Inbound marketing kan niet zonder content marketing

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 05 oktober 2012 - 1829 Views

1829 Views

inbound marketingEen tijdje geleden  haalde de Amerikaanse blogger en marketingconsultant Randy Bowden twee niet zo nieuwe maar minder frequent gebruikte marketingtermen vanonder het stof: inbound marketing en outbound marketing. Dat laatste staat voor traditionele intrusieve marketing die consumenten boodschappen stuurt waar hij niet om vraagt. De inbound marketing draait dat om en gaat ervan uit dat consumenten meer open staan voor boodschappen op kanalen waar ze zelf het initiatief nemen om iets te weten te komen. Bowden maakt een terechte analyse van het groeiend belang van inbound marketing, maar gaat minder in op de relatie met content marketing.

Het marketingdenken wordt vaak opgedeeld in above-the-line en below-the-line marketing, maar die scheiding gaat al enkele jaren niet meer op. Het is wel zo dat de traditionele above media vaker een push model hanteren en een hoger risico op ruis en intrusieve boodschappen in zich dragen. Maar ook below-the-line media of relatief jonge media kunnen zeer intrusief zijn: denk maar pop-up displays of aan storende reclame sms’jes op je gsm.

Bowden haalt in een van zijn post terecht aan dat de regels tussen outbound en inbound aan het veranderen zijn. Een van de belangrijke redenen daarvoor is ook bij ons zeer tastbaar: de consument krijgt almaar meer middelen om outbound marketing te vermijden. Het meest voelbare voorbeeld is ongetwijfeld de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen, iets wat ook in België tot een verhitte discussie heeft geleid tussen de tv-zenders en grote operatoren als Telenet en Belgacom.

Hubspot en inbound marketing

Dat het onderscheid inbound-outbound actueler wordt, merk je ook aan de strategie van adverteerders en hun mediabureaus. De budgetten verschuiven: de paid media (media waarvoor je betaalt) blijven belangrijk, maar elke zichzelf respecterende adverteerder zet vandaag meer middelen aan kant voor owned media (media die het zelf bezit) en earned media (media waar het aandacht in verdiend heeft). Dat inbound-outbound aansluit op die meer actuele denkwijze, hoeft niet te verhullen dat die twee begrippen al langer in omloop zijn.

De Amerikaanse marketing software ontwikkelaar Hubspot schrijft er al verschillende jaren over en heeft een eigen inbound marketing opleidingsinstituut. Hubspot legt veel meer dan Randy Bowden de link tussen inbound en content marketing. Volgens Hubspot start goede inbound marketing immers met het creëren van relevante content voor de doelgroep die je beoogt. Daarna volgt het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content en het online promoten ervan. Hubspot gaat trouwens nog verder en koppelt het mechanisme aan de aantoonbare conversie van geïnteresseerden naar klanten en aan de meetbaarheid van het succes. Twee horden waar de klassieke push media tot op heden – en niet toevallig – veel harder mee kampen dan de als minder intrusief ervaren inbound kanalen.





Hubspot demonstratie



Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...