Hoofdpunten

IKEA app
885 Views

IKEA verrijkt catalogus met sterkere augmented reality


De nieuwe IKEA-catalogus die vanaf eind deze maand verschijnt, zal tot leven komen dankzij een nieuwe augmented reality app. De woonretailer lanceerde de vernieuwde app eind juli en eens de catalogus er is, zullen gebruikers de afgebeelde producten tot leven kunnen brengen op het scherm van hun smartphone of tablet. Of hoe print- en digitale content elkaar mooi kunnen aanvullen.

Klassieke customer media en hypermoderne digitale content marketing hoeven niet zo nodig elkaars vijanden te zijn. In de beste der werelden zijn beide dragers complementair en dat lijkt IKEA zeer goed te hebben begrepen. De papieren catalogus van de retailer is een customer media  met een topoplage: de nieuwe Belgische catalogus, die van 30 augustus tot 9 september in de brievenbussen valt, krijgt een oplage mee van 3,4 miljoen exemplaren. Geen denken aan dus dat deze retailer papier door de komst van digitale content minder naar waarde zou schatten. Maar complementariteit zag de Zweedse keten wel. Want elke klant vraagt zich bij het zien van de foto’s toch af hoe die kast of dat bed zou passen in het eigen interieur.

Augmented reality

IKEA appOm aan die consumentenbehoefte te beantwoorden greep IKEA naar augmented reality of de techniek om objecten in een andere omgeving af te beelden. In dit geval komen meubels van IKEA via augmented reality het huis binnen op het scherm van een smarthpone of tablet. Hoe dat precies in zijn werk gaat, toont het bovenstaande filmpje. De update van deze app is sinds eind juli beschikbaar. De Nederlandse consumenten, die hun catalogus deze week al kregen, kunnen nu al aan de slag met de app. In ons land is het nog even wachten tot eind augustus. Met de app kunnen gebruikers pagina’s van de papieren cataloog scannen met hun smartphone of tablet. Ze krijgen vervolgens foto’s en filmpjes te zien of kunnen kamers van stijl veranderen. De grootste vernieuwing zit hem echter in het toegenomen aantal interactieve mogelijkheden. Bijna honderd producten zijn in 3D te bekijken via de augmented reality functie in de app. In de papieren catalogus zal een icoontje aangeven bij welke producten deze functie precies van toepassing is.

Klantentevredenheid

De printcontent legt met andere woorden de link naar de digitale content, maar er is meer. Wie wil weten hoe een bepaald product er in zijn huiskamer zal uitzien, heeft ook de printcataloog hard nodig. Als je een product graag wil uittesten in je huis, dan vraagt de app om daar de printcatalogus neer te leggen. Daarna volstaat het om deze plek te scannen met de smartphone of tablet, waarna het product in 3D in beeld verschijnt. De catalogus werkt als een soort markeerpunt, waardoor het product zichtbaar wordt op het juiste formaat en de gebruiker een realistisch beeld krijgt van hoe het product er zou uitzien in zijn interieur. IKEA neemt op die manier een berekend risico. De app zal ongetwijfeld immers ook af en toe een ontradend effect hebben, maar als de toekomstige klant finaal het juiste of meest passende product vindt, moet dat de klantentevredenheid finaal ten goede komen.

 

Mediaforta is een specialist op vlak van strategie, planning, productie en beheer van digitale content. Contacteer ons voor meer informatie over hoe u klassieke customer media en digitale content op elkaar kan afstemmen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 12 augustus 2013

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...