Hoofdpunten

922 Views

Variaties op het thema sociale media


Belgische merken gaan eerder behoedzaam om met sociale media. Mobistar, Bank Degroof en Coca-Cola getuigen uit de praktijk.

“Via Facebook bereiken we een zeer brede groep klanten van alle leeftijden,” verzekert Audrey Benoit director web & social media bij Mobistar. “Onze klanten nemen zelf het initiatief. Zij beslissen over de inhoud van de dialoog. Wij zoeken in de mate van het mogelijke naar een ‘first time resolution’. In een aantal gevallen hebben die mensen al vooraf e-mails gestuurd of contacten gehad met het call center maar werden zij niet goed geholpen. Onze agenten volgen het dossier van A tot Z. Het web care team functioneert niet zoals een klassiek call center. Deze mensen kunnen aankloppen bij iedereen binnen de organisatie. Voor ons is dit een testcase. We onderzoeken waarom een probleem niet werd opgelost of waarom het zo lang duurt. De dialoog is erop gericht om de interne processen en de service aan de klant te verbeteren.”

Bank Degroof is sinds twee jaar actief op YouTube, LinkedIn, Facebook en Twitter. “We bereiken klanten, prospecten en opinieleiders via de sociale media,” bevestigt Eric Kawan, marketing- en communicatieadviseur bij Bank Degroof. YouTube is een platform voor het uitwisselen van filmpjes met interviews, evenementen, productinformatie enz. Via LinkedIn communiceert de bank naar specifieke doelgroepen en klantenprofielen. Facebook is een teaser naar www.toekomstvisies.be waar de bank de link legt tussen de wereld van morgen en producten. Twitter signaleert dat er op een specifieke website relevant nieuws is te vinden.

Bij Coca-Cola maken de sociale media deel uit van de marketingmix, net zoals de traditionele media. “Onze voornaamste merken hebben een Facebook-pagina voor een dialoog met de merkfans,” verzekert Gaetan Van de Populiere, market activation director bij Coca-Cola Belgium. “De wereldwijde Coca-Cola fanpagina op Facebook, opgezet door de fans, telt  41 miljoen followers. Sommige merken zoals Coca-Cola en Fanta hebben ook een eigen YouTube-kanaal waar je campagnemateriaal en branded content kan terugvinden. Twitter zetten we in voor onze corporate communicatie. We hebben ook een corporate blog, als onderdeel van onze website (www.cocacolaBelgium.be), waar we allerlei bedrijfsverhalen brengen, ondermeer over duurzaamheid.” De digital manager is verantwoordelijk voor de uitvoering van het social medialuik van de marketingcampagnes. De communicatieafdeling staat in voor het corporate-luik inclusief het gebruik van Twitter en de corporate blog.

http://FantaURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub3

Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...