Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529842620 de post dagen
1844 Views

Publicatieritme van content is een kwestie van ervaring


content marketing tijdstip publicerenEen van de grote lessen die content marketers al doende moeten leren, is het aanvoelen van hun publicatieritme. Hoe frequent moeten ze content verspreiden? Bij welk medium moet het publicatieritme hoger, bij welk trager? En hoe ga je om met de reacties bij het publiek? Prangende vragen die geen exacte wetenschappelijke oplossing kennen, maar waarvoor we graag wat houvast aanleveren.

De vraag welk publicatieritme je als content verspreider moet aanhouden, hangt nauw samen met de integratie van content marketing in de totale marketing- en communicatiemix. Steven Van Belleghem, auteur van The Conversation Manger en The Conversation Company antwoordt het volgende op de vraag naar de relatie tussen campagneplanning en content planning. “Content moet je op een andere manier plannen”, zegt Van Belleghem. “Dat betekent niet dat je moet stoppen met campagnes. Een bepaalde doelgroep lever je regelmatig content en daarbij heb je veranderingen nodig in het ritme en de intensiteit. De campagnes behoud je om sales te boosten of awareness te creëren, maar je hebt ook het andere nodig: die kleine contentupdates, dat kan informele content zijn, die je geeft aan de mensen die je in je database zitten. Het gaat om kleine ‘sparks’ waarmee je elke dag een beetje nieuw bereik opbouwt. Tussen de permanente contentupdates en de campagnes zitten de projecten. Bepaalde periodes waarin je rond een bepaald thema communiceert. Zoals de solden in de kledingindustrie bijvoorbeeld. Een planning moet worden opgebouwd rond die drie contentniveaus en een campagne speelt dan de rol van versneller voor de contentupdates.”

Op mediumniveau

Het antwoord van Steven Van Belleghem maakt duidelijk dat het publicatieritme varieert in functie van actualiteit, maar ook in functie van de gebruikte media. Het voordeel van digitale content media is dat je als content marketer meer kan spelen met het ritme. Een papieren magazine heeft vaak a priori een vaste periodiciteit, maar blogs, Facebookpagina’s of e-mails laten een grotere vrijheid. In die vrijheid schuilt ook de twijfel bij veel marketers. Wat is te veel en leidt tot overkill? Wat is te weinig en schaadt de getrouwheid van het publiek. Enkele tips…

– Sociale media: dit zijn ongetwijfeld de snelste media in het digitale contentplan. De kern van het succes van content op sociale media is aanwezig zijn waar en wanneer je doelgroep aanwezig is. Hier kan je snelle, vaak korte of visuele contentupdates zeer frequent posten. Zeer frequent betekent zo vaak als je kan of als er relevante content is. Die content hoeft niet altijd een lang productieproces te kennen: 140 tekens op Twitter of een foto op Instagram kunnen snel online komen, al hoeft dat niet te betekenen dat ze met minder zorg voor kwaliteit online moeten komen. Tools als Tweetdeck maken het ook mogelijk om vooraf tweets in te plannen, net zoals dat bij blogposts gebeurt.

Blogs zijn het eerste sociale medium waarop het publicatieritme met trial-and-error vorig decennium is vastgelegd. Om een publiek op te bouwen, is elke week een stuk bloggen een mooi minimum, maar meer is zeker meegenomen. Dagelijks kan net zo goed, denk maar aan het succes van de dagelijkse wijnfilmpjes van Gary Vaynerchuk. Wie zijn ritme te laag vindt, kan eigen content op een blog afwisselen met third party content. Een andere handigheid: zend je publiek een e-mail (na registratie) telkens een nieuwe post online komt.

E-mail is niet enkel een handig alertmedium, maar ook de ideale manier om geregistreerden te bevragen. Aarzel niet om een korte survey te verzenden om te weten te komen op welke info ze zitten te wachten. Of geef hen de keuze: welke info willen ze wel en welke niet ontvangen?

Trial and error

De info uit zo’n kleinschalig onderzoek kan de basis zijn om de goede mix van publicatiefrequenties, onderwerpen en media samen te stellen. Toch zal trial-and-error in de opstartfase aanwezig blijven: wordt er nauwelijks doorgeklikt op de links in de wekelijkse nieuwsupdate, maar zijn de dagelijkse sparks wel een succes? Aarzel niet om de e-mail bij te sturen (inhoudelijk, verzenddatum, enz.) of te vervangen. Print biedt dat voordeel niet of trager, maar de flexibiliteit van digitale content kan u maximaal benutten om tot een optimaal resultaat te komen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 13 februari 2013

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...