Hoofdpunten

993 Views

Google van content naar hogere conversie met +Post ads


Google heeft deze maand de betaversie van de +Post ads voorgesteld. Het gaat om een reclameformaat voor Google+ dat adverteerders de brug helpt maken tussen de content die ze op het sociale netwerk plaatsen en het aantal conversies dat ze met die content willen realiseren. Op die manier doet Google wat elk sociaal netwerk ambieert: een verdienmodel installeren. Dit model is er een dat zeer sterk de kaart van content distributie uitspeelt.

Het was de Google+ product manager, Eran Arkin, die deze maand de eer kreeg om het pilootproject op zijn eigen pagina aan te kondigen. De betaversie van de +Post ads draait op dit moment proef bij grote merken als Toyota, Ritz of Cadbury. De testimonial van Toyota deed overigens dienst als promovideo voor de aankondiging van de +Post ads.

+Post ads hebben een filosofie

plus post ad toyotaHet systeem voorziet in gesponsorde posts die het publiek van de content op Google+ vanop de merksites naar de display ads van Google moet brengen. In praktijk betekent dit dat een merk bijvoorbeeld een foto of video kan creëren, dat stukje content publiek maakt op Google+ en vervolgens Google betaalt om het om te zetten in een display ad voor het Display Ad Network van Google. Het gevolg van die systematiek is dat de content die merken maken meegeniet van het grote bereik van het Display Ad Network (in totaal tonen 2 miljoen sites, apps en video’s de AdWords reclame). De filosofie van Google is duidelijk: hun display ads bereiken het hele internet en dat is tot nader order groter dan het netwerk van elke brand page op Google+. Of elke brand page op Facebook, al laat Google die naam uiteraard niet vallen. Ondanks het massabereik merkte Digimedia terecht meteen op dat het toch een uitdaging zal blijven om te concurreren met bijvoorbeeld Facebook, waar de gebruikers 25% van hun geconnecteerde tijd doorbrengen, los van het toestel dat ze gebruiken.

Breek uit het netwerk

De +Post ads vormen dus zonder twijfel een interessante evolutie in de strijd tussen Google+ en Facebook. Behalve het feit dat er een groot bereik om de hoek loert, kunnen content marketers uit dit initiatief nog een aantal andere boeiende conclusies trekken:

1. Betalen. Een goede analyse in AdAge leert ons dat Google aanrekent van zodra een gebruiker twee seconden over de ad beweegt met zijn muis, waardoor de +Post ad uitklapt op het scherm. Over de tarieven van de ads, die Google nog verder zal ontwikkelen, is momenteel weinig geweten.

2. Binnen of buiten Google+. Google laat expliciet verstaan dat het vindt dat content moet kunnen reizen buiten het eigen sociale netwerk. Dat sluit aan bij een moderne kijk op digitale content strategie, waarbij niet vanuit het medium wordt gedacht, maar vanuit de doelgroep en de plaatsen op het net waar je die het best kan bereiken. Google kadert die benadering als het ‘zero moment of truth’: een merk moet content afleveren die de gebruiker nodig heeft en dat op het moment en de plaats waar hij die nodig heeft.

3. Opportunistische trekje. Toch zit er ook voor Google meer in. Het brengt de content van zijn adverteerders buiten het Google+ netwerk, maar het trekt zo tegelijk ook mensen naar Google+ die het netwerk anders niet meteen hadden bezocht.

4. Even geduld aub. De +Post ads zitten in een betafase en zijn beschikbaar voor een beperkt aantal AdWords adverteerders. Google heeft echter een open uitnodiging staan voor toekomstige testers.










 

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...