Google toont de weg in 2014

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 06 december 2013 - 1830 Views

1830 Views

Google in 2014Sinds we de maand december zijn ingerold, stijgt de hoeveelheid blogposts met voorspellingen en content marketing trends voor 2014 zeer snel. Naast de vluchtige lijstjes valt één element op, zeker op basis van wat we in 2013 zagen gebeuren: Google zal in 2014 de lijnen voor content marketing en SEO blijven uitzetten. We kijken hoe dat zal gebeuren en hoe je daar als content marketer het best mee omspringt.

Dat Google in 2013 nog steeds het mediabedrijf was dat de lijnen voor content marekting uitzet, bleek uit meer dan één ingreep. Op SEO-vlak herinneren we ons de introductie van Penguin, maar ook op mediavlak is de voorbereiding van Google Glass, haast letterlijk, een eye-opener. Kwaliteit en diepgang van de content zijn paradepaardjes geworden van Google en het mag dan ook geen verrassing heten dat die strategie voor 2014 intact blijft.

Spot de Hummingbird van Google

Een eerste aandachtspunt voor 2014 heet Hummingbird. Google lanceerde dit nieuwe algoritme (bepaalt hoe de zoekmotor werkt) eerder dit najaar om verbanden, complexe vragen en zelfs conversaties te integreren in het zoekproces. Het gevolg: Google weet dankzij Hummingbird beter waar de lezer-kijker zich bevindt, wat zijn interesses zijn, wat hij graag deelt via Google+, enzovoort. Een eenvoudig voorbeeld: Google oude stijl zocht bij het ingeven van ‘dichtstbijzijnde tankstation’ ook effectief op die twee zoekwoorden. Met Hummingbird vult het dichtstbijzijnd in via echte locatiedata. Google wil te weten komen wat zijn gebruikers ‘echt’ zoeken en dat is belangrijk voor content marketing. Het geeft het uitgangspunt dat content kwalitatiever moet worden concrete invulling. De juiste keywords gebruiken blijft belangrijk, net als het inschakelen van waardevolle links. Maar bottom line wijst Hummingbird de weg naar een meer conversationele manier van content produceren. Gastblogs zijn een voorbeeld, maar ook het gebruik van (eigen) citaten en co-citaten (in nauwe combinatie met een keyword) zijn goede oplossingen.

Neem een standpunt in

Die meer conversationele onderbouw van Google heeft een belangrijk gevolg voor de invalshoek van bedrijfscontent. Consumenten pikken niet langer of eerder onvoldoende in op content die een trend in een sector louter beschrijft (al mag dat dergelijke stukken nooit helemaal uitsluiten, zeker als ze nieuws brengen). Lezers zoeken al evenmin een overview van waar een bedrijf mee bezig. Wat wel aanslaat: sectortrends die uitgediept worden, in een standpunt bijvoorbeeld. Met dit artikel als voorbeeld: leg niet enkel uit dat Google Hummingbird heeft gelanceerd, maar leg ook uit wat dat volgens jou betekent voor de marketer die het leest. Zo produceer je content die substantieel is en die Google in 2014 (nieuwe algoritmes voert het geleidelijk in) meer naar waarde zal schatten. Dit bouwt voort op een van de vaak beschreven trends van 2013: wees een autoriteit en maak geen artikels die louter vulling zijn.

Het Google+ profiel wordt onmisbaar

De extra laag die Google op die reputatie-invalshoek bouwt in 2014 is auteurschap. Dat zal gebeuren in combinatie met Google+. Hoe meer sterke artikels gelinkt zijn aan een Google+ profiel, hoe beter voor de trafiek naar de content die je produceert. Die strategie hangt uiteraard sterk vast aan auteurschap en populariteit op sociale media. De bekende ‘+1’ op Google+ is het afgelopen jaar krachtiger geworden dan de populariteitsindicaties van Facebook. Volgens specialisten zal Google+ waarschijnlijk in 2016 belangrijker worden voor sharing dan Facebook. Om echter zelf actief content te delen en een proces van delen te stimuleren, blijft Twitter zeer aangewezen. Maar algemeen blijft het noodzakelijk om de inspanningen over meerdere platformen te spreiden en last but not least ook de mobiele toegankelijkheid van die platformen te faciliteren. Maar als de vraag opduikt wat we content marketers voor 2014 mogen wensen, dan is het meest voor de hand liggende antwoord in elk geval: een Google+ profiel (voor wie er nog geen heeft uiteraard) en een sterk auteursmerk.












Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...