Hoofdpunten

997 Views

IKEA start zijn YouTube-kanaal


Ikea YoutubeDe Zweedse meubelgrootheid IKEA heeft een reputatie hoog te houden op vlak van content marketing. Nog voor die discipline hip werd, groeide vanuit een sterk loyaltyprogramma (IKEA Family Live) de aandacht voor content met onder andere een eigen magazine.

De jaarlijkse catalogus van IKEA is een begrip met een oplage van maar liefst zes miljoen exemplaren. Kijken we naar het internet dan springt vooral het recente initiatief van IKEA USA in het oog. In de Verenigde Staten heeft IKEA 38 winkels en lanceerde het in februari How to Build, een YouTube-kanaal waar de kijker filmpjes vindt die uitleggen hoe de IKEA-producten het best worden gemonteerd. De films zitten verspreid over acht playlists en eentje ervan verzamelt voor de liefhebbers ook al de reclamespots van Zwedens trots.

How to build komt evenwel niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar lanceerde IKEA al een fotosharing site (Share Space, www.theshare-space.com). Gebruikers kunnen foto’s uploaden van hun eigen leefruimtes en hun ideeën met elkaar delen.

Doelstelling: dialoog tussen consumenten over design stimuleren en hen zo middelen aanbieden om het beste uit hun eigen huisinrichting te halen. De gemeenschappelijke noemer van How to build en Share Space is ongetwijfeld de investering in visuele en technologische content om consumenten te helpen. Meer dan een montageplannetje zet beeldmateriaal in de meubelindustrie aan tot attentie en koopgedrag.

Dat neemt niet weg dat de traditionele, geschreven of getekende, informatie op het achterplan verdwijnt. IKEA lanceerde deze zomer ook een blog ‘Design by IKEA’ en een Twitter-account @DesignbyIKEA waar experts designtips geven. Daarnaast blijven ook de offline initiatieven bestaan, maar de nieuwe stappen tonen duidelijk aan dat IKEA de weg heeft gevonden naar een modern content- en community getint marketingplan voor de komende jaren.

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...