Hoofdpunten

2013 Views

“De surfer wordt een belangrijke bron van content”


Karel Demeester - coca colaIn ons interview met Bert Van Wassenhove gaf de auteur van ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’ aan meer te willen weten over de visie van Karel Demeester op content marketing. Demeester is Associate Director Digital (Benelux) bij Coca-Cola Enterprises en zo verantwoordelijk voor Online Shopping (e-commerce) en digital shopper marketing (en digital-enabled business opportunities) in de Benelux. Tot begin dit jaar was hij als interactive Marketing Manager, North West Europe & Nordics bij The Coca-Cola Company dan weer verantwoordelijk voor de digitale content marketing van het merk Coca-Cola in Noord- en West-Europa.

Je werkt sinds 2005 bij Coca-Cola. Hoe heb je de content en marketingstrategie van Coca-Cola in ons land in die periode zien digitaliseren?

Karel Demeester: “Content en het creëren van verhalen en ervaringen is steeds belangrijk geweest in de geschiedenis van Coca-Cola. De digitale kanalen laten ons toe om deze verhalen nog dichter bij de consument te brengen en actief te laten deelnemen of zelf mee te creëren. Een gevolg daarvan is dat dat we naast de grote merkcampagnes, zoals rond Kerst, nu ook heel het jaar door content creëren, co-creëren & verspreiden.”

Is digitaal voor Coca-Cola een kanaal of een filosofie?

Karel Demeester: “In de plaats van de digitale kanalen als een zoveelste extra medium te beschouwen hebben we al snel dit gaan integreren in de meeste van onze campagnes. In de zomer bijvoorbeeld vertaalt dit zich tot links op de festivalactivaties naar onze website of Facebookpagina, en omgekeerd. Online versterkt dus de offline ervaring en offline zorgt voor extra content online.”

Wat zijn de belangrijkste vertrekpunten voor jullie content marketing strategie?

Karel Demeester: “Coca-Cola streeft ernaar om “Liquid & Linked” content te creëren. “Liquid” opdat de content makkelijk te verspreiden en te delen is met vrienden. Je kan er zelf dingen aan toevoegen. “Linked” waakt erover dat de content gelinkt is aan het merk, de business objectieven en de interesses van de consumenten. De volledige visie is mooi weergegeven in een filmpje dat uit 2 delen bestaat: http://www.youtube.com/watch?v=LerdMmWjU_E en http://www.youtube.com/watch?v=fiwIq-8GWA8

Van read naar read & write

Welke kanalen benut Coca-Cola in België, zowel off- als online, om haar content te verspreiden?

Karel Demeester: “Coca-Cola gebruikt steeds een mix van kanalen die elkaar versterken en dit zo geïntegreerd mogelijk. Dit gaat van onze eigen media zoals vrachtwagens & coolers tot “betaalde media” & “verdiende media”. Betaalde media is dan weer een mix van traditionele media zoals radio & televisie en digitale media zoals banners of search. Onder “verdiende media” verstaan we het viraal effect via voornamelijk sociale media. Een mooi voorbeeld daarvan is het viraal filmpje dat we hebben gemaakt voor Coca-Cola Zero naar aanleiding van de James Bondcampagne dat bijna 10 miljoen keer werd bekeken.”

Als we focussen op de digitale kanalen, welke evolutie zie je dan?

Karel Demeester: “Wat de kanalen betreft zie ik dat de internationale platformen (Facebook, Twitter, Pinterest, …) het doorheen de jaren gewonnen hebben van de meer lokale platformen zoals Netlog, Skyrock en Hyves. Wat de gebruikers van die media betreft zie je dat die van voornamelijk passief (read) naar meer actief (read & write) geëvolueerd zijn. De gebruiker wordt daardoor een belangrijke bron van content.”

Hoe lokaal is content voor een multinational als Coca-Cola?

Karel Demeester: “Enerzijds creëren we internationaal content die inspeelt op passies van mensen zoals sport, muziek of fashion. Daarnaast wordt dit echter aangevuld met lokale content. Een mooi voorbeeld is de Facebookpagina van Coca-Cola. Als fan krijg je daar zowel content te zien die wereldwijd dezelfde is als content die enkel naar de Belgische fans gericht is of, nog beter, zelf gecreëerd is door deze fans.”

Mobile friendly

Wanneer zijn jullie gestart met social media?

Karel Demeester: “In België zijn we begonnen in 2008 geloof ik, als één van de eerste merken op Netlog toen. In hetzelfde jaar is ook in Amerika door twee Coca-Cola fans “Dusty & Michael” de Facebook pagina gecreëerd die intussen is uitgegroeid tot de grootste Facebook fanpage met meer dan 56 miljoen fans.”

Hoe belangrijk is mobile en hoe vullen jullie dat in qua content marketing?

Karel Demeester: “Aangezien mobile heel dicht bij de gebruiker staat en gezien de enorme groei van smartphones en tablets is dit een erg belangrijk kanaal aan het worden. Daarom waken we er steeds meer over dat alle content “mobile friendly” is, maar bekijken we ook de mogelijkheden die mobile biedt om direct te interageren met het product die je in de hand hebt of wenst te hebben. Het product vinden, scannen, extra informatie opvragen, kortingen downloaden, enzovoort enzovoort.”

Bij Coca-Cola Enterprises ben je verantwoordelijk voor e-commerce. Hoe relevant is content in dat kader voor Coca-Cola? Dranken zijn niet typisch producten waarover de consument eerst op het net info gaat zoeken, of toch?

Karel Demeester: “De consument gebruikt de digitale kanalen steeds vaker om zich het leven gemakkelijker te maken en tijd te winnen. Vanwege de grote verpakkingen en lange houdbaarheid zien we dan ook dat dranken een erg relevante categorie is om online te kopen. Daarnaast hecht de consument ook belang aan het zich inspireren en het plezier van het shoppen, denk maar aan de “gamification” trend. Hiervoor is content marketing uiteraard bijzonder relevant.”

Net zoals Bert Van Wassenhove de fakkel doorgaf aan jou, mag jij die aan een interessante content marketer doorgeven. Aan wie denk je?

Ik denk aan Klaas Verbeken. Bij Alpro is hij internationaal verantwoordelijk voor de digitale strategie en content.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 21 december 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...