Hoofdpunten

752 Views

Wie het schoentje past…


content marketing denk als een uitgeverAdverteerders die content marketing inschakelen in hun mediamix zijn er zich misschien niet altijd van bewust, maar eens ze een website met content lanceren, nemen ze de gedaante van uitgever aan. Verrast? Een website is een publicatie, net zoals een nieuwsbrief, een klantenmagazine of een jaarverslag op papier dat zijn. Die vaststelling heeft enkele belangrijke gevolgen, want wie de rol van uitgever opneemt, moet daar ook naar handelen. Dat klinkt dwingend, maar wie het juist aanpakt, zal vooral merken dat het de professionalisering van de contentcreatie ten goede komt. Waar moet je als adverteerder annex uitgever zoal rekening mee houden? Enkele tips.

Wees manager. De taak van uitgever is een managementfunctie. Of vrij vertaald: een goed contentidee volstaat niet. Als manager-uitgever moet je zorgen voor een constante flow van content. De traditionele media sturen dit proces met behulp van redactiekalenders en follow-up systemen. Organiseer vanuit die rol ook de workflow. Bepaal wie voor content zorgt en beslis waar en wanneer je die zal vrijgeven. Op dat moment komt ook people management om de hoek gluren. Denk goed na wie beslissingen mag en kan nemen en bepaal wie zijn zeg kan doen binnen het proces van contentcreatie. Ben je als adverteerder-uitgever te puur een manager en te weinig een ‘editor’ in de Angelsaksische betekenis van het woord, breng dan de verantwoordelijkheid voor de content onder bij iemand met voldoende autoriteit en benadruk het belang van continuïteit en coherentie.

Wees strateeg en analist. Naast operationele en organisatorische vaardigheden uit de uitgeefwereld, nemen adverteerders-uitgevers best ook de strategische en analytische competenties mee. Dat zijn competenties die vaak aan adverteerderszijde of bij bureaupartners in house zitten. Betrek die mensen op een gestructureerde wijze in het contentproces. Start dat proces daarom met een analyse van welke content al aanwezig of online is. Wat staat erin? Waar bevindt het zich? Wie beheert en onderhoudt het? En last but not least: op wie is het gericht? Breng de doelgroep zo verfijnd als mogelijk in kaart, net als de informatiebehoefte of het verwachtingspatroon.

Wees informaticus. Of zorg dat het team dat content ontwikkelt, een werkbaar systeem voor de vingers geschoven krijgt. Het is geen overbodige luxe als de betrokkenen enige kaas hebben gegeten van de interface en de website-architectuur. Mediaforta biedt voor dit probleem een algemene oplossing dankzij de unieke Mediaforta user interface. Benieuwd? Later op deze blog meer hierover, of je mag ons hier ook altijd over contacteren. Onthoud ook dat online content zeer meetbaar is en laat niet na om kwantificeerbare doelen mee te nemen langs het traject. Al mogen de (klik)resultaten zeker geen blinde raadgever zijn voor de te volgen koers.

 

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 29 september 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...