Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1524652560 de post dagen
1380 Views

Belang Facebook moderatoren stijgt


Facebook moderatie2012 wordt niet het jaar van Facebook, zoveel is intussen wel duidelijk. De beursintroductie leverde niet op wat velen gedroomd hadden en bovendien wordt de netwerksite van Mark Zuckerberg extra kwetsbaar op de flank die net de geloofwaardigheid op de beursvloer doet wankelen: de flank van de reclame-inkomsten. Recente juridische evoluties maken specialisten in het modereren van conversaties op Facebook een stuk belangrijker.

Facebook vonnis

Facebook ziet zich namelijk verplicht om in te grijpen omdat de Amerikaanse reclameregulator onlangs oordeelde dat niet enkel de content die een merk zelf online zet onder de heersende reclameregels valt. Ook reacties die bezoekers van brand pages posten om in te gaan op de branded content moeten aan de wetgeving voldoen.

John Swinson, een specialist op het gebied van technologiewetgeving bij het advocatenkantoor King & Wood Mallesons gaf in de Britse krant The Daily Telegraph een wodka-voorbeeld: als een gebruiker bijvoorbeeld zegt dat Smirnoff de puurste Russische wodka is die hij ooit gedronken heeft, dan kan de producent van Smirnoff in de problemen raken.
“Ten eerste omdat Smirnoff niet Russisch is, maar Australisch, en ten tweede zou iemand kunnen betwisten dat het daadwerkelijk de puurste wodka is.” Andere specialisten voorspellen in dezelfde krant dat dit vonnis zeer waarschijnlijk wereldwijd navolging zal krijgen, wat belangrijke gevolgen kan hebben voor de content marketingstrategie van de adverteerders.

Extra investeringen

Extra investeringen in moderatoren en externe content specialisten lijkt een must om de inperking va de vrijheid in de comments op een zo open mogelijke manier te benaderen. Toch blijft het een opvallende evolutie. Specialisten hebben de merken van meet af aan merken gewaarschuwd: wees open, laat kritische of afwijkende geluiden toe en spring er positief mee om. Net nu de meest grote merken die raad opvolgen en een positief systeem hanteren om comment content te beheren, lijkt een juridische beslissing de openheid in de weg te staan.

Ongelegen

Voor Facebook komt het vonnis ook ongelegen nu de beurswaarde sinds de introductie in mei is gehalveerd. De vraag naar de efficiëntie van Facebook voor merken zal steeds luider worden gesteld. Het antwoord kan enkel liggen in een doorgedreven specialisering van het content beheer.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 13 augustus 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...