Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Audi neemt voorsprong door content

Guy Van Mol Audi‘Vorsprung durch Technik’, zo klinkt de intussen legendarische slagzin van het Duitse automerk Audi. Dat het merk uit de Volkswagen-groep ook de techniek van content strategie onder de knie heeft gekregen, merken we vandaag aan de manier waarop het investeert in sociale media. We kregen tekst en uitleg bij de aanpak van Guy Van Mol, Digital Communication Manager bij Audi Belgium.

Audi Belgium heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in zijn online reputatie en deed dat via kanalen als LinkedIn, Facebook en Twitter. Toch is reputatie niet het enige target. Audi laat weten dat de aanpak ook heeft gezorgd voor kwalitatieve leads in de vorm van klanten die een nieuwe wagen configureren of een testrit aanvragen. In termen van online bereik kan Audi eveneens mooie cijfers voorlegen. In kwantiteit klom het aantal Facebook-fans van 13.000 in september 2012 naar 86.500 in oktober 2013. Ook op het professionele netwerk LinkedIn, dat in België ongeveer 1,7 miljoen leden telt, zag Audi Belgium zijn aanhang groeien. Recent overschreed het er de kaap van 2.000 followers, met zo’n 165 aanbevelingen voor de verschillende Audi-modellen. Met die cijfers bevindt Audi zich in België in de kopgroep van de automerken.

Het contentplan van Audi

Om een goede online reputatie op te bouwen en interactie te creëren, investeerde Audi Belgium in interessante doelgroepgerichte inhoud. “We hebben een structureel contentplan uitgewerkt voor onze verschillende sociale media, rekening houdend met ieder van onze doelgroepen”, zegt Guy Van Mol, Digital Communication Manager bij Audi Belgium. Daarbij nuanceert Van Mol ook. Het gaat niet enkel om veel inhoud, het gaat vooral om goede inhoud en dito storytelling. “Tegelijk hebben we gekeken hoe deze kanalen elkaar kunnen versterken”, klinkt het. “In onze strategie hebben we inhoudelijke kwaliteit altijd laten primeren op kwantiteit. Ook in 2014 blijven we inzetten op content, op het brengen van een goed verhaal.” Hoe ging dat in praktijk? Voor LinkedIn vulde de constructeur  de bedrijfspagina van Audi Belgium aan met inhoud over de verschillende automodellen. Het verzamelde ook aanbevelingen met het oog op netwerkgroei. “LinkedIn is voor Audi het netwerk bij uitstek om fleet managers en business car drivers aan te spreken”, zegt Van Mol daarover. “Voor Facebook ligt het accent meer op community management en customer care, waarbij Audi Belgium inhoudelijke verhalen in de kijker zet en elke weekdag nieuws post. Ook op Twitter groeide het aantal volgers en ambassadeurs voor het merk.”

LinkedIn-enthousiasme

Niet enkel Audi blikt met tevredenheid terug op de recente evolutie van het merk op de sociale media. Ook bij LinkedIn zijn de inspanningen niet onopgemerkt gebleven. Tijdens zijn lezing op het interactieve marketingevent Digital Marketing First haalde Marcel Molenaar (Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux) Audi Belgium aan als schoolvoorbeeld van een geslaagd LinkedIn-optreden. “Met een sterke content die doelgericht verspreid wordt op ons sociaal mediakanaal, is Audi Belgium een pionier op de Belgische markt”, verklaarde Molenaar. De hang naar kwaliteit past uiteraard perfect in de filosofie die LinkedIn al een tijd verkondigt. De consumenten die via de socialemedia de website van Audi bezoeken, blijken vaak interessante potentiële klanten te zijn. In die context vormen de professionele gebruikers van LinkedIn, waaronder fleet managers en business car drivers een gewenste doelgroep. “Audi Belgium brengt een mooi gestructureerd verhaal, gericht afgestemd op de verschillende profielen”, verduidelijkt Marcel Molenaar, die vanzelfsprekend niet naliet om te vermelden dat Audi als eerste automerk gebruik maakte van de Sponsored Updates van LinkedIn om deze strategie te ontvouwen.

 

 

Boost je contentmarketing! Werk samen met de meest gespecialiseerde contentcreators en contentmarketeers uit ons internationaal netwerk.

Meer info

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.