Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529849640 de post dagen
1563 Views

Maak je merk de moeite waard met relevante content


relevante content marketingMarketing gaat vandaag meer dan ooit om het opbouwen van relevante interactie en ervaring. “We bevinden ons in een heel nieuwe fase,” vindt Mike Verledens, directeur van Sparklink (www.sparklink.be). “Door de opkomst van internet en de sociale media wordt het namelijk mogelijk om als adverteerder de aanzet te geven tot conversatie over het merk of product op een ongeziene schaal. Alles draait nu om relevantie en authenticiteit. Wordt de boodschap relevant en geloofwaardig bevonden, dan beginnen mensen – spontaan of lichtjes geholpen – over jouw merk te praten.”

Het grote verschil met de traditionele ‘push’ marketing is de machtswissel waarbij de consument of klant zelf beslist of hij het merkverhaal of de aanbieding de moeite waard vind om het binnen zijn netwerk te verspreiden. Bij een lancering hebben de marketeers de controle over het initiatief en de boodschap maar niet over de reactie van de consument en het leven dat dit verhaal achteraf zal leiden. Reacties verspreiden zich razendsnel. Vroeger was reclame de enige informatiebron over productinnovaties. Nu google je even en je controleert meteen of de informatie wel betrouwbaar is. Als een merkfabrikant een promotie lanceert voor een nieuw afwasmiddel en je buurvrouw vertelt dat het product echt doeltreffend is, dan zal haar stem veel zwaarder doorwegen. Bedrijven trachten positieve buzz te bevorderen. Het dwingt hen om na te denken over de kern van hun activiteit en hun bestaansreden: wat is mijn toegevoegde waarde? Hoe maak ik mijn product of dienst relevanter?

 

Bij open innovatie, cocreatie of crowd sourcing betrekt men de consument van bij de start bij het innovatieproces. Betrek je je grootste – en vaak meest deskundige – merkfans bij zo’n project, dan vergroot je (collectieve) expertise. Bovendien stijgt de kans dat zo’n innovatie relevant is want ze wordt ontwikkeld in nauw overleg met de doelgroep. Dit vertaalt zich in veel snellere en directe communicatie op megaschaal. “Als men het heeft over sociale media, dan staart men zich vaak blind op het kanaal,” stelt Mike Verledens vast. “Men heeft daarbij weinig aandacht voor de content. Wat vertel je? Wat is je aanbod..? Toch is dit cruciaal. Het gaat al lang niet meer over het aantal fans of followers. Heeft de marketing geleid tot meerverkoop?”

 

In ‘old school’ marketing lag de focus op het koop- en gebruiksmoment. Nu gaat er een zeer intensief zoekproces aan vooraf. Wat merken doen in de aanloopfase naar de aankoop, bepaalt grotendeels of ze in de shortlist terechtkomen. Op een site zoals www.zillow.com vind je niet alleen de basisinformatie en de prijs van een pand maar ook de prijsevolutie over de laatste tien jaar in de buurt, welke scholen er zijn enz. Tijdens de zoekfase kun je als merk scoren door dergelijke toegevoegde waarde te leveren. Succesvolle bedrijven voegen totaal nieuwe informatielagen toe aan hun boodschap. Ze spelen in op de plaats waar de consument zich bevindt of op zijn activiteit op dat welbepaalde moment en maken zo het verschil.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...