Hoofdpunten

1051 Views

Maak je merk de moeite waard met relevante content


relevante content marketingMarketing gaat vandaag meer dan ooit om het opbouwen van relevante interactie en ervaring. “We bevinden ons in een heel nieuwe fase,” vindt Mike Verledens, directeur van Sparklink (www.sparklink.be). “Door de opkomst van internet en de sociale media wordt het namelijk mogelijk om als adverteerder de aanzet te geven tot conversatie over het merk of product op een ongeziene schaal. Alles draait nu om relevantie en authenticiteit. Wordt de boodschap relevant en geloofwaardig bevonden, dan beginnen mensen – spontaan of lichtjes geholpen – over jouw merk te praten.”

Het grote verschil met de traditionele ‘push’ marketing is de machtswissel waarbij de consument of klant zelf beslist of hij het merkverhaal of de aanbieding de moeite waard vind om het binnen zijn netwerk te verspreiden. Bij een lancering hebben de marketeers de controle over het initiatief en de boodschap maar niet over de reactie van de consument en het leven dat dit verhaal achteraf zal leiden. Reacties verspreiden zich razendsnel. Vroeger was reclame de enige informatiebron over productinnovaties. Nu google je even en je controleert meteen of de informatie wel betrouwbaar is. Als een merkfabrikant een promotie lanceert voor een nieuw afwasmiddel en je buurvrouw vertelt dat het product echt doeltreffend is, dan zal haar stem veel zwaarder doorwegen. Bedrijven trachten positieve buzz te bevorderen. Het dwingt hen om na te denken over de kern van hun activiteit en hun bestaansreden: wat is mijn toegevoegde waarde? Hoe maak ik mijn product of dienst relevanter?

 

Bij open innovatie, cocreatie of crowd sourcing betrekt men de consument van bij de start bij het innovatieproces. Betrek je je grootste – en vaak meest deskundige – merkfans bij zo’n project, dan vergroot je (collectieve) expertise. Bovendien stijgt de kans dat zo’n innovatie relevant is want ze wordt ontwikkeld in nauw overleg met de doelgroep. Dit vertaalt zich in veel snellere en directe communicatie op megaschaal. “Als men het heeft over sociale media, dan staart men zich vaak blind op het kanaal,” stelt Mike Verledens vast. “Men heeft daarbij weinig aandacht voor de content. Wat vertel je? Wat is je aanbod..? Toch is dit cruciaal. Het gaat al lang niet meer over het aantal fans of followers. Heeft de marketing geleid tot meerverkoop?”

 

In ‘old school’ marketing lag de focus op het koop- en gebruiksmoment. Nu gaat er een zeer intensief zoekproces aan vooraf. Wat merken doen in de aanloopfase naar de aankoop, bepaalt grotendeels of ze in de shortlist terechtkomen. Op een site zoals www.zillow.com vind je niet alleen de basisinformatie en de prijs van een pand maar ook de prijsevolutie over de laatste tien jaar in de buurt, welke scholen er zijn enz. Tijdens de zoekfase kun je als merk scoren door dergelijke toegevoegde waarde te leveren. Succesvolle bedrijven voegen totaal nieuwe informatielagen toe aan hun boodschap. Ze spelen in op de plaats waar de consument zich bevindt of op zijn activiteit op dat welbepaalde moment en maken zo het verschil.

Recently Published

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...