons komen koken bij hun eigen ‘branding’. Het levert content op, maar het maakt ook dat Food Reporter meer is dan enkel het bereik of het aantal likes. Die jonge koks waren anders wellicht nooit met Deli XL in contact gekomen.”

Hoe populair is Food Reporter online en op sociale media?

Marco van Davenhorst: “Ons grootste sharing platform is Twitter. Het Twitterbereik is ontstaan omdat de filmpjes waarin we iemand interviewen gedeeld worden via de Twitter van die persoon. Op Twitter hebben we iets meer dan 5.000 volgers. Facebook is voor ons meer een kanaal dat veel bereik oplevert via de likes op de berichten die we plaatsen. Onze pagina zelf heeft 600 likes, maar dat vind ik minder interessant bereik. Het is belangrijk om weten welke berichten in de smaak vallen. Onze website zelf overigens haalt 5.000 tot 10.000 unieke bezoekers per maand. Dat is een relevant cijfer in B2B, want in totaal telt Nederland misschien 50 à 60.000 food professionals. Als je er maandelijks 10.000 bereikt, bereik je op een jaar mogelijk de hele doelgroep.”

Nieuwe projecten

Food Reporter onnoWat doen jullie met de lessen die Food Reporter oplevert?

Marco van Davenhorst: “We bouwen momenteel een tweede platform: served.nl, dat zich richt op de zorgsector. De content is meer inhoudelijk, journalistieker, waar Food Reporter iets populistischer is. Voor de verspropositie hebben we het platform Fresh 24/7, dat meer als marktplaats is gepositioneerd. Een landbouwer kan er zijn waar aanbieden, bezoekers kunnen het kopen, Deli XL zorgt voor de logistieke schakel.”

Deli XL is ook actief op de Belgische markt. Komt Food Reporter ook naar ons land?

Marco van Davenhorst: “Onze Zuid-Afrikaanse eigenaar Bidvest heeft de Belgische afdeling gerebrand tot Bidvest Foodservice en de Nederlandse tot Bidvest Deli XL. Het zou kunnen dat de foodservice divisies in verschillende landen meer gaan samenwerken en dat Food Reporter breder gaat werken. Maar dat is verre toekomstmuziek.”









 

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...