Hoofdpunten

1083 Views

Content Marketing: Wat als het niet lukt…


content marketing - 5 dingen die je niet mag doenOndanks alle goede tips die u op deze blog kan lezen, krijgt niet elke corporate site het gewenste aantal bezoekers over de vloer, genereert niet elke blog de traffic die vooropgesteld was en leidt niet elk YouTube-filmpje een even viraal leven. Content, hoe goed bedoeld en hoe knap gemaakt die ook is, doet niet altijd vanzelf wat hij moet doen. De oorzaken van het falen zijn doorgaans echter in kaart te brengen en voor de meeste problemen bestaan er ook goede oplossingen. We zetten de vijf grootste oorzaken van falende content marketing op een rij en geven enkele oplossingen mee.

1. Navelstaarderij

Content marketing gaat niet om praten over je bedrijf, maar om het creëren van informatie die ervoor zorgt dat over je bedrijf wordt gepraat. Als de content niet aanslaat, is het een goed idee om na te gaan of je niet te veel over jezelf praat. Zorg voor inhoud die nuttig is en verwijst naar producten of diensten die je lezers iets bijbrengen, schrijf blogs met nuttige links of vertel over bedrijven die een mooi parcours aflegden. Wie te veel naar de eigen navel heeft gestaard, kan dat oplossen door te plannen. Maak een redactieplan of een lijst met goede onderwerpen en zorg voor voldoende content die niet rechtstreeks over je eigen bedrijf gaat.

2. Wees realistisch en geduldig                                 

Rome is niet in één dag gebouwd. Niet elke Facebook-pagina wordt in zeven dagen een wereldhit en ook al is dat niet onmogelijk, toch is het verstandig om realistische objectieven te stellen. Gary Vaynerchuk, social media goeroe en eigenaar van een klein wijnimperium, merkte dat de eerste maanden ook geen kat keek naar zijn dagelijks online videopraatje over wijn. Maar hij hield vol en is vandaag een van de meest gevolgde wijn- en social media experts ter wereld. De oplossing van dit probleem zit dus in cumul en opbouw: trafiek en connecties zijn eerst een kabbelend beekje dat tijd nodig heeft om een echte stroom te worden.

3. Geen relaties

Het internet is een netwerk en social media zijn een kluwen van connecties waar elke content marketer zijn ding kan mee doen. Als content niet aanslaat, dan is dat vaak omdat te weinig mensen die content de nodige exposure geven. Gebruik de sociale netwerken om mensen te vinden die jouw content kunnen uitdragen en help die mensen door bijvoorbeeld commentaar te geven bij hun blogposts, door hen aan te bevelen, door hen aandacht te geven. Ook voor dit probleem start de oplossing bij het plannen van de content en het voorbereiden van onderwerpen die specifieke connecties een reden geven om jouw content te promoten.

4. Te weinig inventief

“Only good content travels”, was het antwoord van Jens Mortier van het reclamebureau mortierbrigade enkele jaren terug toen voor het eerst de vraag rees naar de essentie van goede virale reclame. Vandaag luidt het credo des te harder voor content marketing: te veel content is generiek, niet origineel of al veel te vaak elders opgedoken. Denk na over originele invalshoeken, biedt de doelgroep iets extra en houdt wat niet voldoet van de persen of van het scherm.

5. Te bescheiden

Wie wel goede of originele content heeft, maar dat niet uitspeelt, komt  evenmin een stap vooruit. Content marketers die actief en creatief werken, maar geen tijd investeren in de presentatie van de content komen nergens. Het kan door exposure te zoeken bij relaties (zie punt 3), maar ook door een gezicht te kleven op de content. In bedrijfscontext is dat vaak de CEO, maar kranten schuiven bijvoorbeeld wel vaker hun hoofdredacteur naar voor om de proposities van het medium te vermarkten.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 27 april 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...