Hoofdpunten

1212 Views

“Degelijke content is een sleutelelement in een goede social media strategie”


Bert Van Wassenhove

Bert Van Wassenhove (Fotografie door http://www.bliss.be)

Als managing partner bij “All The Way” helpt Bert bedrijven bij het uitwerken van digitale communicatie strategieën en de realisatie ervan. Hij heeft zijn roots in het ondernemerschap en zijn passie voor innovatie en digitale media leidden hem door een rijke carrière in de agentschapswereld. Daarmee is hij ideaal geplaatst om zijn sterke visie op digitale marketing praktijkgericht over te brengen voor zowel technische als marketing mensen. Daarnaast is Bert medeoprichter van “Heaven Can Wait”, het ecosysteem voor innovatieve communicatie bedrijven. De geschikte man dus om enkele gerichte vragen te beantwoorden.

 

Waarop focust u zich tegenwoordig?

Wat mij fascineert dezer dagen is de vraag hoe het marketing- en communicatielandschap er zal uitzien eens het stof van de social media storm is neergedaald. Dan start het echte werk, de nieuwe paradigma’s in de praktijk omzetten. En die vraag stel ik mezelf zowel wat betreft de organisatie van bedrijven (adverteerders en agentschappen) als concrete marketing- en communicatie projecten. Verder is het ook belangrijk om social media te zien in de totale context van een digitaal marketing plan, bedrijven mogen zich niet blind staren op enkel social media.

Wat zijn vandaag de voornaamste uitdagingen voor bedrijven?

De voornaamste uitdaging is eigenlijk niet nieuw, namelijk “hoe kan ik het best inspelen op de noden van de klant”. We beschikken vandaag wel over transparante informatie. Tevreden en ontevreden klanten communiceren vandaag via (min of meer) open kanalen en dat is fantastisch! Zo leer je immers hoe klanten met je merk omgaan. Deze kanalen succesvol integreren in je marketingmix en de organisatie van je bedrijf is een grote uitdaging, want zo ontstaat er een open conversatie tussen merk en klant.

Iedereen heeft het over sociale media, nochtans merken we vaak dat heel wat merken hiermee worstelen. Hebt u wat eenvoudige tips?

Tip 1: Duik in de sociale media en luister. Leer hoe die wereld in elkaar zit en trek er conclusies uit.

Tip 2: Koudwatervrees is nergens voor nodig als je bereid bent om rekening te houden met de wensen van je klanten.

Tip 3: Social media is een zaak van het ganse bedrijf, maar tegelijk moet er wel iemand het voortouw (en de verantwoordelijkheid) nemen.

Wat is het belang van content binnen de social media?

Een open conversatie met je klanten moet rond een interessant onderwerp draaien. Voor heel veel producten of diensten valt er relatief weinig te vertellen zonder dat het een verkoopspraatje wordt. Daarom is degelijke content een sleutelelement in een goede social media strategie.

Gaan contentmarketing en consumentenconversatie hand in hand?

Zoals daarnet al aangegeven is content heel belangrijk. Ik hou persoonlijk van het concept “social objects”. Dat is alles wat een conversatie kan triggeren of waar een conversatie rond kan draaien. Goede content (geschreven, video, beeld, enz.) is een perfect voorbeeld van een social object. Rond goede content ontstaat een conversatie met en tussen consumenten waar jouw merk een rol speelt, zonder dat mensen afgeschrikt worden door de mogelijkheid dat iemand ze daarna een product aansmeert.

Hoe ziet de toekomst van digitale marketing er uit en wat is de rol van content hierin?

Het is heel moeilijk om over de toekomst van digitale marketing te spreken omdat de context voortdurend in beweging is. Elke dag duiken er nieuwe diensten op, waarvan niemand kan zeggen of ze de zoveelste digitale flop gaan worden, of net een revolutionair nieuw kanaal openen. Het is wel duidelijk dat de impact van search en social een hoofdrol zullen spelen in digitale marketing van de toekomst. Dit naast de opportuniteiten die rich media bieden, gaande van video over games tot allerhande applicaties. En al die interacties zullen tegelijk in toenemende mate via mobiele devices verlopen.

Het belang van content hierin ligt voor de hand want goede content wordt sneller opgepikt door search engines en is dus een magneet voor traffic. Zoals eerder aangegeven, fungeert content als social object.

Hoe ziet een goede content marketingstrategie er volgens u uit?

Een goede content marketingstrategie moet de objectieven van een bedrijf of merk koppelen aan de noden, de wensen en de mindset van (potentiële) klanten om op die manier “engaging” te zijn. Meer moet dat niet zijn, als het dan ook nog goed gemaakt is.

Is ‘Social Media Optimisation’ the next big thing?

Social media optimisation is zeker een big thing, maar bedrijven en merken doen er beter aan te focussen op wat ze kunnen doen voor hun klanten en niet hoe ze het kanaal van het moment (vandaag Twitter, morgen Google+, overmorgen iets anders) kunnen manipuleren.

Welk(e) boek(en) of websites kan u ons aanraden?

“Social Media ROI” van Olivier Blanchard is zeker de moeite omdat het niet zozeer over de ROI van sociale media gaat maar over hoe je best sociale media in je bedrijf integreert. En wat die websites betreft: Google en vooral Google+ eens bekijken…and the rest will follow. In December 2012 komt mijn eigen boek uit: “Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen”, daar lees je meer over op www.digitaalmarketingplan.be.

Aan wie spiegelt u zich tegenwoordig? Wie is uw lichtend voorbeeld?

De verkoopster bij mijn motordealer want ze weet perfect welk accessoire voor mij ideaal is. Ze lost alle service issues met veel empathie op en weet zonder het te vragen op welke naam alles gefactureerd mag worden. En dat terwijl ik daar gemiddeld amper twee keer per jaar langs ga. Daar kunnen veel bedrijven en merken nog iets van leren.

Welke (Belgische) persoon dienen we zeker te gaan interviewen?

Probeer zeker Mark Bresseel van Initiative te strikken, al zal dat niet gemakkelijk zijn. Die zit zowat 80% van de tijd buiten België. Paul Van Cotthem van Turnleaf is ook altijd goed voor een paar interessante antwoorden.

 

Bert Van Wassenhove
bert@ibert.be
www.ibert.be
Twitter: @ibert

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 5 september 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...