Hoofdpunten

IKEA app
994 Views

IKEA verrijkt catalogus met sterkere augmented reality


De nieuwe IKEA-catalogus die vanaf eind deze maand verschijnt, zal tot leven komen dankzij een nieuwe augmented reality app. De woonretailer lanceerde de vernieuwde app eind juli en eens de catalogus er is, zullen gebruikers de afgebeelde producten tot leven kunnen brengen op het scherm van hun smartphone of tablet. Of hoe print- en digitale content elkaar mooi kunnen aanvullen.

Klassieke customer media en hypermoderne digitale content marketing hoeven niet zo nodig elkaars vijanden te zijn. In de beste der werelden zijn beide dragers complementair en dat lijkt IKEA zeer goed te hebben begrepen. De papieren catalogus van de retailer is een customer media  met een topoplage: de nieuwe Belgische catalogus, die van 30 augustus tot 9 september in de brievenbussen valt, krijgt een oplage mee van 3,4 miljoen exemplaren. Geen denken aan dus dat deze retailer papier door de komst van digitale content minder naar waarde zou schatten. Maar complementariteit zag de Zweedse keten wel. Want elke klant vraagt zich bij het zien van de foto’s toch af hoe die kast of dat bed zou passen in het eigen interieur.

Augmented reality

IKEA appOm aan die consumentenbehoefte te beantwoorden greep IKEA naar augmented reality of de techniek om objecten in een andere omgeving af te beelden. In dit geval komen meubels van IKEA via augmented reality het huis binnen op het scherm van een smarthpone of tablet. Hoe dat precies in zijn werk gaat, toont het bovenstaande filmpje. De update van deze app is sinds eind juli beschikbaar. De Nederlandse consumenten, die hun catalogus deze week al kregen, kunnen nu al aan de slag met de app. In ons land is het nog even wachten tot eind augustus. Met de app kunnen gebruikers pagina’s van de papieren cataloog scannen met hun smartphone of tablet. Ze krijgen vervolgens foto’s en filmpjes te zien of kunnen kamers van stijl veranderen. De grootste vernieuwing zit hem echter in het toegenomen aantal interactieve mogelijkheden. Bijna honderd producten zijn in 3D te bekijken via de augmented reality functie in de app. In de papieren catalogus zal een icoontje aangeven bij welke producten deze functie precies van toepassing is.

Klantentevredenheid

De printcontent legt met andere woorden de link naar de digitale content, maar er is meer. Wie wil weten hoe een bepaald product er in zijn huiskamer zal uitzien, heeft ook de printcataloog hard nodig. Als je een product graag wil uittesten in je huis, dan vraagt de app om daar de printcatalogus neer te leggen. Daarna volstaat het om deze plek te scannen met de smartphone of tablet, waarna het product in 3D in beeld verschijnt. De catalogus werkt als een soort markeerpunt, waardoor het product zichtbaar wordt op het juiste formaat en de gebruiker een realistisch beeld krijgt van hoe het product er zou uitzien in zijn interieur. IKEA neemt op die manier een berekend risico. De app zal ongetwijfeld immers ook af en toe een ontradend effect hebben, maar als de toekomstige klant finaal het juiste of meest passende product vindt, moet dat de klantentevredenheid finaal ten goede komen.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u klassieke customer media en digitale content op elkaar kan afstemmen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 12 augustus 2013

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...