Hoofdpunten

889 Views

Wie het schoentje past…


content marketing denk als een uitgeverAdverteerders die content marketing inschakelen in hun mediamix zijn er zich misschien niet altijd van bewust, maar eens ze een website met content lanceren, nemen ze de gedaante van uitgever aan. Verrast? Een website is een publicatie, net zoals een nieuwsbrief, een klantenmagazine of een jaarverslag op papier dat zijn. Die vaststelling heeft enkele belangrijke gevolgen, want wie de rol van uitgever opneemt, moet daar ook naar handelen. Dat klinkt dwingend, maar wie het juist aanpakt, zal vooral merken dat het de professionalisering van de contentcreatie ten goede komt. Waar moet je als adverteerder annex uitgever zoal rekening mee houden? Enkele tips.

Wees manager. De taak van uitgever is een managementfunctie. Of vrij vertaald: een goed contentidee volstaat niet. Als manager-uitgever moet je zorgen voor een constante flow van content. De traditionele media sturen dit proces met behulp van redactiekalenders en follow-up systemen. Organiseer vanuit die rol ook de workflow. Bepaal wie voor content zorgt en beslis waar en wanneer je die zal vrijgeven. Op dat moment komt ook people management om de hoek gluren. Denk goed na wie beslissingen mag en kan nemen en bepaal wie zijn zeg kan doen binnen het proces van contentcreatie. Ben je als adverteerder-uitgever te puur een manager en te weinig een ‘editor’ in de Angelsaksische betekenis van het woord, breng dan de verantwoordelijkheid voor de content onder bij iemand met voldoende autoriteit en benadruk het belang van continuïteit en coherentie.

Wees strateeg en analist. Naast operationele en organisatorische vaardigheden uit de uitgeefwereld, nemen adverteerders-uitgevers best ook de strategische en analytische competenties mee. Dat zijn competenties die vaak aan adverteerderszijde of bij bureaupartners in house zitten. Betrek die mensen op een gestructureerde wijze in het contentproces. Start dat proces daarom met een analyse van welke content al aanwezig of online is. Wat staat erin? Waar bevindt het zich? Wie beheert en onderhoudt het? En last but not least: op wie is het gericht? Breng de doelgroep zo verfijnd als mogelijk in kaart, net als de informatiebehoefte of het verwachtingspatroon.

Wees informaticus. Of zorg dat het team dat content ontwikkelt, een werkbaar systeem voor de vingers geschoven krijgt. Het is geen overbodige luxe als de betrokkenen enige kaas hebben gegeten van de interface en de website-architectuur. Mediaforta biedt voor dit probleem een algemene oplossing dankzij de unieke Mediaforta user interface. Benieuwd? Later op deze blog meer hierover, of je mag ons hier ook altijd over contacteren. Onthoud ook dat online content zeer meetbaar is en laat niet na om kwantificeerbare doelen mee te nemen langs het traject. Al mogen de (klik)resultaten zeker geen blinde raadgever zijn voor de te volgen koers.

 

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 29 september 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...