Hoofdpunten

Kris Hoet DCMC2013
1064 Views

Digital Content Marketing Congress preview: Kris Hoet


Kris Hoet DCMC2013Zowel in de blogosfeer (met ‘Crossthebreeze’) als in de reclamewereld staat Kris Hoet te boek als een visionaire marketeer. Vandaag is hij de ‘Change Architect’ van Duval Guillaume, maar hij draagt ook twaalf jaar ervaring aan adverteerderskant bij Microsoft mee in zijn carrièrerugzak. Op het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta bijt hij op 7 oktober de spits af. We blikken vooruit naar wat hij de congreskijker wil vertellen.

Officieel is Kris Hoet de managing partner digital van Duval Guillaume Modem. Hij staat in voor de interne organisatie en integratie van digital in een full service reclamebureau, maar is ook de eindverantwoordelijke voor de digitale strategie binnen klantenprojecten. In die functie heeft Hoet geen geringe verdienste: Duval Guillaume Modem staat in onze Belgische reclamescene namelijk te boek als één van de grote voorbeelden van een succesvolle integratie van digitale reclame. De namen van klanten en de prijzen (creatieve maar ook efficiëntieprijzen) zijn navenant. “We hebben er heel veel tijd in geïnvesteerd, want bij de start van die oefening was duidelijk dat het klassieke model niet meer volstond. We hadden de goesting om dingen te veranderen en geen enkel belang bij een status quo”, aldus Hoet.

Giving people a story to tell to each other

Gevraagd naar het succes van het werk van Duval Guillaume Modem accentueert Hoet sterk het element storytelling. “Het gaat er niet enkel om dat wij de boodschap op een creatieve manier verpakken en brengen”, zegt hij. “We willen dat bedrijven iets ondernemen waardoor ze mensen een verhaal geven om over te praten. Wat je hen geeft, dat is je ‘social currency’.” Net doordat de digitalisering veel nieuwe tools heeft opgeleverd om content te creëren, hebben bedrijven een pak meer slagkracht om social currency te creëren, luidt de redenering. “Als je het juist aanpakt, dan krijg je vandaag in elk geval een schaalgrootte die voorheen onmogelijk was”, zegt Hoet. “Een klassiek voorbeeld is onze melkcampagne van enkele jaren terug. Op basis van een tv-spot die een verhaal vertelde over ‘zich klaar maken voor later’ brachten we een interessant element aan. Dat kan dus ook in het klassieke reclameveld. Daarbovenop zorgden we voor ‘social currency’ door een 64-jarige in te schrijven voor ‘So you think you can dance’, met heel veel aandacht in andere media als gevolg.”

Social currency en viral

De essentie van social currency sluit nauw aan bij het idee van earned media en virale campagnes. “Klopt”, zegt Kris Hoet, “maar viraal gaan is het gevolg. Het begint met de content die voldoende sterk moet zijn opdat mensen erover gaan praten. Het virale effect is het gevolg, maar het is niet het doel op zich. Je creëert uiteraard bereik, maar als mensen het delen dan moet het gaan om de inhoud. Het gesprek moet gaan over het element waarop je iemand attent wou maken.” Dat Kris Hoet sterk in de notie social currency gelooft, merk je overigens ook aan zijn functie-omschrijving. Hij is dan wel managing partner digital bij DG Modem, maar noemt zichzelf ook ‘Change Architect’. “Dat is op zich al social currency. Als ik mijn kaartje afgeef, dan vraagt 1 op 2 wat die functie betekent. Vervolgens kan ik uitleggen wat het inhoudt en hoe wij over change denken. Die werking is identiek aan die van social currency in content campagnes.”

 

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...