Hoofdpunten

2072 Views

Paid, owned en earned media bij AVEVE (deel I)


Kim Van Houdt - AveveDe verhouding tussen retailers en content marketing is lange tijd zeer klassiek geweest. Bij de grootdistributeurs zijn foldering, kranten en televisie traditioneel de meest populaire kanalen, maar zeker bij gespecialiseerde retailers wint diversiteit aan belang. De tuin-, dier- en bakketen AVEVE spreidt zijn content volgens het POE-model en mediaverantwoordelijke Kim Van Houdt legt ons uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Welke evolutie heeft jullie marketing- en content marketingstrategie gekend?

Kim Van Houdt: “Begin jaren 2000 had AVEVE een klassiek systeem van push marketing. Het ging om eenrichtingsverkeer van retailer naar consument. Twee kanalen stonden centraal: drukwerk en advertenties met het accent op foldering. Een online budget was op dat moment niet voorzien. Vanaf 2007 is AVEVE de communicatiemix gaan verbreden en werden meerdere kanalen opgenomen. Enerzijds kozen we ervoor om te communiceren via massamedia, anderzijds investeerden we in direct marketing. Het loyaltyprogramma My AVEVE zag het licht en tegelijk deed een personalisatie van de communicatie zijn intrede. In 2009 verhoogden we de middelen voor onze online communicatie, maar al bij al bleef dit bij een beperkt budget. AVEVE zag e-communicatie als een verlengstuk van direct marketing. Dat resulteerde onder andere in een nieuwe website, de start van sociale media en e-newsletters op maat.”

Waar staan jullie vandaag?

Kim Van Houdt: “Onze communicatie anno 2012 heeft als belangrijkste doelstelling extra traffic te genereren bij onze bestaande klanten. Daarbij ligt de prioriteit op de doelgroep van 45-plussers. In de communicatie focussen we op elementen als zekerheid van resultaat, plezier beleven aan de activiteit en geëngageerd persoonlijk contact.”

En wat betreft de kanalen waarlangs jullie content verspreiden?

Kim Van Houdt: “We enten onze multichannel marketing op de bekende verdeling tussen paid, owned en earned media. Bij de paid media zet AVEVE in op radio, print en een beperkt volume online bannering. Onze eigen media zijn de folders, themagidsen, website, mailings, newsletters, de My AVEVE-spaaracties en de sociale media. Die sociale media vind je ook terug bij de earned media, naast PR, free publicity en co-marketing.”

Wat brengt een retailer als AVEVE bij sociale media?

Kim Van Houdt: “Wij zien de sociale media als een extra kans op dialoog met onze klanten. Het is een volwaardig extra communicatiekanaal dat bovendien meer top-of-mind awareness oplevert en een zekere klantenbehoefte invult.”

Welke kanalen gebruiken jullie?

Kim Van Houdt: “Op Facebook zijn we intussen actief sinds februari 2009 met een fanpagina voor AVEVE, maar sinds juli 2012 ook met een fanpagina voor Cake’n party. Op het moment dat we met Facebook van start gingen, hebben we ook onze Twitter-account en ons videokanaal op YouTube gelanceerd. Op dit moment werken we ook aan een test op Pinterest.”

Lees deel II van het interview met Kim Van Houdt

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 20 september 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...