- Contentproductie
LinkedIn gaat van start met sponsored updates
Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn heeft een nieuwe advertentieproduct gelanceerd: sponsored updates. Met die updates kan je business content (presentaties, productinfo, online video, enz.) promoten via de newsfeed van LinkedIn-gebruikers. Het netwerk volgt daarmee het voorbeeld van Facebook en Twitter, maar toch heeft de nieuwigheid veel relevantie voor content marketers. De gesponsorde updates bieden hen immers de kans om meer bereik op te bouwen omdat je ook een doelgroep kan aanspreken die je bedrijf (of vooral de website) nog niet kende.
De gesponsorde updates die LinkedIn introduceert, zullen zichtbaar zijn in de newsfeeds op de homepage van de LinkedIn-gebruikers. De updates zullen ook verschijnen op mobiele dragers en worden duidelijk als gesponsord aangeduid. Bedrijven die hun content op die manier willen ondersteunen kunnen updates aankopen via CPM (kost per duizend weergaven) of CPC (kost per click) in een veilingsysteem. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen op LinkedIn Ads, het zelfbedieningsadvertentieplatform van het sociale netwerk. Dit is zeker niet enkel spek voor de bek van grote jongens: ook kleine mediabudgetten kunnen er inkopen. Het zelfbedieningsaspect zit hem in de mogelijkheid om zelf advertenties (tekst, video en dus ook sponsored updates) aan te maken. Via analytics kan je ook de efficiëntie van de creatie testen. Wie een mooi overzicht wil van alle advertentiemogelijkheden op LinkedIn, raden we dit artikel op Frankwatching warm aan.
Sponsored updates en content marketing
LinkedIn liet overigens niet na om bij de lancering het nieuwe advertentieproduct expliciet aan content marketing te linken. “Content marketing staat centraal binnen LinkedIn’s Marketing Solutions-strategie”, vertelde Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux. “Ons doel is om een professioneel contentplatform te ontwikkelen en marketers nieuwe mogelijkheden te bieden om zakelijke resultaten te behalen door het delen van relevante content met onze leden.” De sponsored updates werken dan ook met een systeem dat er op gericht is om de content die de advertentie promoot zo sterk mogelijk te valoriseren. Het publiek kan net als bij andere content liken, sharen, becommentariëren of het bedrijf in kwestie volgen. De follow-knop zit in de advertentie verwerkt.
Ruis niet uitgesloten
Met zijn sponsored updates biedt LinkedIn adverteerders de kans om hun content gesegmenteerd te verspreiden. Het is echter een misvatting dat dit automatisch tot efficiëntie leidt. Dat updates terechtkomen in de juiste doelgroep, betekent namelijk nog niet dat de content ook per definitie relevant is voor de ontvanger. Mercedes-Benz, Capgemini en General Electric zijn de eerste adverteerders die sponsored updates aankochten. Als Mercedes informatie over een nieuwe wagen wil lanceren, dan het dat doen bij de juiste doelgroep wetende dat niet iedereen geïnteresseerd zal zijn in een nieuwe wagen of in dat type wagen. Net als bij klassieke advertising loeren ruis en overkill (van sponsored updates in het algemeen) dan ook om de hoek met nefaste gevolgen voor de betrokken merken en voor het advetentieproduct zelf.
Only good content travels
Omdat ruis niet is uitgesloten, halen we ook bij deze nieuwe content marketing mogelijkheid onze gekende slagzin van stal: only good content travels. Sponsored updates zullen enkel scoren als de kwaliteit van de content op niveau is. De boodschap moet aansluiten bij de ontvanger en die ontvanger ook geven wat hij verwacht. Content mag in zo’n update geen flauw excuus worden om meteen sales uit de kast te halen. De verspreiding van interessante info moet de basisinsteek blijven, ook al is de link aangekocht. Het mag bedrijven niet verhinderen om zich ook via gekochte ruimte te profileren als een kennispartner. Op de achtergrond moet de oefening over content en doelgroep blijvend gemaakt worden. Zonder aandacht voor deze voorwaarden, heeft het geen zin om geld te investeren in updates die een nieuw publiek moeten overtuigen.
Wat kan je met chatbots als B2B-bedrijf?
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.