Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Storytelling leidt Grimbergen naar het boekenvak

grimbergen storytellingHet abijbier Grimbergen (Alken-Maes) heeft een wel heel bijzonder contentkanaal aangesneden. De nieuwe campagne start met de publicatie van een boek. De thriller, die net als de eerdere radiocampagne de titel ‘In de schaduw van de feniks’ draagt, is uitgegeven bij Manteau. Wij vroegen Joke Van Der Heyden, brand manager specialty Beers bij Alken-Maes, om tekst en uitleg bij deze traditionele en net daarom opmerkelijke vorm van storytelling.

Grimbergen liet en laat zich opmerken met het content marketing project ‘In de schaduw van de feniks’. Jullie bouwden als het ware een verhaal op rond de historiek van de brouwerij, onder andere via radiospots. Vanwaar die keuze voor storytelling?

Joke Van Der Heyden: “Met Grimbergen willen we de consument een rustpunt geven in zijn drukke leven. Hem een moment geven om even te relaxen, te herbronnen. Hoe kan je beter je gedachten verzetten dan meegesleept te worden in een verhaal. Hierdoor vergeet je heel even de stress, de drukte, de taken van het dagdagelijkse leven… Grimbergen heeft zo een rijke geschiedenis, dat we deze graag delen met de consument in de vorm van een verhaal. Een verhaal waarin hij wordt meegesleept naar het ontstaan van de abdij en waar de symboliek van het bier, de feniks, wordt onthuld.”

Ik heb radio al vermeld, maar welke mix van kanalen hebben jullie ingezet? En hoe hebben jullie de content op het type kanaal afgestemd?

Joke Van Der Heyden: “Het verhaal van Grimbergen kunnen we op verschillende manieren brengen: op televisie, radio, in een tijdschrift. We hebben echter een duidelijke keuze gemaakt voor radio. Waarom? Het Grimbergenverhaal brengen we in de vorm van een hoorspel. Een hoorspel is een authentieke vorm om mensen een verhaal te brengen waarbij ze met de nodige geluidsfragmenten zelf hun verbeelding aan het werk kunnen zetten. En dat is precies wat we willen: de consument terug een authentieke beleving schenken zodat hij zelf even kan ontsnappen aan zijn drukke leven, zich zelf kan inleven in het verhaal, met als gevolg dat hij als een herboren persoon de dagelijkse routine terug aanvat. Vandaar dus geen vluchtige lectuur in print of de fantasie van de consument al doorprikken door gebruik te maken van televisie.”

Met het oog op de boekenbeurs is er nu de aankondiging van het boek. Waarom een boek?

Joke Van Der Heyden: “Zoals reeds gezegd, willen we de consument tot rust laten komen, even laten herbronnen. Ons embleem, de feniks is niet alleen het symbool van wederopstanding, maar is zelfs verweven in de titel van ons boek. Waarom boeken? Bier en boeken zijn een uitgelezen duo: niet alleen kan je jezelf even herbronnen bij het drinken van een lekkere Grimbergen, als je dit combineert met een goed boek, dan is het herbronningsgevoel compleet. Uit dit gegeven is de samenwerking tussen Grimbergen en Boek.be voortgevloeid..”

En wat na het boek? Is alles dan verteld of kunnen jullie hier op lange termijn mee verder?

Joke Van Der Heyden: “Het partnership tussen Grimbergen en Boek.be is een langetermijnsamenwerking. Grimbergen zal voortaan evenementen als de Boekenbeurs, de Literaire Lente en de Zomer van het Spannende Boek op een actieve manier ondersteunen. Grimbergen claimt dus het platform van boeken. Wordt dus zeker nog vervolgd!”

De stijl van ‘In de schaduw van de feniks’ is er eentje die veel historiek uitstraalt. Matcht dat met nieuwe media zoals de sociale netwerken of blijven jullie daarvan weg?

Joke Van Der Heyden: “De historiek houdt ons niet tegen om het merk Grimbergen via sociale netwerken te laten leven. Integendeel, we zijn volop bezig met de uitbouw op die platformen.”

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.