Hoofdpunten

1146 Views

Inbound marketing kan niet zonder content marketing


inbound marketingEnkele weken terug haalde de Amerikaanse blogger en marketingconsultant Randy Bowden twee niet zo nieuwe maar minder frequent gebruikte marketingtermen vanonder het stof: inbound marketing en outbound marketing. Dat laatste staat voor traditionele intrusieve marketing die consumenten boodschappen stuurt waar hij niet om vraagt. De inbound marketing draait dat om en gaat ervan uit dat consumenten meer open staan voor boodschappen op kanalen waar ze zelf het initiatief nemen om iets te weten te komen. Bowden maakt hier een terechte analyse van het groeiend belang van inbound marketing, maar gaat minder in op de relatie met content marketing.

Het marketingdenken wordt vaak opgedeeld in above-the-line en below-the-line marketing, maar die scheiding gaat al enkele jaren niet meer op. Het is wel zo dat de traditionele above media vaker een push model hanteren en een hoger risico op ruis en intrusieve boodschappen in zich dragen. Maar ook below-the-line media of relatief jonge media kunnen zeer intrusief zijn: denk maar pop-up displays of aan storende reclame sms’jes op je gsm.

Bowden haalt in zijn post op de jonge blog SteamFeed terecht aan dat de regels tussen outbound en inbound aan het veranderen zijn. Een van de belangrijke redenen daarvoor is ook bij ons zeer tastbaar: de consument krijgt almaar meer middelen om outbound marketing te vermijden. Het meest voelbare voorbeeld is ongetwijfeld de mogelijkheid om tv-reclame door te spoelen, iets wat dit jaar in België tot een verhitte discussie heeft geleid tussen de tv-zenders en grote operatoren als Telenet en Belgacom.

Hubspot en inbound marketing

Dat het onderscheid inbound-outbound actueler wordt, merk je ook aan de strategie van adverteerders en hun mediabureaus. De budgetten verschuiven: de paid media (media waarvoor je betaalt) blijven belangrijk, maar elke zichzelf respecterende adverteerder zet vandaag meer middelen aan kant voor owned media (media die het zelf bezit) en earned media (media waar het aandacht in verdiend heeft). Dat inbound-outbound aansluit op die meer actuele denkwijze, hoeft niet te verhullen dat die twee begrippen al langer in omloop zijn.

De Amerikaanse marketing software ontwikkelaar Hubspot schrijft er al vijf jaar over en heeft zelfs een inbound marketing opleidingsinstituut. Hubspot legt veel meer dan Randy Bowden de link tussen inbound en content marketing. Volgens Hubspot start goede inbound marketing immers met het creëren van relevante content voor de doelgroep die je beoogt. Daarna volgt het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content en het online promoten ervan. Hubspot gaat trouwens nog verder en koppelt het mechanisme aan de aantoonbare conversie van geïnteresseerden naar klanten en aan de meetbaarheid van het succes. Twee horden waar de klassieke push media tot op heden – en niet toevallig – veel harder mee kampen dan de als minder intrusief ervaren inbound kanalen.





Hubspot demonstratie



Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 5 oktober 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...