Hoofdpunten

1414 Views

De premiumallures van Facebook


Dat Facebook een goed contentmedium is, lijkt een open deur intrappen. Dat is het echter niet afgaand op de gemiddelde brandpage op ’s werelds grootste sociale netwerk. Zeer vaak, nog te vaak, is de strategie achter een merk- of bedrijfspagina terug te brengen tot aanwezigheid. Het gaat een beetje zoals met de websites tien tot vijftien jaar geleden: eerst vond iedereen het belangrijk om een site te hebben, pas veel later gingen meer en meer bedrijven inzien dat het ook een goed kanaal voor het verspreiden van content was. Hoe sterker de penetratie van Facebook stijgt, hoe meer die stelling ook hier opgaat.

 

Om die aanwezigheidsstrategie in goede banen te leiden, werken grote merken met een community manager die vragen, reacties en discussies van zij die het merk ‘liken’ modereert en beantwoordt. Wie Steven Van Belleghem hoorde praten over de conversation manager weet dat zo’n functie gerechtvaardigd is en in het beste geval waakt de Facebook-herder ook over andere communitykanalen of werkt hij nauw samen met andere conversatiemanagers binnen het bedrijf. Maar vandaag mag het al iets meer zijn. Wie de conversatie wil spijzen, kan dat maar beter doen met content. Goede content. Hoe je dat concreet moet invullen, hangt af van de bedrijfsstrategie maar evenzeer van wat Facebookgebruikers willen en niet willen.

Vorige maand publiceerde eMarketer.com een studie die de behoeften van Facebook-leden in kaart bracht (een onderzoek bij 626 respondenten in de VS). Als ze een merk of bedrijf niet willen ‘liken’ dan zijn dit de belangrijkste redenen: niet willen gebombardeerd worden met boodschappen en reclame (54%), vermijden dat het bedrijf hun profielinfo ziet (45%) of vermijden dat bedrijven via Facebook contact opnemen (29%). Nog veel interessanter is het antwoord op de vraag wat de respondenten wel verwachten van een like-merk: toegang tot exclusieve content staat op één, op gelijke hoogte met kortingen en promoties. Het brengt ons naadloos terug bij het conversatiemanagement-idee en de link die daarbij vaak gelegd wordt naar co-creatie. Geef brand lovers toegang tot content over nieuwe producten, volg de conversaties, trek lessen en trek die door naar de productie of naar nieuwe exclusieve content. Want ondanks zijn groeiende status van massamedium zal Facebook het op vlak van content vooral moeten hebben van een premium strategie.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 13 oktober 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...