Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Plan je digitale marketing in 100 dagen

Bert Van Wassenhove Digitaal MarketingplanSinds eind november ligt ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’ in de winkel. Het boek is van de hand van Bert Van Wassenhove, alias iBert, die de voorbije vijftien jaar digitaal gepokt en gemazeld raakte bij onder andere Agency.com, One Agency, Square Melon, Heaven Can Wait en sinds kort All The Way. Hij bundelde zijn plan voor digitale marketing in een boek en wij vroegen hem waarom dat boek een heel mooi plekje onder de marketingkerstboom verdient.

 

 

Waarom heb je ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen geschreven’?

Bert Van Wassenhove: “Ik krijg heel veel vragen en opmerkingen van zowel ondernemers als marketers over hoe ingewikkeld de digitale wereld wel geworden is. Er komen steeds nieuwe kanalen bij en niemand weet nog of ze nu aan e-mailmarketing moeten doen, dan wel alles inzetten op sociale media. Ik wou een antwoord bieden op die nood door een concreet denkframe aan te bieden voor een digitale marketing strategie en deze te toetsen aan alle relevante kanalen.”

Wat wil het boek bijbrengen in vergelijking met wat al eerder over digitale marketing van de persen rolde?

Bert Van Wassenhove: “Tot nu toe focussen boeken over digitale marketing ofwel op “de nieuwste trends” en “wat er gaat komen”, maar ze bieden zelden concrete antwoorden op de vragen van wie morgen aan de slag moet met digitale media. In “Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen” vind je die antwoorden wel.”

Moderne manier van denken

Waarom kan een bedrijf de ervaring bij het maken van offline marketingplannen niet zomaar toepassen op een digitaal marketingplan?

Bert Van Wassenhove: “Digitale marketing vraagt een nieuwe, moderne manier van denken en werken. Je kan een digitaal marketingplan niet zo maar bedenken, je moet dat over een langere periode opbouwen. En dat doe je door stap voor stap alle relevante kanalen te testen, meten en bij te sturen. Het goede nieuws is dat je die nieuwe manier van werken ook kan gaan toepassen om zo flexibeler om te gaan met klassieke marketing. Als we zien hoe snel de wereld verandert is dat geen overbodige luxe.”

Maak je zo’n digitaal marketingplan best samen met je offline marketingplan?

Bert Van Wassenhove: “On- en offline moeten natuurlijk op elkaar afgestemd worden, meer nog, je moet ze zo goed mogelijk integreren. Maar dat zal alleen kunnen als je je offline plan op dezelfde iteratieve manier aanpakt als je online plan. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom in de praktijk de beide werelden al eens van elkaar gescheiden blijven.”

Wat vind je van het niveau dat bedrijven vandaag halen bij het plannen van hun digitale marketing? Wat zijn de grootste pijnpunten?

Bert Van Wassenhove: “De niveaus zijn heel verschillend. De grote e-commerce bedrijven zijn heel professioneel met digitale marketing bezig terwijl klassieke merkbouwers nog steeds een beetje argwanend kijken naar al die “nieuwe” media. Het probleem is dat marketers proberen hun klassieke aanpak toe te passen op digitale media en marketing. Dat leidt zelden tot grote successen, waardoor ze dan gesterkt worden dan offline marketing toch nog altijd beter werkt.”

Experimenteren helpt

Zijn bedrijven al toe aan het inplannen van pakweg social media? Of moeten ze daarvoor eerst door een experimentele fase?

Bert Van Wassenhove: “Zoals hiervoor al aangegeven is experimenteren een essentieel onderdeel van digitale marketing. En dat geldt dus ook voor sociale media. Er zijn een aantal basiszaken die je als bedrijf sowieso moet doen op sociale media, zoals het in orde maken van je aanwezigheid op die kanalen, en het organiseren van de nodige tools en procedures om te luisteren naar en reageren op wat er over jouw merk verteld wordt. Maar niet iedereen moet per sé verder gaan in sociale media. En of dat zo is, kan je nog altijd best leren aan de hand van een aantal experimenten.”

Welke rol speelt content marketing in het verhaal dat je brengt?

Bert Van Wassenhove: “Hoewel ik in het boek niet diep in ga op content marketing zal iedereen die het leest automatisch tot de conclusie komen dat content een hoeksteen vormt van een degelijk digitaal marketing plan.”

Digitale marketing is de voorbije tien jaar snel geëvolueerd en zal de komende tien jaar zo mogelijk nog sneller doen. Wat zorgt ervoor dat jouw boek enkele jaren ‘actueel’ blijft?

Bert Van Wassenhove: “De opbouw van het boek is zeer rechtoe-rechtaan. Eerst breng ik een strategisch denkkader en dat is gebaseerd op gezonde principes. Ik verwacht dan ook dat dat stuk wel een decennium mee kan. De hoofdstukken die daarop volgen en meer praktisch zijn zullen om de twee jaar wel een update kunnen gebruiken. Waarschijnlijk komt er na een tijdje wel weer een hoofdstuk bij. Maar misschien kan ik dat in de toekomst opvangen door een tablet-applicatie aan te bieden met updates. Voorlopig blijft het e-book bij een handige versie die je kan downloaden van iTunes.”

Opleidingen

Werkt jouw model zowel voor b2c als voor b2b digitale marketing?

Bert Van Wassenhove: “Het boek is geschreven vanuit een b2c denken en de voorbeelden zijn dan ook in die zin gekozen. Maar met een beetje extra moeite zal een b2b marketer de logica en denkwijzen die ik breng perfect kunnen herinterpreteren naar b2b toe.”

Vanaf 2013 breng je ook een opleidingsprogramma. Wat zal dat precies inhouden?

Bert Van Wassenhove: “We hebben gemerkt dat er veel vraag is naar opleidingen in digitale marketing en niet iedereen leest graag een boek. Mensen hebben of nemen er de tijd niet voor. Daarom beginnen we met een sessie van een halve dag die strategische kant van het boek brengt. De meer praktische tips kunnen de deelnemers dan zelf opzoeken in het boek dat ze sowieso mee krijgen bij de opleiding.”

Elke geïnterviewde mag hier de fakkel doorgeven aan een andere interessante content marketer. Aan wie denk jij?

Bert Van Wassenhove: “Karel Demeester is een digitale marketer die binnen Coca Cola een enorme ervaring heeft opgebouwd. Ik denk dat hij wel iets te vertellen heeft over hoe digitale media kunnen werken in het bouwen van merken.”

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.