Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529655480 de post dagen
1365 Views

Brand Journalism: De heldere kant van duistere journalistiek


Brand journalismMarketing en journalistiek hebben een bijzondere haat-liefdeverhouding. Dat komt omdat journalisten doorgaans vanuit hun professionele instinct zeer sceptisch staan tegenover marketinginformatie, terwijl marketeers vooral denken in termen van media en hoe je die kan benutten om een boodschap zo efficiënt mogelijk bij de doelgroep te brengen. Twee perfect verdedigbare standpunten die echter van tijd tot tijd tot een zeer normale botsing komen. Weinigen belichamen de twee disciplines, Peter Vandermeersch is tot op heden de enige journalist die met de titel van marketeer van het jaar aan de haal ging.

Content marketing is echter een van de marketingdisciplines die door de inhoudelijke focus het nauwst aansluit bij journalistiek werk. Persverenigingen zullen echter opperen dat journalistiek in opdracht van een merk nooit helemaal onafhankelijk kan zijn en vanuit dat inzicht ontstond een nieuwe term die doorgaans wordt omschreven als ‘brand journalism’. Voor journalisten klinkt dat als werken voor the dark side, maar de professionalisering van content marketing heeft ervoor gezorgd dat we vandaag al enkele mooie voorbeelden van degelijk onderbouwde merkjournalistiek kunnen ontdekken.

The Boeing Company

Een van de bedrijven die recent veel lof oogstte voor zijn brand journalism is vliegtuigbouwer Boeing. The Boeing Company lanceerde een nieuwe site en focuste daarbij op brand journalism met interessante reportages over mensen. Op die manier wilde het merk zich een meer menselijk gezicht aan meten. Een van de sterke verhalen is Freezin’ in Florida over de tests met de 787 Dreamliner in de grootste koelhangar ter wereld. Die hangar simuleert temperaturen van -50° tot +70° Celsius. In een twee minuten durend videostuk schetst Boeing een mooi beeld van de mensen die de tests uitvoeren.

Het moeten overigens niet altijd mensen zijn. Rocky earns his rest is het verhaal van een Mechelse Scheper met 56 jaar dienst op de teller (in hondenjaren) als explosievenhond voor Boeing. De communicatiedirecteur van Boeing vatte de symboliek van Rocky samen door te stellen dat het vroeger gewoon onmogelijk was geweest om een hond op te voeren op de corporate site. Nu wil het bedrijf over elke medewerker praten en dat maakt van content marketing in deze case een enorm efficiënte tool voor de verbetering van het bedrijfsimago.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 21 april 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...