Hoofdpunten

Bethanie Mattek Sands
878 Views

Google Glass klopt aan de content marketing deur


Deze namiddag kijken content marketers reikhalzend uit naar Wimbledon. De Amerikaanse Bethanie Mattek-Sands treed dan immers aan in haar wedstrijd van de eerste ronde. Niets speciaals, ware het niet dat het nummer 58 van de wereld bij de behoudsgezinde organisatie een verzoek heeft ingediend om met een Google Glass te spelen. Mattek-Sands is lid van Google’s ‘Glass Explorer Program’, waardoor ze de Google-bril uit mag testen voordat hij in de winkel ligt. Haar bevindingen maken nu al duidelijk welke waarde de augmented reality bril kan hebben voor content marketing.

Of het Mattek-Sands gegund zal worden om tijdens de wedstrijd met een Google Glass te spelen, is hoogst twijfelachtig, maar als het haar lukt dan heeft Google alvast een meer dan geslaagde earned media stunt gerealiseerd. Toch is Google Glass meer waard dan wat free publicity op ’s werelds belangrijkste tennistoernooi. Dat bewijst de manier waarop Bethanie Mattek-Sands de bril tot op heden gebruikte. Ze draagt de bril al tijdens trainingen, waardoor ze over uniek beeldmateriaal van haar slagen beschikt. Ze registreerde slagsessies, verbeterde haar baltoets, onderzocht haar timing en analyseerde de positie van haar hoofd. Na wedstrijden of toernooien kan ze vanuit het oogpunt van de speelster video’s bekijken om te leren uit fouten. Maar ook voor de tennisfan kan er meer inzitten in de vorm van statistieken of filmpjes die via social media of via het tv-scherm gecommuniceerd worden.

Google Glass Bethanie Mattek SandsGoogle Glass vereist kwaliteitscontent

Het experiment in het tennis toont aan hoe diep het vat aan content is dat met Google Glass wordt opengetrokken. Dat Google Glass op termijn een verrijking kan worden voor elke content marketing strategie, is wellicht ook geen al te boude voorspelling. In de eerste plaats omdat Google er alle belang bij heeft om een deel van zijn inkomsten te verschuiven richting content. Momenteel bestaat 90% van het inkomstenpatroon van Google uit advertising. Het heeft echter ook gezien hoe Nike met Fuelband een succesvolle strategie als content leverancier wist te implementeren. Reken dus maar dat momenteel hard gewerkt wordt aan kwaliteitsvolle apps voor Glass die content kunnen integreren in de core search business van Google. De uitdaging is echter niet gering: het moet gaan om apps die de gebruiker echte toegevoegde waarde bieden en een sterk engagerend karakter hebben. Alles wat onder het Olympisch minimum voor engagement blijft, zou wel eens zeer nefast kunnen zijn voor de kansen van Google Glass. De bril zal slim moeten inspelen op acute behoeften en niet al te plat en ongewenst met intrusieve pop-ups strooien. Bovenstaande video geeft alvast een beeld van de denkpistes die momenteel bij Google op tafel liggen.

Remfactoren genoeg

Hoe mooi het plaatje op vlak van content ook oogt, toch is enige gereserveerdheid over het nieuwe hebbeding van Google op zijn plaats. Ten eerste is het er nog niet: 2014 is het mikpunt, eind 2013 het meest optimistische scenario. Ten tweede blijft de vraag of de Google Glass met een voorspelde prijs in de buurt van 750 dollar snel een breed publiek zal bereiken. Early adopters zullen het zonder twijfel gebruiken, maar het zal ook voor Google Glass wachten zijn op de killer apps om een ruimer publiek te overtuigen. En net dat ruime publiek hebben content marketers dan weer nodig om hun klanten te overtuigen van de mogelijke return on investment van een Glass-project. Last but not least is zo’n bril ook sociaal gezien een risico. Het gaat niet om een nieuwe telefoon en het is allerminst vergelijkbaar met de introductie van de tablet pc. Met een bril moet je over straat en niet iedereen zal zich daar comfortabel bij voelen (wat trouwens met mensen die al een bril dragen?). Ook zal niet iedereen klaar zijn voor nog meer ‘always on’-situaties. De hang naar meer echte wereld zou dankzij Google Glass wel eens aan belang kunnen winnen.

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...