Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe kies je een goed contentmarketing bureau?

Enkele jaren terug waren contentmarketingbureaus nog een rariteit, maar vandaag kan je al gewagen van een landschap waaruit je als bedrijf een keuze kunt maken. Om uit te maken welk content marketing bureau het best past bij je behoeften, is het handig om de keuze met enkele nuttige maatstaven te onderbouwen. Een toolkit.

Dat het aantal contentmarketing bureaus de voorbije jaren is gestegen, hoeft geen betoog. De discipline heeft de wind in de zeilen. Onder andere omdat almaar meer bedrijven over eigen media beschikken, is outsourcing van content marketing een populaire beslissing.

In het landschap van contentmarketing bureaus ontwaren we actoren van verschillende pluimage. Algemeen heb je specialisten in het strategische werk (planning van contentmarketing bijvoorbeeld), specialisten in het operationele werk (de contentproductie) of contentmarketing bureaus die beide combineren. Daarnaast zie je bureaus die zich toeleggen op offline media (voorheen bekend als de custom publishers) en bureaus die zich sterk rond digitale media positioneren (zoals Mediaforta bijvoorbeeld). Bovendien zijn het niet enkel nieuwbakken bureaus. Ook traditionele reclamebureaus spelen mee, net als afdelingen van mediabedrijven.

Aangezien earned media een cruciaal element zijn, eisen de PR-bureaus eveneens hun plaatsje op, net als de SEO-specialisten die een fundamentele bijdrage kunnen leveren tot het ranken van content. Last but not least zijn de DM-bureaus niet weg te denken met hun kennis van community building. Een pak bureaus azen met andere woorden op de diensten van bedrijven met contentambities, maar hoe zie je door de bomen het bos en hoe maak je een goede keuze?

1. Zoek de marketing

Contentmarketing gaat over het opzetten van een goede marketingstrategie met behulp van content. Zoek met andere woorden een partner die goed aanvoelt waar de prioriteiten van je onderneming op marketingvlak liggen. Enkel van daaruit kan een goede contentmarketing strategie worden ontwikkeld en dito content worden geproduceerd. Heb je een specialist in contentproductie, maar voel je dat de link met marketing nog ontbreekt, dan is het beter eerst het gat dicht te rijden dan halsoverkop content te produceren en die zonder strategie te vermarkten.

2. Stem SEO-specialist en content marketing bureau op elkaar af

Contentmarketing kan niet zonder SEO, maar is ook meer dan SEO. Een goede SEO-strategie is met andere woorden onontbeerlijk, maar rust op een goede contentstrategie. Kies daarom een contentmarketing bureau dat de basics van SEO onder de knie heeft en van daaruit kan samenwerken met interne of externe SEO-specialisten.

3. Balanceer productie en strategie

Als bedrijf dat aan contentmarketing wil doen, kan je ervoor kiezen om een specialist te zoeken die marketing en productie combineert, maar het is niet onmogelijk om daarvoor met twee aparte specialisten te werken. In dat geval is het toch raadzaam om van de contentproducent een basisinzicht in de uitgewerkte strategie te eisen.

4. Doorbreek het campagnedenken

Contentmarketing bureaus en professionals hebben wel vaker het klappen van de zweep geleerd in advertising context. Toch is de ritmiek van contentmarketing anders. Het is geen campagneproject, maar een marketing die rust op een bepaald publicatieritme en op het regelmatig en strategisch loslaten van content op een doelgroep. Pols daarom zeker of bureaus het ‘oude’ denken in reclameritmiek hebben ingeruild voor modern denken in publicatieritmiek.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.