Hoofdpunten

1353 Views

Inbound marketing kan niet zonder content marketing


inbound marketingEnkele weken terug haalde de Amerikaanse blogger en marketingconsultant Randy Bowden twee niet zo nieuwe maar minder frequent gebruikte marketingtermen vanonder het stof: inbound marketing en outbound marketing. Dat laatste staat voor traditionele intrusieve marketing die consumenten boodschappen stuurt waar hij niet om vraagt. De inbound marketing draait dat om en gaat ervan uit dat consumenten meer open staan voor boodschappen op kanalen waar ze zelf het initiatief nemen om iets te weten te komen. Bowden maakt hier een terechte analyse van het groeiend belang van inbound marketing, maar gaat minder in op de relatie met content marketing.

Het marketingdenken wordt vaak opgedeeld in above-the-line en below-the-line marketing, maar die scheiding gaat al enkele jaren niet meer op. Het is wel zo dat de traditionele above media vaker een push model hanteren en een hoger risico op ruis en intrusieve boodschappen in zich dragen. Maar ook below-the-line media of relatief jonge media kunnen zeer intrusief zijn: denk maar pop-up displays of aan storende reclame sms’jes op je gsm.

Bowden haalt in zijn post op de jonge blog SteamFeed terecht aan dat de regels tussen outbound en inbound aan het veranderen zijn. Een van de belangrijke redenen daarvoor is ook bij ons zeer tastbaar: de consument krijgt almaar meer middelen om outbound marketing te vermijden. Het meest voelbare voorbeeld is ongetwijfeld de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen, iets wat dit jaar in België tot een verhitte discussie heeft geleid tussen de tv-zenders en grote operatoren als Telenet en Belgacom.

Hubspot en inbound marketing

Dat het onderscheid inbound-outbound actueler wordt, merk je ook aan de strategie van adverteerders en hun mediabureaus. De budgetten verschuiven: de paid media (media waarvoor je betaalt) blijven belangrijk, maar elke zichzelf respecterende adverteerder zet vandaag meer middelen aan kant voor owned media (media die het zelf bezit) en earned media (media waar het aandacht in verdiend heeft). Dat inbound-outbound aansluit op die meer actuele denkwijze, hoeft niet te verhullen dat die twee begrippen al langer in omloop zijn.

De Amerikaanse marketing software ontwikkelaar Hubspot schrijft er al vijf jaar over en heeft zelfs een inbound marketing opleidingsinstituut. Hubspot legt veel meer dan Randy Bowden de link tussen inbound en content marketing. Volgens Hubspot start goede inbound marketing immers met het creëren van relevante content voor de doelgroep die je beoogt. Daarna volgt het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content en het online promoten ervan. Hubspot gaat trouwens nog verder en koppelt het mechanisme aan de aantoonbare conversie van geïnteresseerden naar klanten en aan de meetbaarheid van het succes. Twee horden waar de klassieke push media tot op heden – en niet toevallig – veel harder mee kampen dan de als minder intrusief ervaren inbound kanalen.





Hubspot demonstratie



Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 5 oktober 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...