Joe Pulizzi publiceert ‘Epic Content Marketing’

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 02 oktober 2013 - 1402 Views

1402 Views

Joe PulizziEind september verscheen Epic Content Marketing, het nieuwe boek van Joe Pulizzi. Pulizzi is zowat de godfather van de content marketing en niet enkel omdat zijn naam Italiaans klinkt. Hij is de oprichter van het Content Marketing Institute en organiseert ook het leidende internationale evenement (Content Marketing World).In Epic Content Marketing focust Pulizzi op de kwaliteit van content. Een voorproefje.

Voor Epic Content Marketing vertrekt Joe Pulizzi vanuit één van de basisprincipes van content productie en strategie: maak geen content voor jezelf, maar creëer content in functie van de behoeften van je doelgroep. In het ideale scenario dat zich daarna afspeelt, bewijst een onderneming haar klanten of prospecten een dienst met kwalitatieve content. Dat resulteert in het nodige engagement aan klantenzijde en in het realiseren van objectieven (informatie, imago, sales,…) aan bedrijfszijde. In essentie gaat Pulizzi in zijn nieuwe boek in op een van de grote voorwaarden om dat proces te laten slagen: de kwaliteit. Content moet zijn publiek ‘in vervoering’ brengen. Maar hoe kom je tot die ‘epic’ content? Pulizzi schuift zes principes naar voor.

De zes principes van Joe Pulizzi

 

1. Beantwoord een behoefte

Content zal nuttig zijn of niet zijn. Nuttig betekent in deze context in de eerste plaats nuttig in het leven van degene voor wie de informatie is bestemd. Behoefte is de eerste drijfveer bij het uitwerken van goede content, maar doe dat niet blind. Denk steeds aan de link tussen die behoefte en de eigen producten of diensten. Dit hangt ook samen met de invalshoek van de andere marketinguitingen. Mikken die op emotie, dan is het geen slecht plan om dat mee te nemen in de strategische reflectie bij het opstellen van een content strategie.

2. Houd een consistent niveau aan

Consistentie is belangrijk in termen van kwaliteit en distributie. Zorg ervoor dat mensen weten wat ze van jouw bedrijf op vlak van content mogen verwachten. Dat klinkt evident, maar is voor heel veel bedrijven niet altijd vol te houden. Het niveau van de kwaliteit kan onder druk komen omdat een bedrijf onvoldoende invalshoeken blijft vinden om eigen nieuwswaardige content te maken. Dat het ritme gaat stokken, kan daarvan een logische uitloper zijn (maar ook andere redenen hebben).

3. Vind een eigen stem

Met zijn derde advies verlaat Pulizzi het pad van de basisvoorwaarden en klopt hij op de deur van storytelling. Hij raadt bedrijven aan om een eigen originele ‘stem’ te vinden. Een bedrijf is geen journalist, mag gekleurd praten en kan van daaruit een sterke eigenheid opbouwen. Laat die kans niet liggen, maar blijf vooral jezelf, klinkt het advies.

4. Mijd de visie niet

Daaraan kleeft Pulizzi een tweede duidelijk advies: een bedrijf dat met een eigen stem spreekt, hoeft niet objectief te zijn. Durf een kant te kiezen, durf een stelling in te nemen en doe dat onderbouwd. Meningen trekken meningen aan, bedrijven vinden hun plaats in een debat en klanten kiezen graag voor bedrijven die duidelijk maken waar ze voor staan.

5. De val: platte promo

Wie advies drie en vier (en eigenlijk ook advies nummer één) niet in de wind slaat, vermijdt meteen de val waarvoor Pulizzi waarschuwt: schaamteloze zelfpromotie. Hoe meer een bedrijf naar de eigen navel staart bij content productie, hoe lager de sharing statistieken. Content die platte promotie mijdt en vooral aan de consument denkt, heeft de meeste kans op slagen.

6. Great content travels

Net als de eerste vijf principes voor epische stortytelling is het slotadvies van Pulizzi niet verrassend, maar wel ambitieus voor veel ondernemingen. Ga enkel voor de hele goede content. Good is the enemy of great, om het kernachtig te zeggen. Enkel wie gaat voor het etiket ‘epic’ zal volgers opbouwen en zijn content doelen realiseren. Pulizzi roept dan wel op om de objectiviteitscriteria die eigen zijn aan journalistiek aan kant te schuiven, maar de basisinsteek van journalistiek voor content productie blijft overeind: only great content travels.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...