Tourism content marketing: op reis met content

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 24 mei 2013 - 1349 Views

1349 Views

content marketing voor toerismeDe zomer heeft ons land nog niet bereikt, maar de zomervakantie komt toch stilaan in het vizier. Tijd voor luchtvaartmaatschappijen, hotels, reisorganisatoren of reisbestemmingen om hun marketinginspanningen op scherp te stellen. Tourism content marketing speelt een belangrijke rol bij het aanspreken en overtuigen van reizigers en reizigers in spe.

Content marketing is altijd een zeer wezenlijk onderdeel geweest van de strategie die actoren in de reissector hanteren. Ook voor de digitale revolutie was het voor bestemmingen, hotels, restaurants, verhuur- of vervoersmaatschappijen elementair om al dan niet betalend een plekje te veroveren in reisgidsen. Dat bandenproducent Michelin ooit met restaurantgidsen van start ging, is een oervoorbeeld van content marketing. Het internet heeft enkele niet onbelangrijke dimensies toegevoegd aan content marketing voor toerisme, maar op zich stond deze tak van content marketing al te boek als een wel heel bijzonder toepassingsveld. Ten eerste zijn reizigers een sporadisch publiek: mensen trekken er gemiddeld één à twee keer per jaar op uit. Enkel op dat moment komen de spelers uit de reissector in het vizier. De doelgroep continu infomeren en boeien met stukjes content is daarom een echte uitdaging. Bovendien zijn de behoeften van reizigers nogal gevarieerd: het om een bestemming vinden uiteraard, maar ook om het vergaren van info voor de invulling van een reis, boekingsmogelijkheden aftoetsen, de beste reistrajecten en vervoermiddelen ontdekken,… Content producenten die de reiziger doorheen dat traject willen begeleiden moeten een goed gevoel voor timing hebben: welke content breng ik op welk moment aan?

Tourism content marketing in fases

Grosso modo kunnen we in content marketing voor toerisme drie kernfases onderscheiden waarop je content bij de reiziger kan brengen.

Plannen. De eerste fase is het moment waarop de reis wordt gepland. Beslissen waarheen de reis gaat, is voor veel toeristen een lastige klus. Content moet helpen die keuze te maken, maar de keuze niet in de plaats van de reiziger maken. Dat kan door te verwijzen naar plaatsen waar nuttige info over bestemmingen te vinden is, door te wijzen op kortingen, door tools te integreren die reisplanning makkelijk maken, enz. Stem die info ook af op het medium. Een reisverhaal leest beter in een reismagazine, een smartphone app kan nuttig zijn als planningstool, enz. De mondige consument is vandaag zijn eigen reisagent. Geef hem met content de kans om die rol volop te spelen. Het oervoorbeeld van een site die inhaakt op deze fase is Tripadvisor.

Reizen. Ook tijdens de reis blijft het cruciaal om de reiziger met content te bereiken. Elke reis heeft zijn uitdagingen, groot of klein, en reizigers appreciëren content die hen snel en gericht verder helpt. Specialisten halen Twitter aan als een medium dat zich hiertoe uitstekend leent. Het is snel, je kan conversaties opvolgen, actief op klachten reageren en specifieke kortingen of discounts op de bestemming onder de aandacht brengen.

Delen en engageren. De uitdaging om reizigers ook na de reis te engageren via content begint bij het vertelinstinct van elke reiziger. Iedereen wil vertellen hoe zijn reis verliep. Biedt tools aan die mensen de kans geven om hun ervaringen te delen en meer te vernemen over de ervaringen van anderen. Een site als TravelPod geeft mensen de kans om blogs te creëren, maar zorgt ook voor eigen content die de leden van de community niet op andere plaatsen vinden. Zorg wel dat die content relevant is voor de eigen business, maar houdt ook in het achterhoofd dat het om reizen, en dus plezier en ontspanning, gaat. De content mag een fungehalte hebben en dus kunnen ook spelletjes of interactieve apps een toegevoegde waarde hebben.

De verwijzingen naar sites als Tripadvisor of Travelpod geven aan dat moderne tourism content marketing sterk internetgedreven is. Vanuit een sociale dimensie, maar ook vanuit de techniek om bijvoorbeeld via geomarketing extra waarde te creëren. In een volgende post zullen we ingaan op de mogelijkheden van geolocalisatie voor tourism content marketing.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...