Hoofdpunten

755 Views

Content marketing en SEO: over doel en middel


Bedrijven die een doordacht contentmarketingbeleid voeren, informeren en converseren niet enkel met hun klanten of consumenten. Content marketing is in veel gevallen immers een gedroomd middel om een geïnteresseerd publiek via search engine optimalisation naar de eigen online media te brengen. Meer en meer SEO-specialisten wijzen erop dat een shift van search marketing naar content marketing voor hogere rankings in zoekresultaten zorgt en meer organische trafiek genereert.

Een mooi voorbeeld is Google+. Testen met de zoekresultaten toonden aan dat websites met een sterk sociaal profiel hun organische trafiek zien stijgen en dat het omgekeerde gebeurt met sites die een zwak sociaal profiel hebben. Converseren is met andere woorden een SEO-stimulator, onder andere omdat Google natuurlijke links en sociale signalen op een site hoger waardeert. Een dergelijke onderbouw moet bedrijven haast automatisch in de richting van contentmarketing duwen.
Dat klinkt evident, maar vandaag zijn veel SEO-campagnes nog sterk analytisch gedreven en is een actieve sociale strategie geen kernpunt. Wel levert SEO vandaag vaak het besluit op dat een website meer content nodig heeft.
Of met andere woorden: linkbuilding als onderbouw voor SEO volstaat niet meer. Het is zeker nuttig, maar werkt vooral op korte termijn. Of in reclametermen uitgedrukt: het is een tactisch middel, terwijl content marketing eerder een echte strategie is om de search resultaten te verbeteren.

Een concreet voorbeeld van wat social content kan betekenen zien we in een omgekeerde vaststelling: Google rekent data als likes en shares op Facebook niet mee, terwijl externe analyses aanwijzen dat er een sterke correlatie zou zijn met de rankings mocht Google dat wel doen.
Als Google ooit zijn mening herziet (of als Facebook en Twitter Google op die flank aanvallen), dan heeft deze SEO-ingreep grote gevolgen voor de content marketingstrategie die bedrijven voeren. De beweging die bedrijven zullen moeten maken is er een van content met 100 boeiende links naar content met een sociale voetafdruk. Zonder de links overboord te gooien en zonder in de val te trappen van het sociaal zijn om sociaal te zijn. Want de basisinsteek blijft dezelfde: relevantie.

Wie fantastische content bouwt en sociale mogelijkheden voorziet, zal haast automatisch en viraal zijn doelstellingen realiseren. Search wordt dan wat het moet zijn: een tool en niet het redmiddel om alsnog mensen naar die content te lokken.

 

Recently Published

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...