Hoofdpunten

1853 Views

LinkedIn verovert de content harten


Linkedin contentSchreven we eerder dat 2012 allerminst het jaar van Facebook is, dan kunnen we haast uitsluitend positieve echo’s over LinkedIn opvangen en weergeven. Recent onderzoek in de V.S. toonde aan dat het netwerk het belangrijkste sociale medium voor B2B-content marketing is geworden. Bovendien is LinkedIn een van de eerste sociale netwerken die zijn business model wel heel erg netjes op orde heeft.

Deze week sijpelden de resultaten binnen van de nieuwste content marketing studie van het befaamde Content Marketing Institute en MarketingProfs. ‘B2B Content Marketing: 2013 Benchmarks, Budgets en Trends North America’ legt onder andere bloot dat de Noord-Amerikaanse content marketers meer in content investeren, meer tactieken gebruiken en hun content over meer sociale netwerken verspreiden dan voorheen. Het zou ons verbazen mocht dat voor de Europese B2B-marketer anders zijn en dat geldt evengoed voor de negatieve vaststellingen. Zo zijn B2B-marketers behoorlijk onzeker over de efficiëntie van de content technieken die ze hanteren. ROI van content marketing wordt één van de aandachtspunten van 2013, zoveel is duidelijk.

Naast de niet zo onverwachte conclusies hierboven, toont de studie ook enkele opmerkelijke vaststellingen. We pikken er eentje uit: de kanalenkeuze. Gemiddeld gebruiken B2B content marketers vijf sociale kanalen om hun content te verspreiden. De voorbije jaren stond Twitter daarbij met stip op één, maar in de nieuwe studie neemt LinkedIn die positie over. Van de B2B-marketers die meerdere kanalen hanteren, gebruikt 83% LinkedIn, tegenover 80% voor Twitter. Vorig jaar klokte LinkedIn nog af op  71% en dus dringt de vaststelling zich op dat het netwerk in het hart van zijn doelgroep tot volle wasdom aan het komen is.

Sluitend business model

Voor LinkedIn geven andere indicatoren aan dat het sociale zakenmedium meer doet dan goed scoren in een populariteitsonderzoek. Terwijl veel andere webreuzen een beurskoers hebben die enkel naar beneden kijkt, klimt het aandeel van LinkedIn week na week. Reden voor die evolutie is het renderende business model. Dat business model is niet ad driven, maar content en service driven. Reclame brengt bij LinkedIn 30% van de koek binnen (en die koek schat het bedrijf voor 2012 op 920 miljoen euro omzet), terwijl Facebook voor 80% afhangt van de advertentiemarkt.

Van waar komt het geld dan wel? Van een stijgend aantal betalende gebruikers (al blijven die inkomsten relatief laag) en van de social recruitment inkomsten. LinkedIn werkt goed als rekruteringsinstrument. Het verkoopt databases en CV’s, maar levert ook diensten op maat voor bedrijven en headhunters. De helft van de omzet van LinkedIn komt uit deze tak en bovendien kan de site bijna alle (95%) grote bedrijven waarmee het op dit gebied samenwerkt structureel behouden als klant. De content die al deze bedrijven via LinkedIn verspreiden is met andere woorden een bom geld waard en het verklaart meteen waarom de B2B-marketers sterker dan vroeger geloven in LinkedIn. Is er ook slecht nieuws? Ja, de rendabiliteit van het netwerk is gedaald door de investeringen om deze bedrijven te prospecteren. Maar ligt daar iemand wakker van? Misschien enkele investeerders, maar die weten ook dat LinkedIn met deze troefkaarten stabieler staat dan ooit.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 26 oktober 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...