Hoofdpunten

2849 Views

Televisie, quo vadis?


Televisie, het einde van een tijdperkVolgens een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen blijft televisie in de Verenigde Staten het populairste ‘content device’. Er is echter een ‘maar’. Een mondiaal onderzoek bij 28.000 online consumenten in 56 landen toonde aan dat de computer de rol van televisie aan het overnemen is. Nielsen ontdekte dat 84% ten minste een keer per maand via de computer thuis video content bekijkt. Voor televisie is dat 83%, voor de smartphone 56%. Het verschil tussen computer en video is niet groot, maar het feit dat de computer voor het eerst televisie achter zich laat, is een kleine mijlpaal.

Een mijlpaal die de vragen doet stellen bij de mediumkeuzes die content marketers maken als ze kiezen voor video. Aan de cijfers van Nielsen moeten we immers nog enkele andere actuele feiten vastklikken. Zo begon eind vorig jaar al de hypemolen te draaien die de komst van een Apple TV (eind dit jaar?) moet inluiden en begin dit jaar mocht LG zijn Google TV voorstellen. Deze nieuwe generatie televisietoestellen zal all-in-one zijn: tv-kijken, internetten, video bekijken, apps downloaden, enz.
De macht van de consument vergroot en drukt vooral de ‘traditionele’ tv-zenders in een hoekje. In ons huidige bestel trekken Belgacom en Telenet op dit moment het laken naar zich toe, maar het wordt uitkijken hoe deze operatoren zullen omgaan met de strategie van Google en Apple.

Google bijvoorbeeld zal zijn YouTube naar televisie brengen en daar een commercialiseringslogica aan vastknopen. Nu al lanceert YouTube eigen kanalen, thematisch (op vrouwen bijvoorbeeld) georiënteerd met de bedoeling die op piekmomenten (de middagpauze!) met advertenties te spekken.
Nu houdt de Belg nogal van lokale content en lijken de kansen van Apple en Google vooral af te hangen van hoe ze met dat aspect omgaan. Voor content marketers kan daar een gouden opportuniteit liggen.
De klassieke tv-zenders hebben zich de voorbije jaren geleend tot vele vormen van branded entertainment. Die ervaring kan veel bedrijven van pas komen om relevante content te maken en te verspreiden (zonder dat het merk daarbij zelfs uitvoerig moet gepromoot worden). Voorlopig zijn de contouren van het nieuwe online maar in de huiskamer tv-model nog te vaag, maar eens de beweging die in de V.S. werd ingezet Europa bereikt, zullen de kansen van goede content meer dan ooit stijgen.

 

 

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...