Hoofdpunten

Instagram ad
1235 Views

Instagram en advertenties: kwaliteit als noodzaak


Instagram adDe netwerksite Instagram heeft de daad bij het woord gevoegd. Nadat het in oktober al liet verstaan dat het advertenties zou toelaten, volgde vorige week een nieuwe website die de community een blik laat werpen op de allereerste gesponsorde Instagram-posts.

Het nieuws over de stap naar reclame van Instagram was vorige maand geen verrassing. Online deed het gerucht al langer de ronde en begin oktober bevestigde de Facebook-dochter het nieuws. Het betekent concreet dat Instagram tussen de foto’s en video’s van gebruikers reclame zal vertonen. Dat het initiatief geen verrassing is, valt af te leiden uit de cijfers. Instagram heeft een community van 150 miljoen leden die de dienst gratis gebruiken. Het zou gek zijn om het business model niet te oriënteren in een richting die ook inkomsten genereert uit dat enorme bestand. En als Instagram gratis wil blijven, dan is enkel reclame het alternatief als inkomstenbron. Of het zou de data van zijn leden moeten vermarkten, een optie die anno 2013-2014 een stuk risicovoller oogt.

Eerst in Amerika

Toch moeten de Belgische Instagrammers zich nog niet meteen aan reclame verwachten. Het netwerk draait eerst proef in de Verenigde Staten. Instagram preciseerde overigens meteen dat het wil kiezen voor reclame in de vorm van stijlvolle foto’s en video’s. De ‘reclameruis’ voor gebruikers moet zo minimaal mogelijk zijn. Of hoe een nieuw medium toch op zijn minst de ambitie toont om te leren uit de bedreigingen van de klassieke reclamemedia. Als de test in de Verenigde Staten naar wens verloopt, wil Instagram zijn reclamepolitiek mondiaal installeren. De nieuwe website die het vorige week online plaatste, toont dat de nieuwe commerciële politiek zich vooral heeft gericht op een reeks van basispartners. We noteren de namen van Adidas, Ben & Jerry’s, Burberry, General Electric, Lexus, Levi’s, Macy’s, Michael Kors, PayPal en Starwood.

Hoe moet reclame op Instagram?

Het merk dat de primeur kreeg om reclame te maken op Instagram was het modemerk Michael Kors (zie foto). De gesponsorde post toont een luxehorloge te midden van koekjes. De cijfers tonen enthousiasme met meer dan 200.000 likes in de eerste uren. Het label ‘Sponsored’ staat netjes in de bovenhoek. Toch verzamelde Instagram ook negatieve reacties, maar de ervaring met Facebook leert dat het aantal uitstappers laag blijft (in verhouding tot de inkomsten). Bovendien speelt Michael Kors het slim. De advertentie oogt als een gewone post, zonder grote slogans of flikkerlichten. Daardoor wordt de ad haast onvermijdbaar in de tijdlijn. Pas nadat je de foto hebt gezien, zal je merken dat het om een advertentie gaat. Wie op de naam van het merk klikt, komt terecht op de merkpagina van de adverteerder. Instagram doet het voorbereidende werk en kijkt of leden in de doelgroep van de adverteerder horen alvorens hen de advertentie te tonen. Gebruikers kunnen ads echter verbergen, maar dat staat niet gelijk aan een totale opt-out. Daar schuilt meteen ook de grote uitdaging voor Instagram: hou het netjes. Wordt reclame te plat, dan ontstaat een dubbel negatief scenario: de click through rates zakken in elkaar en geïrriteerde gebruikers stappen op. Kwaliteit van de reclamecontent wordt met andere woorden het ijkpunt.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u sociale media als Instagram in uw content strategie kan integreren.

Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...