Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529863080 de post dagen
2000 Views

De premiumallures van Facebook


Dat Facebook een goed contentmedium is, lijkt een open deur intrappen. Dat is het echter niet afgaand op de gemiddelde brandpage op ’s werelds grootste sociale netwerk. Zeer vaak, nog te vaak, is de strategie achter een merk- of bedrijfspagina terug te brengen tot aanwezigheid. Het gaat een beetje zoals met de websites tien tot vijftien jaar geleden: eerst vond iedereen het belangrijk om een site te hebben, pas veel later gingen meer en meer bedrijven inzien dat het ook een goed kanaal voor het verspreiden van content was. Hoe sterker de penetratie van Facebook stijgt, hoe meer die stelling ook hier opgaat.

 

Om die aanwezigheidsstrategie in goede banen te leiden, werken grote merken met een community manager die vragen, reacties en discussies van zij die het merk ‘liken’ modereert en beantwoordt. Wie Steven Van Belleghem hoorde praten over de conversation manager weet dat zo’n functie gerechtvaardigd is en in het beste geval waakt de Facebook-herder ook over andere communitykanalen of werkt hij nauw samen met andere conversatiemanagers binnen het bedrijf. Maar vandaag mag het al iets meer zijn. Wie de conversatie wil spijzen, kan dat maar beter doen met content. Goede content. Hoe je dat concreet moet invullen, hangt af van de bedrijfsstrategie maar evenzeer van wat Facebookgebruikers willen en niet willen.

Vorige maand publiceerde eMarketer.com een studie die de behoeften van Facebook-leden in kaart bracht (een onderzoek bij 626 respondenten in de VS). Als ze een merk of bedrijf niet willen ‘liken’ dan zijn dit de belangrijkste redenen: niet willen gebombardeerd worden met boodschappen en reclame (54%), vermijden dat het bedrijf hun profielinfo ziet (45%) of vermijden dat bedrijven via Facebook contact opnemen (29%). Nog veel interessanter is het antwoord op de vraag wat de respondenten wel verwachten van een like-merk: toegang tot exclusieve content staat op één, op gelijke hoogte met kortingen en promoties. Het brengt ons naadloos terug bij het conversatiemanagement-idee en de link die daarbij vaak gelegd wordt naar co-creatie. Geef brand lovers toegang tot content over nieuwe producten, volg de conversaties, trek lessen en trek die door naar de productie of naar nieuwe exclusieve content. Want ondanks zijn groeiende status van massamedium zal Facebook het op vlak van content vooral moeten hebben van een premium strategie.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 13 oktober 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...