Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529334300 de post dagen
1239 Views

Content marketing en SEO: over doel en middel


Bedrijven die een doordacht contentmarketingbeleid voeren, informeren en converseren niet enkel met hun klanten of consumenten. Content marketing is in veel gevallen immers een gedroomd middel om een geïnteresseerd publiek via search engine optimalisation naar de eigen online media te brengen. Meer en meer SEO-specialisten wijzen erop dat een shift van search marketing naar content marketing voor hogere rankings in zoekresultaten zorgt en meer organische trafiek genereert.

Een mooi voorbeeld is Google+. Testen met de zoekresultaten toonden aan dat websites met een sterk sociaal profiel hun organische trafiek zien stijgen en dat het omgekeerde gebeurt met sites die een zwak sociaal profiel hebben. Converseren is met andere woorden een SEO-stimulator, onder andere omdat Google natuurlijke links en sociale signalen op een site hoger waardeert. Een dergelijke onderbouw moet bedrijven haast automatisch in de richting van contentmarketing duwen.
Dat klinkt evident, maar vandaag zijn veel SEO-campagnes nog sterk analytisch gedreven en is een actieve sociale strategie geen kernpunt. Wel levert SEO vandaag vaak het besluit op dat een website meer content nodig heeft.
Of met andere woorden: linkbuilding als onderbouw voor SEO volstaat niet meer. Het is zeker nuttig, maar werkt vooral op korte termijn. Of in reclametermen uitgedrukt: het is een tactisch middel, terwijl content marketing eerder een echte strategie is om de search resultaten te verbeteren.

Een concreet voorbeeld van wat social content kan betekenen zien we in een omgekeerde vaststelling: Google rekent data als likes en shares op Facebook niet mee, terwijl externe analyses aanwijzen dat er een sterke correlatie zou zijn met de rankings mocht Google dat wel doen.
Als Google ooit zijn mening herziet (of als Facebook en Twitter Google op die flank aanvallen), dan heeft deze SEO-ingreep grote gevolgen voor de content marketingstrategie die bedrijven voeren. De beweging die bedrijven zullen moeten maken is er een van content met 100 boeiende links naar content met een sociale voetafdruk. Zonder de links overboord te gooien en zonder in de val te trappen van het sociaal zijn om sociaal te zijn. Want de basisinsteek blijft dezelfde: relevantie.

Wie fantastische content bouwt en sociale mogelijkheden voorziet, zal haast automatisch en viraal zijn doelstellingen realiseren. Search wordt dan wat het moet zijn: een tool en niet het redmiddel om alsnog mensen naar die content te lokken.

 

Recently Published

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...