Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529496000 de post dagen
1602 Views

Beste case: The Beauty Inside (Intel/Toshiba)


Onlangs presenteerden we u de winnaar van de Branded Content categorie op het Reclamefestival van Cannes 2012, maar intussen konden we ons ook verdiepen in de winnaar van deze editie. De beste branded content case van het afgelopen jaar kwam op het conto van twee iconische IT-merken: Intel en Toshiba. Samen gaven ze met The Beauty Inside de Intel Inside campagne een nieuwe dimensie met een liefdesverhaal en heel wat user generated content.

Intel en Toshiba deden voor deze campagne een beroep op het Amerikaanse bureau Pereira & O’Dell, maar dat bureau leverde wel degelijk monidaal werk af. YouTube werd net daarom het belangrijkste mediakanaal. Voor content driven campagnes die wereldwijd gaan, is taal vaak een belemmering en werken met YouTube liet toe om de originele inhoud in het Engels toch in een tiental talen te laten ondertitelen. Voor de meeste landen vond de publieksparticipatie overigens plaats via Facebook, omdat het netwerk nu al over een behoorlijk robuuste vertaaltool beschikt.

The Beauty Inside the collaboration

The Beauty Inside is zoals gezegd een samenwerkingsverband tussen Intel en Toshiba. Het doel was om de bekende ‘Intel Inside’-campagne te vernieuwen. Binnen de nieuwe campagne speelt de Toshiba Ultrabook een centrale rol als onderdeel van het leven van jonge volwassenen. De content is opgehangen aan het verhaal van Alex, een man die elke dag wakker wordt in een ander lichaam. Hij houdt zijn verhaal bij op een Ultrabook en alles loopt goed tot hij verliefd wordt. Het verhaal ondersteunt de boodschap dat de inhoud telt voor Intel. Het feit dat het personage zijn Ultrabook gebruikte om zijn dagelijkse gezichten te documenteren gaf de computer dan weer zichtbaarheid doorheen de hele serie.

User generated content

Het bruggetje naar user generated content kwam vanuit de invalshoek dat Alex zich elke dag in een ander lichaam bevindt. Iedereen ter wereld kon dus Alex spelen. Het publiek werd uitgenodigd om eigen video-dagboeken in te dienen (als Alex). Sommigen vonden ook echt hun weg naar de serie, anderen kwamen op Facebook terecht. Alex vertelde zijn verhaal in zes wekelijkse afleveringen die meer dan 70 miljoen keer bekeken werden op YouTube en honderdduizenden interacties op Facebook verzamelden. De afleveringen kregen de steun van online reclame, seeding en social media links om het publiek te bekoren. De campagne werd gevoerd zoals die voor een echte film release. Toshiba en Intel mikten op de zomerperiode (omdat dit een belangrijke verkoopperiode is) in functie van studenten die terug naar school gaan.

Resultaten

De cijfers van The Beauty Inside zijn behoorlijk indrukwekkend: ten eerste een sales lift van 360%, maar ook 70 miljoen views wereldwijd en 1,8 miljoen mobiele engagements in 8 weken. Verder zijn er nog 95.000 Facebook vrienden en 8.300 volgers op Twitter en een indrukwekkend cijfer van 378 miljoen brand impressions. Zelfs in Cannes, waar creativiteit heerst, waren dergelijke cijfers een quasi garantie op een zwaar verdiende Grand Prix Branded Content.

Recently Published

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...