De supporter-specialist

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 februari 2012 - 1809 Views

1809 Views


Steven Van Belleghem - Conversation specialistSinds kort ligt het nieuwe boek van Steven Van Belleghem in de rekken. Met De Conversation Company breit hij een vervolg aan De Conversation Manager, zijn zeer succesvolle boek (meer dan 22.000 verkochte exemplaren) uit 2010.

Het boek maakte van Van Belleghem een goeroe in marketingland en zette veel bedrijven aan om het veranderingstraject van adverteerder tot conversation manager in gang te zetten. In zijn nieuwe boek legt hij uit hoe je als bedrijf het onbenut conversatiepotentieel kan aanboren en uitgroeien tot een echte conversation company. Het traject loopt langs het optimaliseren van 4 c’s: customer experience, conversatie, content en collaboratie. Conversatie en content zijn twee elementen die de voorbije jaren werden uitgediept door meer en meer gespecialiseerde communicatiebureaus. We vroegen Van Belleghem welke rol zij kunnen spelen in de begeleiding van potentiële conversation companies. Of met andere woorden: beheer je content en conversatie management best in- of outhouse?

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”, nuanceert de auteur meteen. “Veel mensen denken dat een conversation manager gewoon berichten post op Twitter of Facebook. Als je daar geen strategie aan vastknoopt, mis je een opportuniteit en dreig je heel oppervlakkig te werken. Ik denk dat je beide nodig hebt: iemand die strategisch denkt en iemand op operationeel niveau. De persoon op strategisch niveau moet absoluut intern zitten omdat zijn werk meer en meer zal worden gekoppeld aan de bedrijfsstrategie en aan de bedrijfsidentiteit. Je kan je wel laten adviseren natuurlijk, maar voorts moet je dat toch binnenshuis bewaken.” Van Belleghem, die zich in het verleden wel vaker een inhouse-believer toonde, zet dus de deur op een kier voor het outsourcen van content.

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”, zegt hij. “Zelf vind ik het ideaal als je ook dat intern doet omdat de flexibiliteit hoger zou moeten zijn en omdat mensen intern sneller spreken vanuit het merk. Je werft mensen aan die fan zijn van het merk en die begrijpen hoe de doelgroep eruitziet. Club Brugge heeft als eerste voetbalploeg in België een conversation manager aangeworven.

Die persoon zou niet kunnen communiceren zoals hij dat nu doet, mocht hij geen Club Brugge-supporter zijn. Dat is een voorwaarde voor de job die in die context evident is, maar het zou ook het geval moeten zijn voor een fmcg-merk. Je hebt iemand nodig die zich heel hard identificeert met het merk. Dat is de eerste voorwaarde, meer dan extern of intern.” De laatste nuance van Van Belleghem maakt meteen duidelijk waar de meerwaarde van externe partners kunnen liggen. Een in house talent is ongetwijfeld een fan, maar heeft minder ervaring dan een externe specialist. Als het klikt tussen een bedrijf en zijn externe conversatiespecialist dan kan deze laatste door een combinatie van ‘supporterschap’ en contentmétier flink wat gewicht in de schaal werpen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...