Hoofdpunten

Repurposing of het intelligent hergebruiken van content
837 Views

Repurposing of reproductie met risico’s


repurposing van contentHet is een tip die wel vaker opduikt als specialisten bedrijven adviseren hoe ze hun content strategie operationeel kunnen stroomlijnen: ontlast de mensen die content creëren via repurposing. Wijs hen erop dat een stuk tekst geen eenzijdig leven beschoren is en meermaals bruikbaar is. Toch houdt repurposing risico’s in. Wie er te gratuit naar teruggrijpt, zet de deur open voor overkill van bepaalde topics of zelfs spamming.

 

The good way: repurposing per kanaal

In het beste geval vergemakkelijkt repurposing het proces van contentcreatie door content te spreiden over meerdere kanalen. Aan de bron ontstaat content doordat een medewerker een topic uitwerkt voor een interne presentatie. Zijn powerpoint doet dienst voor de creatie van content voor een e-mailing die de belangrijkste learnings samenvat voor collega’s die niet aanwezig waren tijdens de presentatie. Blijkt de inhoud zo boeiend, dan kan het de basis vormen voor een hoofdstuk in een whitepaper die het bedrijf voorbereidt. De content specialisten kunnen op basis van de strategie ook beslissen om de content om te zetten in een blogpost en zo het onderwerp al op de kaart te zetten bij dat ruimere publiek. Of hoe één heldere presentatie een cascade van content kan creëren. De meerwaarde van deze repurposing zit in de vaststelling dat verschillende doelgroepen via die content iets bijleren.

The bad way: repurposing overkill

De grote valkuil van repurposing is echter het overdreven recycleren van content voor eenzelfde doelgroep. Wie een blogpost publiceert die veel reacties losweekt, kan met recht en rede het onderwerp nog even aanhouden of uitdiepen. Het heeft echter geen zin om je bloglezers vandaag tien nuttige tips te geven over hoe ze hun buitenmuur isoleren, die tien tips de week erna nogmaals via e-mail in hun mailbox te deponeren om hen tot slot ook nog even een powerpoint met die tips voor te schotelen bij de volgende sales presentatie. Dat ruikt naar overkill. Wel nuttig: de tips tijdens zo’n gesprek uitleggen en verwijzen naar de online video die de week erna op de blog komt en die alles nog eens netjes uitbeeldt (zeker bij praktische onderwerpen).

The ugly way: repurposing spam

Bedrijven die te ver over de inhoud heen kijken en elk stuk content met software systematisch hergebruiken, vermenigvuldigen en verspreiden zonder de doelgroepstrategie af te toetsen, gaan over tot het nekken van al het nuttige dat repurposing kan betekenen. Op dat moment wordt repurposing de start van spam en dat kan enkel het tegenovergestelde effect hebben. Geïnteresseerden worden verveeld in plaats van geëngageerd.

Tering naar de nering

Het gebeurt jammer genoeg echt en de vraag die zich stelt, is waarom bedrijven het überhaupt zo willen aanpakken? Doorgaans is schaarste aan budget of tijd de reden. Het ontlasten van wie content produceert is één zaak, blinde recyclage een andere. Wie intern te weinig resources heeft om content te creëren, moet de tering naar de nering zetten en uitzoeken wat een externe partner hem kan bieden. Op vlak van strategie, maar bijvoorbeeld ook op vlak van productie en dat zonder de interne bronnen over het hoofd te zien, maar door ze net meer tijd te geven om nuttige ideeën voor content aan te brengen.

 

Recently Published

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...