Hoofdpunten

1051 Views

Brand Journalism: De heldere kant van duistere journalistiek


Brand journalismMarketing en journalistiek hebben een bijzondere haat-liefdeverhouding. Dat komt omdat journalisten doorgaans vanuit hun professionele instinct zeer sceptisch staan tegenover marketinginformatie, terwijl marketeers vooral denken in termen van media en hoe je die kan benutten om een boodschap zo efficiënt mogelijk bij de doelgroep te brengen. Twee perfect verdedigbare standpunten die echter van tijd tot tijd tot een zeer normale botsing komen. Weinigen belichamen de twee disciplines, Peter Vandermeersch is tot op heden de enige journalist die met de titel van marketeer van het jaar aan de haal ging.

Content marketing is echter een van de marketingdisciplines die door de inhoudelijke focus het nauwst aansluit bij journalistiek werk. Persverenigingen zullen echter opperen dat journalistiek in opdracht van een merk nooit helemaal onafhankelijk kan zijn en vanuit dat inzicht ontstond een nieuwe term die doorgaans wordt omschreven als ‘brand journalism’. Voor journalisten klinkt dat als werken voor the dark side, maar de professionalisering van content marketing heeft ervoor gezorgd dat we vandaag al enkele mooie voorbeelden van degelijk onderbouwde merkjournalistiek kunnen ontdekken.

The Boeing Company

Een van de bedrijven die recent veel lof oogstte voor zijn brand journalism is vliegtuigbouwer Boeing. The Boeing Company lanceerde een nieuwe site en focuste daarbij op brand journalism met interessante reportages over mensen. Op die manier wilde het merk zich een meer menselijk gezicht aan meten. Een van de sterke verhalen is Freezin’ in Florida over de tests met de 787 Dreamliner in de grootste koelhangar ter wereld. Die hangar simuleert temperaturen van -50° tot +70° Celsius. In een twee minuten durend videostuk schetst Boeing een mooi beeld van de mensen die de tests uitvoeren.

Het moeten overigens niet altijd mensen zijn. Rocky earns his rest is het verhaal van een Mechelse Scheper met 56 jaar dienst op de teller (in hondenjaren) als explosievenhond voor Boeing. De communicatiedirecteur van Boeing vatte de symboliek van Rocky samen door te stellen dat het vroeger gewoon onmogelijk was geweest om een hond op te voeren op de corporate site. Nu wil het bedrijf over elke medewerker praten en dat maakt van content marketing in deze case een enorm efficiënte tool voor de verbetering van het bedrijfsimago.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 21 april 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...