Digital Content Marketing Congress preview: Kris Hoet

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 24 september 2013 - 1691 Views

1691 Views

Kris Hoet DCMC2013Zowel in de blogosfeer (met ‘Crossthebreeze’) als in de reclamewereld staat Kris Hoet te boek als een visionaire marketeer. Vandaag is hij de ‘Change Architect’ van Duval Guillaume, maar hij draagt ook twaalf jaar ervaring aan adverteerderskant bij Microsoft mee in zijn carrièrerugzak. Op het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta bijt hij op 7 oktober de spits af. We blikken vooruit naar wat hij de congreskijker wil vertellen.

Officieel is Kris Hoet de managing partner digital van Duval Guillaume Modem. Hij staat in voor de interne organisatie en integratie van digital in een full service reclamebureau, maar is ook de eindverantwoordelijke voor de digitale strategie binnen klantenprojecten. In die functie heeft Hoet geen geringe verdienste: Duval Guillaume Modem staat in onze Belgische reclamescene namelijk te boek als één van de grote voorbeelden van een succesvolle integratie van digitale reclame. De namen van klanten en de prijzen (creatieve maar ook efficiëntieprijzen) zijn navenant. “We hebben er heel veel tijd in geïnvesteerd, want bij de start van die oefening was duidelijk dat het klassieke model niet meer volstond. We hadden de goesting om dingen te veranderen en geen enkel belang bij een status quo”, aldus Hoet.

Giving people a story to tell to each other

Gevraagd naar het succes van het werk van Duval Guillaume Modem accentueert Hoet sterk het element storytelling. “Het gaat er niet enkel om dat wij de boodschap op een creatieve manier verpakken en brengen”, zegt hij. “We willen dat bedrijven iets ondernemen waardoor ze mensen een verhaal geven om over te praten. Wat je hen geeft, dat is je ‘social currency’.” Net doordat de digitalisering veel nieuwe tools heeft opgeleverd om content te creëren, hebben bedrijven een pak meer slagkracht om social currency te creëren, luidt de redenering. “Als je het juist aanpakt, dan krijg je vandaag in elk geval een schaalgrootte die voorheen onmogelijk was”, zegt Hoet. “Een klassiek voorbeeld is onze melkcampagne van enkele jaren terug. Op basis van een tv-spot die een verhaal vertelde over ‘zich klaar maken voor later’ brachten we een interessant element aan. Dat kan dus ook in het klassieke reclameveld. Daarbovenop zorgden we voor ‘social currency’ door een 64-jarige in te schrijven voor ‘So you think you can dance’, met heel veel aandacht in andere media als gevolg.”

Social currency en viral

De essentie van social currency sluit nauw aan bij het idee van earned media en virale campagnes. “Klopt”, zegt Kris Hoet, “maar viraal gaan is het gevolg. Het begint met de content die voldoende sterk moet zijn opdat mensen erover gaan praten. Het virale effect is het gevolg, maar het is niet het doel op zich. Je creëert uiteraard bereik, maar als mensen het delen dan moet het gaan om de inhoud. Het gesprek moet gaan over het element waarop je iemand attent wou maken.” Dat Kris Hoet sterk in de notie social currency gelooft, merk je overigens ook aan zijn functie-omschrijving. Hij is dan wel managing partner digital bij DG Modem, maar noemt zichzelf ook ‘Change Architect’. “Dat is op zich al social currency. Als ik mijn kaartje afgeef, dan vraagt 1 op 2 wat die functie betekent. Vervolgens kan ik uitleggen wat het inhoudt en hoe wij over change denken. Die werking is identiek aan die van social currency in content campagnes.”

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...