Variaties op het thema sociale media

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 11 mei 2012 - 1404 Views

1404 Views

Belgische merken gaan eerder behoedzaam om met sociale media. Mobistar, Bank Degroof en Coca-Cola getuigen uit de praktijk.

“Via Facebook bereiken we een zeer brede groep klanten van alle leeftijden,” verzekert Audrey Benoit director web & social media bij Mobistar. “Onze klanten nemen zelf het initiatief. Zij beslissen over de inhoud van de dialoog. Wij zoeken in de mate van het mogelijke naar een ‘first time resolution’. In een aantal gevallen hebben die mensen al vooraf e-mails gestuurd of contacten gehad met het call center maar werden zij niet goed geholpen. Onze agenten volgen het dossier van A tot Z. Het web care team functioneert niet zoals een klassiek call center. Deze mensen kunnen aankloppen bij iedereen binnen de organisatie. Voor ons is dit een testcase. We onderzoeken waarom een probleem niet werd opgelost of waarom het zo lang duurt. De dialoog is erop gericht om de interne processen en de service aan de klant te verbeteren.”

Bank Degroof is sinds twee jaar actief op YouTube, LinkedIn, Facebook en Twitter. “We bereiken klanten, prospecten en opinieleiders via de sociale media,” bevestigt Eric Kawan, marketing- en communicatieadviseur bij Bank Degroof. YouTube is een platform voor het uitwisselen van filmpjes met interviews, evenementen, productinformatie enz. Via LinkedIn communiceert de bank naar specifieke doelgroepen en klantenprofielen. Facebook is een teaser naar www.toekomstvisies.be waar de bank de link legt tussen de wereld van morgen en producten. Twitter signaleert dat er op een specifieke website relevant nieuws is te vinden.

Bij Coca-Cola maken de sociale media deel uit van de marketingmix, net zoals de traditionele media. “Onze voornaamste merken hebben een Facebook-pagina voor een dialoog met de merkfans,” verzekert Gaetan Van de Populiere, market activation director bij Coca-Cola Belgium. “De wereldwijde Coca-Cola fanpagina op Facebook, opgezet door de fans, telt  41 miljoen followers. Sommige merken zoals Coca-Cola en Fanta hebben ook een eigen YouTube-kanaal waar je campagnemateriaal en branded content kan terugvinden. Twitter zetten we in voor onze corporate communicatie. We hebben ook een corporate blog, als onderdeel van onze website (www.cocacolaBelgium.be), waar we allerlei bedrijfsverhalen brengen, ondermeer over duurzaamheid.” De digital manager is verantwoordelijk voor de uitvoering van het social medialuik van de marketingcampagnes. De communicatieafdeling staat in voor het corporate-luik inclusief het gebruik van Twitter en de corporate blog.

http://FantaURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub3

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...