Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

De premiumallures van Facebook

Dat Facebook een goed contentmedium is, lijkt een open deur intrappen. Dat is het echter niet afgaand op de gemiddelde brandpage op ’s werelds grootste sociale netwerk. Zeer vaak, nog te vaak, is de strategie achter een merk- of bedrijfspagina terug te brengen tot aanwezigheid. Het gaat een beetje zoals met de websites tien tot vijftien jaar geleden: eerst vond iedereen het belangrijk om een site te hebben, pas veel later gingen meer en meer bedrijven inzien dat het ook een goed kanaal voor het verspreiden van content was. Hoe sterker de penetratie van Facebook stijgt, hoe meer die stelling ook hier opgaat.

 

Om die aanwezigheidsstrategie in goede banen te leiden, werken grote merken met een community manager die vragen, reacties en discussies van zij die het merk ‘liken’ modereert en beantwoordt. Wie Steven Van Belleghem hoorde praten over de conversation manager weet dat zo’n functie gerechtvaardigd is en in het beste geval waakt de Facebook-herder ook over andere communitykanalen of werkt hij nauw samen met andere conversatiemanagers binnen het bedrijf. Maar vandaag mag het al iets meer zijn. Wie de conversatie wil spijzen, kan dat maar beter doen met content. Goede content. Hoe je dat concreet moet invullen, hangt af van de bedrijfsstrategie maar evenzeer van wat Facebookgebruikers willen en niet willen.

Vorige maand publiceerde eMarketer.com een studie die de behoeften van Facebook-leden in kaart bracht (een onderzoek bij 626 respondenten in de VS). Als ze een merk of bedrijf niet willen ‘liken’ dan zijn dit de belangrijkste redenen: niet willen gebombardeerd worden met boodschappen en reclame (54%), vermijden dat het bedrijf hun profielinfo ziet (45%) of vermijden dat bedrijven via Facebook contact opnemen (29%). Nog veel interessanter is het antwoord op de vraag wat de respondenten wel verwachten van een like-merk: toegang tot exclusieve content staat op één, op gelijke hoogte met kortingen en promoties. Het brengt ons naadloos terug bij het conversatiemanagement-idee en de link die daarbij vaak gelegd wordt naar co-creatie. Geef brand lovers toegang tot content over nieuwe producten, volg de conversaties, trek lessen en trek die door naar de productie of naar nieuwe exclusieve content. Want ondanks zijn groeiende status van massamedium zal Facebook het op vlak van content vooral moeten hebben van een premium strategie.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.