Hoofdpunten

829 Views

Variaties op het thema sociale media


Belgische merken gaan eerder behoedzaam om met sociale media. Mobistar, Bank Degroof en Coca-Cola getuigen uit de praktijk.

“Via Facebook bereiken we een zeer brede groep klanten van alle leeftijden,” verzekert Audrey Benoit director web & social media bij Mobistar. “Onze klanten nemen zelf het initiatief. Zij beslissen over de inhoud van de dialoog. Wij zoeken in de mate van het mogelijke naar een ‘first time resolution’. In een aantal gevallen hebben die mensen al vooraf e-mails gestuurd of contacten gehad met het call center maar werden zij niet goed geholpen. Onze agenten volgen het dossier van A tot Z. Het web care team functioneert niet zoals een klassiek call center. Deze mensen kunnen aankloppen bij iedereen binnen de organisatie. Voor ons is dit een testcase. We onderzoeken waarom een probleem niet werd opgelost of waarom het zo lang duurt. De dialoog is erop gericht om de interne processen en de service aan de klant te verbeteren.”

Bank Degroof is sinds twee jaar actief op YouTube, LinkedIn, Facebook en Twitter. “We bereiken klanten, prospecten en opinieleiders via de sociale media,” bevestigt Eric Kawan, marketing- en communicatieadviseur bij Bank Degroof. YouTube is een platform voor het uitwisselen van filmpjes met interviews, evenementen, productinformatie enz. Via LinkedIn communiceert de bank naar specifieke doelgroepen en klantenprofielen. Facebook is een teaser naar www.toekomstvisies.be waar de bank de link legt tussen de wereld van morgen en producten. Twitter signaleert dat er op een specifieke website relevant nieuws is te vinden.

Bij Coca-Cola maken de sociale media deel uit van de marketingmix, net zoals de traditionele media. “Onze voornaamste merken hebben een Facebook-pagina voor een dialoog met de merkfans,” verzekert Gaetan Van de Populiere, market activation director bij Coca-Cola Belgium. “De wereldwijde Coca-Cola fanpagina op Facebook, opgezet door de fans, telt  41 miljoen followers. Sommige merken zoals Coca-Cola en Fanta hebben ook een eigen YouTube-kanaal waar je campagnemateriaal en branded content kan terugvinden. Twitter zetten we in voor onze corporate communicatie. We hebben ook een corporate blog, als onderdeel van onze website (www.cocacolaBelgium.be), waar we allerlei bedrijfsverhalen brengen, ondermeer over duurzaamheid.” De digital manager is verantwoordelijk voor de uitvoering van het social medialuik van de marketingcampagnes. De communicatieafdeling staat in voor het corporate-luik inclusief het gebruik van Twitter en de corporate blog.

http://FantaURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub3

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...