Hoofdpunten

1440 Views

Q&A met Jo Caudron, digitale duizendpoot/entrepreneur


Jo CaudronHet is haast onbegonnen werk om Jo Caudron in enkele regels samen te vatten. Deze online duizendpoot startte zijn eerste bedrijf, een webagency, op zijn 25ste op en sindsdien stond hij aan de wieg van een twaalftal firma’s. Tegenwoordig vind je hem vooral terug bij het consultancybedrijf Dear Media, als hij tenminste niet in het buitenland vertoeft of lezingen geeft. Wie is er beter geplaatst dan Jo Caudron om over de mogelijkheden van digitale media te praten.

Jo Caudron: “Dear Media is een adviesbedrijf. Wij adviseren grote Belgische bedrijven maar ook internationale bedrijven met betrekking tot media-innovatie en digitale media-innovatie. Voor de meeste klanten heeft dat betrekking op sociale media en meer en meer op mobiel. We doen ook de klassiekere dingen maar we worden toch gevraagd om strategieën te ontwikkelen rond social media, tablets en dergelijke meer. Wij zijn actief in de niche van die nieuwe media dus haast alle vragen die wij krijgen, gaan over nieuwe media en innovatie. Al onze klanten zijn daar mee bezig maar dat is niet representatief voor de hele markt. Onze klanten zijn de early adopters.”

Adviseer je soms om terug te stappen naar klassieke media en af te stappen van digitale ontwikkelingen?

JC: “Digitaal is nooit niet geschikt, maar digitaal alleen is vaak niet geschikt. Ons advies zal altijd een mix zijn van klassieke en digitale media om doelstellingen te halen. Het heeft geen zin om snel een Facebookpagina op te richten. Nee, is sociale media relevant voor een bepaalde klant? Wat willen zij ermee bereiken? Vaak zeggen wij ook dat zonder de steun van klassieke media om een product of een boodschap te pushen, digitale media gewoonweg niet zou werken. Wij zijn geen fanatieke believers die hun klanten zo snel mogelijk allemaal op Facebook of Twitter willen krijgen. In de praktijk hebben wij vandaag geen enkele klant waarbij we zeggen ‘stop met het digitale en ga verder analoog’. Geen enkele.”

Zijn er media die ten dode zijn opgeschreven?

JC: “Dat is best sterk uitgedrukt, maar er zijn bepaalde media waarvan we voorspelden dat ze een fundamenteel probleem zouden hebben als ze zich niet aanpasten. Dat zien we nu in de praktijk gebeuren. denk aan commerciële televisie waar op extreem korte termijn een verschuiving gaande is wat gebruikersgedrag betreft. Tenzij televisie leert om daarmee om te gaan, zal dat medium binnen pakweg twee à drie jaar in een neerwaartse spiraal terecht komen waardoor het voortbestaan echt in gedrang komt. Idem dito met gedrukte kranten. De gedrukte krant is geen duurzaam model meer. Hoe moet het dan wel? Digitaal lijkt een ontsnappingsroute maar daar blijkt de business te ontbreken.”

Kan commerciële tv zich wel een dergelijke lange termijnvisie permitteren? Commerciële kanalen hebben constant inkomsten nodig, wat eerder een korte termijnkwestie is.

JC: “Klopt, dat is bijvoorbeeld het geval bij de vmma. Wie daar directeur-generaal is, heeft een heel moeilijke job. Alleen is het nog niet erg genoeg gesteld met de vmma om een radicale omwenteling te aanvaarden. Er moet een belangrijke dosis innovatie ontstaan die aanvullend is, die de commerciële televisie zoals die we die momenteel kennen zomaar vervangt. Die sterk aanvullend is en waar wij als lokale mediaspelers nog te weinig initiatief in nemen.”

Is de commerciële televisie in België gezonder dan in het buitenland?

JC: “Als we naar ons deel van Europa kijken, inclusief tal van taalkundige perikelen, aangekochte content en ondertitels, dan zitten we structureel met een verlenging van internationale content.  Als je tegenwoordig naar de cijfers kijkt in Europa en in België specifiek dan merk je dat de situatie in Nederland of Duitsland bijvoorbeeld minder erg is. Wij hebben nog geen sterk uitgebouwd digitaal televisielandschap. In Nederland is dat veel meer gefragmenteerd.”

Dimensies

 

Moet contentmarketing binnen die context breed gaan of zich eerder verdiepen?

JC: “Voor de media is de oplossing een verdieping in twee dimensies. Je zal veel breder moeten gaan, veel sneller, oppervlakkiger, mee met de snelheid van Twitter. Toch moet je als mediabedrijf diepgang produceren, dat is de uitdaging. Aan een lang artikel moet gewerkt worden, maar snel nieuws verschijnt steeds vaker op Twitter. De mix vinden tussen snel en oppervlakkig aan de ene kant en diepgang aan de andere is de grote uitdaging voor alle mediabedrijven.”

