Hoofdpunten

tina world of waw
1526 Views

Augmented reality in de praktijk


tina world of wawEerder had we het op deze blog al op de mogelijkheden van augmented reality in het kader van deze gehypete bril. Hoe een content marketer het vandaag al concreet kan toepassen om de beleving van zijn ‘traditionele’ media te verbeteren, is echter nog een open vraag. Een interessante toepassing van print (een kinderboek!) in combinatie met augmented reality toont alvast de weg.

Met het oog op de Boekenbeurs heeft de Vlaamse augmented reality studio World of Waw een interessant project afgerond. Het realiseerde het eerste augmented reality fictieboek. Het kinderboek ‘Rudy De Ruimtevaarder‘ is een traditioneel prentenboek met een futuristisch extraatje. Als je de pagina’s scant met je smartphone of tablet, komen de hoofdpersonages tot leven in 3D op je boek. De lezertjes spelen verstoppertje met Rudy, zingen en dansen met Karel de Cavia en knutselen zelf een ruimtepak in elkaar. Zo verandert een papieren publicatie in een multimediaal avontuur.

Augmented reality vergt voorbereiding

Dat augmented reality een concrete toepassing krijgt in een kinderboek lijkt misschien ver van het marketersbed, maar is geen verrassing. Kinderen zijn native gebruikers van smartphones of tablets en zo’n toepassing geeft een nieuwe technologie meteen een educatieve inslag. Bovendien is het gebruik niet echt moeilijk. Je downloadt de gratis app, scant de pagina’s en binnen een fractie van een seconde staan Rudy en Karel naar je te zwaaien. De 3D animaties worden toegevoegd aan het camerabeeld van je tablet en worden zo als het ware een deel van je leven. Tegelijk ondersteunen ze de content (zo leert Karel de Cavia een liedje aan Rudy, dat hem de weg wijst naar zijn planeet). De ontwikkelaars maakt trouwens hun huiswerk inhoudelijk naar behoren. “Het verhaal van Rudy de Ruimtevaarder gaat over sterven, troost en overeenkomen met je zusje of broertje”, vertelt bedenkster Tina Stroobandt (foto) “We gingen te rade bij de opvoedingswinkel om het verhaal vorm te geven. Zo kunnen kinderen ongemerkt iets opsteken uit het boek. Maar vanzelfsprekend investeerden we het meeste tijd in de beleving zelf.”

Ook voor content marketing

Voor content marketers die de komende jaren met augmented reality aan de slag willen, houdt dit pioniersverhaal alvast enkele reminders in. Eén: het kan. Een traditioneel printmedium kan je inhoudelijk verrijken met augmented reality. Het gevaar schuilt in het maken van een hebbeding, een gadget, maar wie het goed aanpakt kan zijn content verrijken. Denk maar aan het concretiseren van gerealiseerde projecten, of het tastbaarder maken van verhalen die voor veel bedrijven op papier of bij klassieke online video te abstract blijven. Twee: ga niet over één nacht ijs of je verzandt precies in het maken van niet meer dan een kersje op de taart. World of Waw stapte naar een opvoedingswinkel om zijn verhaal te onderbouwen. Bedrijven zullen ongetwijfeld heel wat kennis over hun eigen verhaal in huis hebben, maar voor wie met deze nieuwe contentvorm aan de slag gaat, zal externe input geen overbodige luxe vormen. Rest de vraag: hoe echt is Rudy in dit boek. De makers vertellen over een test. “Vanzelfsprekend was het de bedoeling dat de kinderen door de tablet of smartphone rondkijken en Rudy aantikken op het scherm zodra ze hem gevonden hebben. Maar dat deden ze niet. De kinderen (tussen 3 en 6) legden hun toestel weg en gingen zonder scherm op zoek in de kamer. Voor hen bevond Rudy zich dus echt in de kamer. Dat was een fantastisch moment. Misschien wel het allerbeste sinds de opstart van dit project.” Dat project is trouwens nog niet af. Via de facebookpagina kan je zelf nog input leveren bij de verdere verfijning van de illustraties en animaties. In april ligt het eindresultaat in de boekenwinkel.

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u nieuwe technieken als augmented reality in uw content strategie kan integreren.

 

Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...