Hoofdpunten

1043 Views

IKEA start zijn YouTube-kanaal


Ikea YoutubeDe Zweedse meubelgrootheid IKEA heeft een reputatie hoog te houden op vlak van content marketing. Nog voor die discipline hip werd, groeide vanuit een sterk loyaltyprogramma (IKEA Family Live) de aandacht voor content met onder andere een eigen magazine.

De jaarlijkse catalogus van IKEA is een begrip met een oplage van maar liefst zes miljoen exemplaren. Kijken we naar het internet dan springt vooral het recente initiatief van IKEA USA in het oog. In de Verenigde Staten heeft IKEA 38 winkels en lanceerde het in februari How to Build, een YouTube-kanaal waar de kijker filmpjes vindt die uitleggen hoe de IKEA-producten het best worden gemonteerd. De films zitten verspreid over acht playlists en eentje ervan verzamelt voor de liefhebbers ook al de reclamespots van Zwedens trots.

How to build komt evenwel niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar lanceerde IKEA al een fotosharing site (Share Space, www.theshare-space.com). Gebruikers kunnen foto’s uploaden van hun eigen leefruimtes en hun ideeën met elkaar delen.

Doelstelling: dialoog tussen consumenten over design stimuleren en hen zo middelen aanbieden om het beste uit hun eigen huisinrichting te halen. De gemeenschappelijke noemer van How to build en Share Space is ongetwijfeld de investering in visuele en technologische content om consumenten te helpen. Meer dan een montageplannetje zet beeldmateriaal in de meubelindustrie aan tot attentie en koopgedrag.

Dat neemt niet weg dat de traditionele, geschreven of getekende, informatie op het achterplan verdwijnt. IKEA lanceerde deze zomer ook een blog ‘Design by IKEA’ en een Twitter-account @DesignbyIKEA waar experts designtips geven. Daarnaast blijven ook de offline initiatieven bestaan, maar de nieuwe stappen tonen duidelijk aan dat IKEA de weg heeft gevonden naar een modern content- en community getint marketingplan voor de komende jaren.

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...