Hoofdpunten

1351 Views

Goede content marketing op Facebook, een voorbeeld


Het nieuwe Facebook gaat verder dan enkel wat liken, zoveel is intussen duidelijk. Gebruikers kunnen content catalogeren en als bedrijf doe je er maar beter alles aan om een topverslag te plaatsen en niet in de rubriek spam te belanden. Bovendien kunnen gebruikers ook verslagen laten verbergen. Facebook helpt met andere woorden een handje om de feeds zo goed mogelijk te laten aansluiten op wie de gebruiker is. Zwakke content heeft geen kans, laat ook dat duidelijk zijn.

Deze evolutie noopt al wie content creëert en vermarkt tot de nodige creativiteit. We gingen op zoek naar een goed voorbeeld in eigen land en kwamen terecht bij de Facebook-pagina van Vacature. Het rekruteringsmerk van Mediafin (een joint-venture van De Persgroep en Rossel) heeft al enkele jaren terug begrepen dat zeker in de rekruteringsbranche papier niet het enige kernmedium kan zijn. De website is sterk, de Facebookpagina ook. U kan ze hier ontdekken, maar let vooral op de invalshoeken. De artikels spelen in op de actualiteit, ook tipgerichte info vindt zijn weg naar Facebook en last but not least denkt Vacature in termen van ciblering. Waar je in de sociale netwerkenmix kan stellen dat Linkedin een eerder zakelijk publiek aanspreekt of Netlog een eerder jong publiek, is Facebook het breedpublieksmedium. Vacature heeft begrepen dat het op Facebook niet om pure zakelijkheid draait en let er op om ook speelse elementen te integreren. Geen games, maar bijvoorbeeld een flits als “Live op Twitter – Files/treinvertragingen beu? Tweet een foto met hashtag #wachtbeeld hoe jij de wachttijd trotseert & win leuke prijs! Smakelijk eten :)” Een mooi evenwicht, van een merk/medium dat duidelijk begrepen heeft hoe het van Facebook een nuttige contenttool kan maken.

Tot besluit, nog deze tip. Een contentpagina op Facebook is nog meer dan op andere plaatsen nooit af. Facebook evolueert snel, past zijn werking regelmatig aan en wie een pagina met content beheert heeft er alle belang bij daarop in te spelen. Denk maar aan de Facebook Timeline die voor marketers een nieuwe uitdaging vormt. Het is wachten hoe merken hun plek in de autobiografie van hun consumenten zullen willen veroveren. Ben je opzoek naar een contentpartner, dan kunnen wij je zeker helpen. Stuur een mail naar hello@mediaforta.com

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 16 november 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...