Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Social media brengen stad Antwerpen #dichtbijdeburger

Gerrie SmitsEen nieuwe burgervader heeft de stad Antwerpen op dit moment nog niet, maar een social media strateeg heeft ’t Stad wel in zijn rangen. Gerrie Smits vult die functie sinds oktober 2011 in en Wim Neyt toonde zich op onze blog eerder al nieuwsgierig hoe Smits content en conversatie bij een stedelijke overheid in goede banen leidt.

 

Je bent social media strategist bij de stad Antwerpen. Hoe ziet je functie er precies uit?

Gerrie Smits: “Officieel is mijn rol ‘social media manager’. Omdat dit een nieuwe functie was, zijn we die al doende gaan invullen. Het voorbije jaar heb ik een strategie ontwikkeld over hoe we social media op een doordachte manier willen inzetten en zijn we gaan kijken wat dat dan betekent voor de verschillende bedrijfseenheden van de stad. Want voor een dienst als Personeelsmanagement is dat iets anders dan voor de stadsmusea.  En tegelijk ben ik ook bezig met het beheer en het contentplan van de stadsbrede social media accounts.”

Waarom heeft een stad als Antwerpen een social media expert nodig?

Gerrie Smits: “Omdat social media een belangrijk deel is geworden van communicatie en omdat het niet zomaar een 1-op-1 vertaling is. Je kan niet zomaar wat berichtjes op Facebook gooien; het vergt toch wel iets meer specifieke vakkennis. En vooral ook omdat je het als stad niet kan maken om niet antwoorden als een burger iets vraagt op Twitter.”

“Positief kritisch enthousiasme

Social media en een overheid (weliswaar een stedelijke overheid), dat zijn twee begrippen die niet de sterkste match hebben. Hoe ervaar jij dat? Is een overheid makkelijk te evangeliseren op dat gebied?

Gerrie Smits: “Ik vind wel degelijk dat de conceptuele match sterker is dan veel mensen denken. Transparantie, geloofwaardigheid, authenticiteit, betrokkenheid, klantgericht denken,… dat zijn kernbegrippen voor een administratie. En toevallig zijn dat ook kenmerken van (goed) social media denken. Social media gaan over mensen. Voor een organisatie als de onze die klantgerichtheid hoog in het vaandel draag,t is de vertaalslag naar social media niet zo heel moeilijk. In elk geval heb ik bij stad Antwerpen heel weinig verzet gemerkt; er was vooral een positief kritisch enthousiasme. Het feit dat ze een job als social media manager hebben gecreëerd, zegt al genoeg: er was wel degelijk een groot besef van het belang van social media. En zowel op het niveau van het top management als op het uitvoerend niveau is er een opvallende openheid om social media – op een verantwoorde manier – in te zetten.”

Welke kanalen social media kanalen benutten jullie en hoe actief zijn jullie daar?

Gerrie Smits: “Voor de twee groten – Facebook en Twitter – hebben we een gedetailleerdere planning. Ook op YouTube zijn we sterker aan het focussen. Onze magazinesite dna.be gebruiken we een beetje als een blog. Verder gebruiken we ook Instagram, vooral om tijdens evenementen aan ‘live’ rapportering te doen. LinkedIn wordt gebruikt voor recruitment, maar ook op redactioneel vlak. En ja, we hebben een Google+-pagina en een Pinterest-account, maar die zijn niet prioritair. Ook accounts van andere diensten, districten en bedrijfseenheden doen het goed. Bijvoorbeeld voor de Bib Web Awards hebben we nominaties in de categorie social media voor het Letterenhuis, het Felixarchief, de Erfgoedbibliotheek en de Twitterleesclub van Bib Permeke.”

Hoe leiden jullie medewerkers van de stad op inzake social media?

Gerrie Smits: “Stad Antwerpen is een grote organisatie. Daarom hebben we gekozen voor op maat gemaakte workshops te maken. Die moeten er voor zorgen dat mensen op strategisch vlak betere social media beslissingen nemen en dat ze op dagdagelijks vlak betere Facebook-berichten of tweets schrijven. We gebruiken ook stadsbrede referentiedocumenten, zoals een flowchart die duidelijk maakt hoe mensen moeten omgaan met reacties (zie slideshare.net/stadantwerpen). Nu, het verandert zo snel dat we met social media beheerders ook een groep hebben op ons intern Yammer-netwerk om elkaar vragen te stellen en de laatste tips te geven.”