Is je boek “Media Morgen – de media op zijn kop” nog steeds even actueel als toen je het schreef?

JC: “Wel, het boek is er gewoon spot on. Elke aankondiging die er nu gebeurt in de media staat mooi beschreven in het boek, van de sanering bij MTV tot Apple die films gaat verhuren. Het einde nog niet in zicht? It’s happening!”

Aangezien al je voorspellingen uitkomen, is het haast tijd voor een opvolger.

JC: “Geen idee, het kan evengoed zijn dat mijn verhaal verteld is. Misschien dat we elk jaar een update schrijven om te controleren of de theorieën nog kloppen. Hoe snel evolueert de media? Of gaat dat trager dan verwacht?”

 

Mankracht & resources

 

Wat zijn de voornaamste vragen waarmee bedrijven naar jou toe stappen?

JC: “Heel simpel: hoe moet het nu verder? Fundamentele businesselementen wankelen en blijken  niet langer te werken. Plots verschijnen er nieuwe spelers die een andere bedreigende positie innemen. Hoe moeten wij ons als bedrijf daartegen wapenen op een positieve manier? Hoe kunnen we samen een duurzame strategie ontwikkelen? De klassieke mediabedrijven kloppen bij mij amper aan om advies. Het zijn de grote adverteerders, de grote merken die vooral hun strategieën aanpassen, maar dat hebben de mediabedrijven blijkbaar nog niet begrepen. Als de grote adverteerders, zoals d’Ieteren, klassieke media fundamenteel verlaten zullen die daar niet wakker van liggen. Zolang zij evenveel producten blijven verkopen, zullen zij niet trouw blijven aan één bepaalde media. Elk mediahuis zal al beweren dat ze daar mee bezig zijn, maar met hoeveel middelen, hoeveel mankracht, hoeveel resources? Dat zal marginaal zijn ten opzichte van het totale werkbudget.”

Zullen nieuwe media de klassieke ooit volledig verdringen, of blijven ze beperkt tot een aanvullende rol?

JC: “Geen enkel nieuw kanaal is momenteel sterk genoeg. Er zullen verschuivingen gebeuren waarbij klemtonen verlegd worden. Consumenten zullen minder behoefte hebben aan een oud model. De ervaring van een krant zal je nooit kunnen vertalen naar digitaal, zelfs niet op tablet. Maar het consumeren van nieuws op zich wel. Als de consument zijn nieuws hoger acht dan de ervaring van het nieuws, dan zal er een grondige herschikking en zelfs vervanging gebeuren.”

 

Wapenen tegen cultuurverarming

 

Sociale media blijven groeien. Wat is jouw concrete advies om er succesvol gebruik van te maken?

JC: “Ontwikkel eerst een duidelijk strategie rond social en mobile en wat jouw bedrijf daarmee wil bereiken. Stap er ook niet blindelings in. Er gebeuren vandaag de dag dingen die fundamenteel niet gezond zijn. De grote sociale media plus de merken rond mobile, zoals Apple, hebben een ongezonde machtspositie verworven. Er wordt al langer concurrentie aangekondigd, maar de realiteit bewijst ons dat ze momenteel monopolisten zijn die ongezonde spelregels opleggen aan bedrijven. Dus ja, zorg dat je aanwezig bent op Facebook, maar neen geef jezelf niet op. Zeker als adverteerder maar ook als mediamerk. Adverteerders moeten nu al rekening houden met de spelregels van Facebook en Apple, die niet steeds overeenstemmen met de Belgische wetgeving. En toch conformeren ze zich. Bij mediabedrijven is het nog erger. 110.000 mensen volgen Sporza op Facebook, maar de zender verdient daar op zich geen cent aan.”

We hebben dringend meer verschillende sociale media nodig, hoor ik je tussen de regels zeggen.

JC: “Jazeker. Misschien dat Google+ een breed publiek weet te bereiken, maar dan zitten we nog maar met drie. Vandaag is Facebook in het westen problematisch. In China, Rusland, Brazilië en nog een paar landen is Facebook haast onbestaand maar bij ons is er geen enkel netwerk dat tegen Facebook op kan. Ook Twitter is groot, maar dat is op zich geen concurrentie voor Facebook. De kracht van Facebook is dat het globaal is, maar daardoor verliezen wij een regionaal en lokaal karakter. Dat is een grote bedreiging voor onze lokale cultuur. Als we dat tegenwerken, is de drive van Facebook weer weg. We moeten een balans vinden. De mondiale kracht van Facebook gebruiken, maar niet toelaten dat Facebook een stuk van onze lokale cultuur afsnijdt. We moeten ons wapenen tegen een cultuurverarming in Europa en België.”

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 19 december 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...