Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1527058080 de post dagen
3152 Views

Paid, owned en earned media bij AVEVE (deel I)


Kim Van Houdt - AveveDe verhouding tussen retailers en content marketing is lange tijd zeer klassiek geweest. Bij de grootdistributeurs zijn foldering, kranten en televisie traditioneel de meest populaire kanalen, maar zeker bij gespecialiseerde retailers wint diversiteit aan belang. De tuin-, dier- en bakketen AVEVE spreidt zijn content volgens het POE-model en mediaverantwoordelijke Kim Van Houdt legt ons uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Welke evolutie heeft jullie marketing- en content marketingstrategie gekend?

Kim Van Houdt: “Begin jaren 2000 had AVEVE een klassiek systeem van push marketing. Het ging om eenrichtingsverkeer van retailer naar consument. Twee kanalen stonden centraal: drukwerk en advertenties met het accent op foldering. Een online budget was op dat moment niet voorzien. Vanaf 2007 is AVEVE de communicatiemix gaan verbreden en werden meerdere kanalen opgenomen. Enerzijds kozen we ervoor om te communiceren via massamedia, anderzijds investeerden we in direct marketing. Het loyaltyprogramma My AVEVE zag het licht en tegelijk deed een personalisatie van de communicatie zijn intrede. In 2009 verhoogden we de middelen voor onze online communicatie, maar al bij al bleef dit bij een beperkt budget. AVEVE zag e-communicatie als een verlengstuk van direct marketing. Dat resulteerde onder andere in een nieuwe website, de start van sociale media en e-newsletters op maat.”

Waar staan jullie vandaag?

Kim Van Houdt: “Onze communicatie anno 2012 heeft als belangrijkste doelstelling extra traffic te genereren bij onze bestaande klanten. Daarbij ligt de prioriteit op de doelgroep van 45-plussers. In de communicatie focussen we op elementen als zekerheid van resultaat, plezier beleven aan de activiteit en geëngageerd persoonlijk contact.”

En wat betreft de kanalen waarlangs jullie content verspreiden?

Kim Van Houdt: “We enten onze multichannel marketing op de bekende verdeling tussen paid, owned en earned media. Bij de paid media zet AVEVE in op radio, print en een beperkt volume online bannering. Onze eigen media zijn de folders, themagidsen, website, mailings, newsletters, de My AVEVE-spaaracties en de sociale media. Die sociale media vind je ook terug bij de earned media, naast PR, free publicity en co-marketing.”

Wat brengt een retailer als AVEVE bij sociale media?

Kim Van Houdt: “Wij zien de sociale media als een extra kans op dialoog met onze klanten. Het is een volwaardig extra communicatiekanaal dat bovendien meer top-of-mind awareness oplevert en een zekere klantenbehoefte invult.”

Welke kanalen gebruiken jullie?

Kim Van Houdt: “Op Facebook zijn we intussen actief sinds februari 2009 met een fanpagina voor AVEVE, maar sinds juli 2012 ook met een fanpagina voor Cake’n party. Op het moment dat we met Facebook van start gingen, hebben we ook onze Twitter-account en ons videokanaal op YouTube gelanceerd. Op dit moment werken we ook aan een test op Pinterest.”

Lees deel II van het interview met Kim Van Houdt

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 20 september 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...