Hoofdpunten

1273 Views

Maak je merk de moeite waard met relevante content


relevante content marketingMarketing gaat vandaag meer dan ooit om het opbouwen van relevante interactie en ervaring. “We bevinden ons in een heel nieuwe fase,” vindt Mike Verledens, directeur van Sparklink (www.sparklink.be). “Door de opkomst van internet en de sociale media wordt het namelijk mogelijk om als adverteerder de aanzet te geven tot conversatie over het merk of product op een ongeziene schaal. Alles draait nu om relevantie en authenticiteit. Wordt de boodschap relevant en geloofwaardig bevonden, dan beginnen mensen – spontaan of lichtjes geholpen – over jouw merk te praten.”

Het grote verschil met de traditionele ‘push’ marketing is de machtswissel waarbij de consument of klant zelf beslist of hij het merkverhaal of de aanbieding de moeite waard vind om het binnen zijn netwerk te verspreiden. Bij een lancering hebben de marketeers de controle over het initiatief en de boodschap maar niet over de reactie van de consument en het leven dat dit verhaal achteraf zal leiden. Reacties verspreiden zich razendsnel. Vroeger was reclame de enige informatiebron over productinnovaties. Nu google je even en je controleert meteen of de informatie wel betrouwbaar is. Als een merkfabrikant een promotie lanceert voor een nieuw afwasmiddel en je buurvrouw vertelt dat het product echt doeltreffend is, dan zal haar stem veel zwaarder doorwegen. Bedrijven trachten positieve buzz te bevorderen. Het dwingt hen om na te denken over de kern van hun activiteit en hun bestaansreden: wat is mijn toegevoegde waarde? Hoe maak ik mijn product of dienst relevanter?

 

Bij open innovatie, cocreatie of crowd sourcing betrekt men de consument van bij de start bij het innovatieproces. Betrek je je grootste – en vaak meest deskundige – merkfans bij zo’n project, dan vergroot je (collectieve) expertise. Bovendien stijgt de kans dat zo’n innovatie relevant is want ze wordt ontwikkeld in nauw overleg met de doelgroep. Dit vertaalt zich in veel snellere en directe communicatie op megaschaal. “Als men het heeft over sociale media, dan staart men zich vaak blind op het kanaal,” stelt Mike Verledens vast. “Men heeft daarbij weinig aandacht voor de content. Wat vertel je? Wat is je aanbod..? Toch is dit cruciaal. Het gaat al lang niet meer over het aantal fans of followers. Heeft de marketing geleid tot meerverkoop?”

 

In ‘old school’ marketing lag de focus op het koop- en gebruiksmoment. Nu gaat er een zeer intensief zoekproces aan vooraf. Wat merken doen in de aanloopfase naar de aankoop, bepaalt grotendeels of ze in de shortlist terechtkomen. Op een site zoals www.zillow.com vind je niet alleen de basisinformatie en de prijs van een pand maar ook de prijsevolutie over de laatste tien jaar in de buurt, welke scholen er zijn enz. Tijdens de zoekfase kun je als merk scoren door dergelijke toegevoegde waarde te leveren. Succesvolle bedrijven voegen totaal nieuwe informatielagen toe aan hun boodschap. Ze spelen in op de plaats waar de consument zich bevindt of op zijn activiteit op dat welbepaalde moment en maken zo het verschil.

Recently Published

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...

»

Animatie laten maken? Hoe nu verder?

Je hebt een animatie laten maken om jouw verhaal of concept te ...

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...