Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1524663180 de post dagen
1235 Views

Wie het schoentje past…


content marketing denk als een uitgeverAdverteerders die content marketing inschakelen in hun mediamix zijn er zich misschien niet altijd van bewust, maar eens ze een website met content lanceren, nemen ze de gedaante van uitgever aan. Verrast? Een website is een publicatie, net zoals een nieuwsbrief, een klantenmagazine of een jaarverslag op papier dat zijn. Die vaststelling heeft enkele belangrijke gevolgen, want wie de rol van uitgever opneemt, moet daar ook naar handelen. Dat klinkt dwingend, maar wie het juist aanpakt, zal vooral merken dat het de professionalisering van de contentcreatie ten goede komt. Waar moet je als adverteerder annex uitgever zoal rekening mee houden? Enkele tips.

Wees manager. De taak van uitgever is een managementfunctie. Of vrij vertaald: een goed contentidee volstaat niet. Als manager-uitgever moet je zorgen voor een constante flow van content. De traditionele media sturen dit proces met behulp van redactiekalenders en follow-up systemen. Organiseer vanuit die rol ook de workflow. Bepaal wie voor content zorgt en beslis waar en wanneer je die zal vrijgeven. Op dat moment komt ook people management om de hoek gluren. Denk goed na wie beslissingen mag en kan nemen en bepaal wie zijn zeg kan doen binnen het proces van contentcreatie. Ben je als adverteerder-uitgever te puur een manager en te weinig een ‘editor’ in de Angelsaksische betekenis van het woord, breng dan de verantwoordelijkheid voor de content onder bij iemand met voldoende autoriteit en benadruk het belang van continuïteit en coherentie.

Wees strateeg en analist. Naast operationele en organisatorische vaardigheden uit de uitgeefwereld, nemen adverteerders-uitgevers best ook de strategische en analytische competenties mee. Dat zijn competenties die vaak aan adverteerderszijde of bij bureaupartners in house zitten. Betrek die mensen op een gestructureerde wijze in het contentproces. Start dat proces daarom met een analyse van welke content al aanwezig of online is. Wat staat erin? Waar bevindt het zich? Wie beheert en onderhoudt het? En last but not least: op wie is het gericht? Breng de doelgroep zo verfijnd als mogelijk in kaart, net als de informatiebehoefte of het verwachtingspatroon.

Wees informaticus. Of zorg dat het team dat content ontwikkelt, een werkbaar systeem voor de vingers geschoven krijgt. Het is geen overbodige luxe als de betrokkenen enige kaas hebben gegeten van de interface en de website-architectuur. Mediaforta biedt voor dit probleem een algemene oplossing dankzij de unieke Mediaforta user interface. Benieuwd? Later op deze blog meer hierover, of je mag ons hier ook altijd over contacteren. Onthoud ook dat online content zeer meetbaar is en laat niet na om kwantificeerbare doelen mee te nemen langs het traject. Al mogen de (klik)resultaten zeker geen blinde raadgever zijn voor de te volgen koers.

 

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 29 september 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...