Hoofdpunten

paid media 2014
1201 Views

Paid owned earned media in België anno 2013


paid owned earned mediaEen van de referentie-onderzoeken in België over de evolutie van paid owned earned media heeft onlangs een update gekregen. Het gaat om het POE-onderzoek dat de Belgische tak van het mediabureau Havas sinds 2011 voert en herhaalt. Dit jaar is de scope (het aantal merken in het aantal sectoren) gevoelig verbreed. De nieuwe resultaten geven aan dat paid media nog steeds goed zijn voor iets meer dan de helft van de impact die merken scoren, maar vooral de opkomst van owned media valt op.

Het paid owned earned onderzoek van Havas Media Belgium ging in 2011 van start en analyseerde toen 100 merken in 10 sectoren. Dit jaar stijgt de representativiteit gevoelig met meer dan 250 geanalyseerde merken in 22 sectoren. In totaal deed het bureau in maart bijna 7.000 interviews van 15-64-jarigen. Op die manier levert Havas een van de meest relevante onderzoeken naar de manier waarop de mediamix van adverteerders verschuift in de richting van owned media en earned media. De verdienste zit hem met name in de vergelijkingsbasis: Havas onderzocht dit al op een moment (twee jaar terug) dat de meeste merken dit model nog aan het implementeren waren.

Verhouding paid owned earned: owned blijft groeien

Vooral de cijfers over de verschuivingen tussen paid enerzijds en owned-earned anderzijds prikkelen elk jaar de nieuwsgierigheid. Paid media blijven de grootste factor in de impactscores van een merk met 55% van de totale impact. Maar de tendens is wel dalend: in 2012 lag de score nog op 59%. De earned media blijven een eerder stabiele factor met 23% van de impact (22% vorig jaar, 25% in 2011). De procenten die de paid media verliezen, stromen dus niet verrassend naar de owned media. Die klimmen naar 22%, waar dat twee jaar terug nog 17% was. Havas onderzocht trouwens ook deze verhoudingen voor de mediamerken en stelde vast dat owned daar goed is voor 25%. Up and rising dus. De meest geciteerde owned media zijn overigens de fysieke winkelpunten, merksites (en facebookpagina’s) en catalogi (plus merkmagazines). Opmerkelijk is dat digitaal hier op het niveau staat van fysieke POS (38% voor digital, 39% voor winkelpunten). Ook een blik in detail op de earned media is boeiend: naast de klassieke free publicity (41%), is ook het belang van conversaties (36%) en meningen van surfers (23%) significant. Voor een overzicht per sector verwijzen we graag naar deze presentatie.

Merkenscores

Deze studie doet overigens meer dan de verhouding tussen paid, owned en earned in kaart brengen. Ze peilt ook naar de merken die het felst aanwezig zijn in het leven van de respondenten en ook daar zet de digitalisering zich door. De top 3 bestaat immers uit Google, Microsoft en Facebook, voor Coca-Cola, Nokia, Nivea, Belgacom, Côte d’Or, Spa en Oral B. In de top 25 staan overigens zeven lokale merken (Proximus, Colruyt, bpost, Delhaize en de drie zonet vermelde). In totaal is een merk op twee digitaal (of ITC-gerelateerd).

Recently Published

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...