Hoofdpunten

965 Views

Universiteit Antwerpen verzoent corporate content en paid media


Universiteit Antwerpen - corporate content en paid mediaHet was gisteren nieuws op zowat alle kranten- en televisiewebsites: de Universiteit Antwerpen krijgt een eigen programma op National Geographic Channel. Het gaat om een interessant content project, dat aantoont hoe corporate content over een bedrijf (of instelling in dit geval) mooi kan samenvloeien met de aanpak van een traditioneel medium als televisie.

Voor wie het kanaal niet zou kennen: National Geographic is een populair-wetenschappelijke zender die voor het eerst een Vlaams programma gaat maken. Centraal staat de Universiteit Antwerpen die de zender in beeld brengt via een reeks van vijf documentaires over haar onderzoekers. In de eerste aflevering is dat chemicus Koen Janssens, die met een zelf ontwikkelde X-ray techniek onderzoekt wat zich onder de Moreeltriptiek van Hans Memling bevindt. In de andere vier afleveringen zal het gaan over onderzoek naar drugsgebruik via de analyse van rioolwater, de meest nauwkeurige microscoop ter wereld, bio-energieplantages en ecologisch verantwoord transport. Bart Peeters levert de commentaarstem, documaker van dienst is Erro Verschoor, creatief directeur van National Geographic Channel in Amsterdam. Met “Loslopend wild”, een documentaire gefilmd in de Surinaamse jungle, bereikte hij (alle heruitzendingen meegeteld) 600.000 kijkers in Vlaanderen en Nederland.

Universitaire branded content

Een aangenaam bereik voor content over een instelling zoals een universiteit. Doorgaans kiezen kennisinstellingen voor een eerder traditioneel plan om hun eigen content te verspreiden: van wetenschappelijke publicaties over customer- en studentenmagzines tot online video, maar ook brochures die bijvoorbeeld nieuwe studenten moeten informeren. Het pallet is zeer breed, maar qua aandacht is een documentaire op National Geographic een topper. In vergelijking met filmpjes op de website of magazines over de UA gaat het hier echter niet om eigen media en ook niet over earned media. De documentaire kadert komt mee op het conto van reclamepartner LDV United dat vorig jaar het budget won van de UA en de missie kreeg om de wetenschappelijke kwaliteit van de universiteit sterker in de verf zetten door in te zoomen op haar onderzoeksfunctie. Behind the Scene, zoals het programma heet, is met andere woorden een alternatief voor de klassieke imago- en rekruteringscampagnes in paid media. Een alternatief dat corporate content zeer centraal stelt en dat die content ook ondersteunt met een lanceringscampagne via trailers en via print-, outdoor-, radio- en onlinereclame. Het is nu al uitkijken naar de eerste aflevering op 21 maart, naar de kijkcijfers en naar de impact op het imago en op het aantal inschrijvingen voor volgend academiejaar.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 28 februari 2013

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...