Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529705460 de post dagen
2480 Views

De 10 online tips van Joeri De Bouvere


10 tips van Joeri De BouvereIn onze rubriek ‘Aan het Woord’ trekken we er keer op keer op uit om ervaren professionals aan het woord te laten. Zij vertellen over de do’s en don’ts van de marketing, sommen de grote uitdagingen van de sector op en doen hun toekomstvisie uit de doeken. Soms verrassend, altijd leerrijk en zonder uitzondering razend interessant. Deze week hadden we een gesprek met Joeri De Bouvere, zaakvoerder van Codeboy.be en Link Media over de 10 gouden regels van de zoekmachineoptimalisatie.

1 Formuleer een duidelijk plan

Joeri De Bouvere: “Voordat je een website opstart moet je uiteraard een plan hebben. Ook deze blog met informatie en tips over het schrijven van online content is gestart met een plan. Zoekmachineoptimalisatie is best een onderdeel van dit plan. Wat zoeken surfers online? Welke woorden gebruiken ze om te zoeken? Soms zijn bepaalde synoniemen of varianten interessant om extra traffiek te halen. Handig hierbij zijn de tools die Google zelf aanbiedt met hun Google Insights en Google Adwords external Keyword tool.

Uiteraard mag je wel niet in de val trappen om content te schrijven met enkel zoekmachineoptimalisatie in het achterhoofd. Dit zorgt voor vrij onnatuurlijke teksten en dit zal van de bezoekers via zoekmachines zeker geen recurring bezoeker maken.

Blijf je eigen stijl trouw, maar weet wat surfers zoeken en welke woorden ze gebruiken.”

2 De techniek, het CMS en de snelheid moeten op punt staan

JDB: “Een website of blog wordt gebouwd met code en ‘draait’ op een server via een content management system (CMS). Het maakt voor zoekmachineoptimalisatie op zich niet uit welke server of CMS je kiest, maar de pagina’s en content van de website moeten de surfer vlot bereiken.

Niks vervelender op het internet dan wachten op een website die traag inlaadt. Google gaat er terecht van uit dat surfers houden van snelle websites.  Vandaar dat vlotte websites bij Google bonuspunten krijgen wat hun posities in de zoekresultaten ten goede komt.”

3 Duidelijke navigatie

JDB: “Zorg voor een duidelijke navigatie met aandacht voor de zoekwoorden.  Dat is niet alleen interessant voor zoekmachineoptimalisatie want een navigatielink is ook een link (zie verder), maar ook surfer willen meteen weten wat er schuilt achter een navigatielink. Laat dus cryptische of te creatieve omschrijvingen achterwege en zeg gewoon waar het over gaat.”

4 Werk een sitemap uit

JDB: “Een sitemap is een manier om aan bezoekers of zoekmachines duidelijk te maken uit hoeveel en uit welke pagina’s een website bestaat.  Deze sitemap wordt bij veel CMS-pakketten automatisch gegenereerd maar je kan het ook zelf maken. Die laatste optie is vooral interessant voor grotere websites met veel rubrieken en subrubrieken.”

5 Besteed aandacht aan je titels

JDB: “Titels van een pagina zijn heel belangrijk. We hebben het hier niet alleen over de titel op de pagina zelf maar ook over de titel van de pagina zelf. Die zie je bovenaan in de navigatiebalk van je browser. Deze titels moeten duidelijk maken waar het op de pagina over gaat. Neem zeker een of twee zoektermen op.”

6 Links, links, links

JDB: “Een heel belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is linkbuilding. Het is een beetje kort door de bocht, maar hoe meer links hoe beter.  Niet elke link is evenveel waard natuurlijk, je kan best een link krijgen op een ‘gerespecteerde’ website met veel bezoekers.

We maken een onderscheid tussen interne en externe links. Interne links zijn links die vanuit jouw website vertrekken. Dit is de eenvoudigste manier van linkbuilding en zeker niet oninteressant. Als je een tekst schrijft over een bepaald thema zal je zeker nu en dan een begrip gebruiken dat vermeld wordt in een andere tekst. Leg op dat begrip een link naar die pagina! Zo eenvoudig is dat, je moet er gewoon aan denken.

Externe (incoming) links zijn al iets moeilijker, alhoewel het vaak gewoon een kwestie is van vragen.  Sponsor je als bedrijf een sportteam? Vraag dan om op hun website een link naar de jouwe te plaatsen. Ook op websites van beroepsorganisaties, de lokale bedrijvengids, beurzen, ‘bevriende’ bedrijven, partners, leveranciers, informatiewebsites,…. is dit mogelijk.  Je zou er van versteld staan hoeveel verschil die paar linken maken.”

7 Eén onderwerp per pagina

JDB: “Nog zo’n eenvoudige regel. Wil je scoren voor een bepaald zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden?  Zorg dan voor een aparte pagina over die zoekwoorden. Alle content rond die zoekwoorden is louter ondersteuning. Kies een of twee zoekwoorden en maak er een zinvolle en informatieve pagina over.”

8 Ken je social media

JDB: “Social media (Facebook, Twitter, YouTube, …) zijn meer en meer een vast onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.  De reden hiervan is dat zoekmachines uiteraard ook deze platformen uitlezen en zo extra info willen verzamelen voor hun zoekmachines.

Dus hoe meer jouw website wordt vermeld op sociale media platformen, hoe beter dit is voor zoekmachineoptimalisatie.  Het specifieke aan social media is dat bepaalde content vaak wordt gedeeld en ‘leuk gevonden’.  Het aantal ‘shares’ en ‘likes’ is belangrijk want dat betekent telkens weer dat zoekmachines jouw website tegenkomen. Linkbuilding in het kwadraat!”

9 Verwaarloos de foto’s en video’s niet

JDB: “Foto’s en video moeten de juiste benamingen hebben. De alt-tekst (tekst die je ziet als je over een foto gaat met je muis, red.) moet ingevuld zijn met aandacht voor zoekwoorden. Google toont al een tijdje resultaten met aandacht voor verschillende formaten (tekst, foto, video, maps) en het is dus interessant dat jouw foto’s of video’s opduiken als iemand zoekt in Google. Via die foto komt hij ook terecht op je website en is zijn interesse misschien gewekt!”

 

10 Schrijf geweldige content

JDB: “Tips voor zoekmachineoptimalisatie gaan vaak over technische zaken of vormvereisten om optimaal te scoren in zoekmachines. Maar wat je niet mag vergeten: schrijf gewoon geweldig interessante content!  Teksten over onderwerpen die mensen interesseren, die hun leefwereld raakt. Dat kan ontspanning zijn, leerrijk zijn of heel actueel. Zolang surfers jouw teksten willen delen (zie tip over social media) en terugkomen zit je al goed en doe je al aan zoekmachineoptimalisatie!”

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 22 februari 2012

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...