Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529321520 de post dagen
1584 Views

Link building? Niet elke link is evenveel waard.


Je site hoger doen scoren door middel van zoekmachine optimalisatie hangt af van heel wat factoren. Volgens sommige SEO experts zouden er niet minder dan 200 factoren een invloed hebben op je ranking. Link building is daar eentje van, maar de spelregels zijn onlangs stevig veranderd.

Vroeger was het eenvoudig, hoe meer sites een link plaatsten naar jouw site, hoe beter je kon gerangschikt worden in de zoekresultaten (mits de andere SEO technieken ook in orde waren uiteraard). Niet onbegrijpelijk dat er heel wat verdiend werd door zogenaamde SEO bedrijfjes die niet anders deden dan overal op allerlei sites en directories je website toe te voegen.

Sedert de Google Penguin update is op dit vlak een en ander veranderd. Zo is het niet langer van belang hoeveel inbound links je wel hebt, het is van belang vanaf welke websites je een link hebt gekregen. Simpel uitgedrukt, een link vanaf een kwaliteitsvolle krantensite of hooggewaardeerde niche site heeft veel meer waarde dan een link vanaf een overzichtspagina vol met links (je kent ze wel, die ‘startpagina’s’). Kwaliteit dus boven kwantiteit.

Links ‘above the fold’

Ook de plaats van de link is van belang. Het Google algoritme is intelligent genoeg om te weten of een link contextuele waarde heeft (en dus in de body tekst staat) of gewoon onderaan ergens in de footer werd toegevoegd. Boven de vouwlijn of fold heeft meer waarde (dus tekst die je ziet zonder te scrollen). Google veronderstelt dat een link boven de fold meerde waarde heeft, die onderaan zijn meestal maar toegevoegd om linkpartners blij te maken. En dus geen toegevoegde waarde voor de lezer.

Link building en content marketing

Hoe staat dit in relatie tot elkaar? Vrij eenvoudig. Een eigenaar van een website of een publisher is niet langer geneigd om zomaar ergens een link naar jouw site te plaatsen. Want ook site die bestaan uit heel veel uitgaande links en worden niet geapprecieerd door Google. Het komt er dus op aan een link in een artikel te krijgen. Dan kan je twee dingen doen:

–       op zoek gaan naar sites met artikels die gerelateerd zijn aan jouw business en vragen om vanuit het artikel een link te plaatsen naar jouw site. Tegen betaling uiteraard. Denk aan niche sites, blogs, enz.

–       of je creëert zelf content en plaatst artikels (met één link) en biedt deze aan bij andere sites. Niet echt een nieuwe principe, je kan dit makkelijk vergelijk met de publi-reportages. Let wel, ‘duplicate content’ is te mijden. Een artikel dus geen tweemaal publiceren (wel in een andere taal).

Het laatste principe wordt alsmaar meer toegepast, content voor een link. De link staat in de tekst, is contextueel en het artikel is informatief.

Wens je ook SEO toe te passen op jouw bestaande content, of ben je opzoek naar een partner voor de aanmaak van goede content, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren: hello@mediaforta.be

 

Recently Published

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...