Hoofdpunten

1527 Views

IKEA start zijn YouTube-kanaal


Ikea YoutubeDe Zweedse meubelgrootheid IKEA heeft een reputatie hoog te houden op vlak van content marketing. Nog voor die discipline hip werd, groeide vanuit een sterk loyaltyprogramma (IKEA Family Live) de aandacht voor content met onder andere een eigen magazine.

De jaarlijkse catalogus van IKEA is een begrip met een oplage van maar liefst zes miljoen exemplaren. Kijken we naar het internet dan springt vooral het recente initiatief van IKEA USA in het oog. In de Verenigde Staten heeft IKEA 38 winkels en lanceerde het in februari How to Build, een YouTube-kanaal waar de kijker filmpjes vindt die uitleggen hoe de IKEA-producten het best worden gemonteerd. De films zitten verspreid over acht playlists en eentje ervan verzamelt voor de liefhebbers ook al de reclamespots van Zwedens trots.

How to build komt evenwel niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar lanceerde IKEA al een fotosharing site (Share Space, www.theshare-space.com). Gebruikers kunnen foto’s uploaden van hun eigen leefruimtes en hun ideeën met elkaar delen.

Doelstelling: dialoog tussen consumenten over design stimuleren en hen zo middelen aanbieden om het beste uit hun eigen huisinrichting te halen. De gemeenschappelijke noemer van How to build en Share Space is ongetwijfeld de investering in visuele en technologische content om consumenten te helpen. Meer dan een montageplannetje zet beeldmateriaal in de meubelindustrie aan tot attentie en koopgedrag.

Dat neemt niet weg dat de traditionele, geschreven of getekende, informatie op het achterplan verdwijnt. IKEA lanceerde deze zomer ook een blog ‘Design by IKEA’ en een Twitter-account @DesignbyIKEA waar experts designtips geven. Daarnaast blijven ook de offline initiatieven bestaan, maar de nieuwe stappen tonen duidelijk aan dat IKEA de weg heeft gevonden naar een modern content- en community getint marketingplan voor de komende jaren.

Recently Published

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...

»

Animatie laten maken? Hoe nu verder?

Je hebt een animatie laten maken om jouw verhaal of concept te ...

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...