“Stads-instagrammers”

Hoe stem je de strategie op vlak van social media af op de andere eigen mediakanalen? Welke zijn dat?

Gerrie Smits: “Traditioneel wordt de output van social media sterk bepaald door de websites (vooral dna.be dan) en de campagnes. Maar stilaan zijn we meer en meer kanaalneutraal aan het denken. Dat wil zeggen dat we de redacties van ons stadsblad (De Nieuwe Antwerpenaar), van ons tv-programma (De Nieuwe Antwerpenaar op ATV), van onze websites, social media kanalen en zelfs van ons personeelsblad op elkaar aan het afstemmen zijn.”

Welke soorten content creëren en verspreiden jullie. En hoe creëren jullie die (intern, externe partners,…)?

Gerrie Smits: “Dat varieert: van snelle tekstberichtjes (oproepen voor figuranten) tot links naar artikels die door onze eigen redactie geschreven worden; van fotoreeksen die soms door freelancers genomen worden tot video’s van het productiehuis dat ons ATV-programma maakt. En we delen ook wel eens content die niet door ons of in opdracht van ons gemaakt is. Zo hebben we tijdens het Bollekesfeest 10 ‘stads-instagrammers’ de vraag gesteld of ze hun Bollekesfeest in 10 foto’s konden weergeven. En daar maken we dan een foto-album op Facebook en trekken we dat binnen op dna.be. En we gaan ook sterk in op vragen van de burger. Dat is geen ‘content-type’, maar wel erg instrumenteel in onze strategie.”

Hoe ziet jullie politiek inzake externe (user generated of third parties bijvoorbeeld) content eruit?

Gerrie Smits: “We proberen die te stimuleren en te faciliteren. Dat voorbeeld van het Bollekesfeest is een eenmalig campagne-idee, maar onze Facebook-pagina Zot van A wordt bijvoorbeeld continu beheerd door ‘de burger’. Elke twee weken wordt iemand aangesteld als beheerder en mag hij of zij laten zien hoe zot ze zijn van Antwerpen. Verder is er ook op dna.be plaats voor Antwerpse bloggers en vragen we daar ook aan mensen om hun foto’s in te sturen voor de breedbeeldreeksen op onze startpagina. En als iemand een mooie foto tweet van het eindejaarsvuurwerk, zullen we die mogelijk wel retweeten.”

Kan je enkele mooie voorbeelden geven van hoe social media strategie de jongste tijd voor de stad Antwerpen heeft gewerkt?

Gerrie Smits: “@GuillaumeVdS die een oproep voor figuranten voor een fotoshoot retweet, da’s handig. Maar eigenlijk gaat het ‘em vooral over de kleine cases waarmee je 1-op-1 in dialoog gaat met de burger. Dat iemand zo onder de indruk is van een antwoord op Twitter dat ze dan de hashtag #dichtbijdeburger gebruiken.”

“Open data is pure vorm van social media

Waar moeten steden de komende jaren naartoe evolueren op vlak van social media?

Gerrie Smits: “Naar een cultuur die toelaat om de conversatie zo open mogelijk aan te gaan en die niet blijft vasthangen aan de vraag ‘wat gaan we doen op Facebook?’ Want het gaat niet over technologie, het gaat over mensen. Hoe kan je mét die mensen praten, niet enkel tégen ze? En hoe kan je ze faciliteren? Op dat vlak is open data ook een pure vorm van social media. En een sterke integratie met klantenmanagement is onontbeerlijk. Onze ‘core business’ ligt toch erg in dienstverlening, dus dat is een belangrijke volgende stap.”

Zijn burgers zich bewust van de mogelijkheden die een social mediavoelende stad met zich meebrengt?

Gerrie Smits: “Da’s moeilijk in te schatten, maar ik denk het wel. Door aanwezig te zijn verlaag je in elk geval de drempel. En we merken ook dat mensen altijd het erg appreciëren als hun vraag op Twitter effectief beantwoord wordt.”

In deze interviewreeks vragen we steeds om de fakkel aan iemand door te geven van wie jij meer zou willen weten op vlak van content marketing strategie? Aan wie zou jij de fakkel willen doorgeven?

Gerrie Smits: “Ik had onlangs het voorrecht om iets over social media te mogen vertellen op een teamdag van De Lijn. Bij De Lijn heeft Tom Van der Vreken een interessante visie op content marketing en story telling.”

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.