Hoofdpunten

1271 Views

De opmars van content marketing verklaard


Waarom is content marketing populairContent marketing heeft de voorbije jaren onmiskenbaar zijn plaats opgeëist in de marketingmix van zowel grote als minder grote ondernemingen. Voor de vele believers van content marketing zal dat geen verrassing zijn, maar toch verdient de vraag naar het waarom van deze evolutie enige aandacht. Het is immers nog niet eens tien jaar geleden dat een adverteerder als P&G voor het eerst openlijk zijn conservatief marketinggedrag in vraag stelde.

Wie wil begrijpen waarom content marketing in opgang is, moet de definitie van deze techniek onder de loep nemen. We vonden een mooie bij de Nederlander Joery Bruijntjes, marketingadviseur en blogger bij Frankwatching. Hij omschrijft content marketing als het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. Dit betekent dus het zorgen voor de juiste content, voor het juiste publiek, op de juiste plaats, op het juiste moment. Direct, multimediaal en vooral vindbaar.”

Halen we deze definitie even uit elkaar, dan stoten we eerst op wat bedrijven al veel langer doen: content maken, aanbieden en verspreiden. Dat gebeurt al vele decennia via folders, klantenmagazines of – wie ver terug wil – door als zeepproducent (P&G!) een tv-zender te betalen om een ‘soap’ te maken. Nieuw onder de zon deze eeuw is echter het plan, of de marketing, achter content. Enkel via een gestructureerde benadering van content kan je vandaag als bedrijf inspelen op de vooraf geïdentificeerde behoefte waar de definitie het over heeft. Dat betekent ook zoveel als het ontwikkelen van een meer professionele benadering om die ambitie waar te maken.

Dat adverteerders op die kar zijn gesprongen, heeft twee redenen. Ten eerste hebben ze de grenzen van de traditionele above-the-line marketing leren kennen. Toegegeven, televisie heeft flink wat reclamebudgetten aangezogen sinds oktober 2008, maar een adverteerder die zich echt als uitgever van content wil opwerpen, zal met deze media zijn pap niet brokken. Ten tweede zitten vandaag veel vissen in de contentvijver. Enkel content aanbieden en verspreiden is onvoldoende. Het moet zoals gezegd gestructureerd en gepland verlopen opdat de doelgroep de weg naar de content überhaupt zou kunnen vinden. Net daarom halen specialisten nu al aan dat toegang tot content cruciaal zal worden in de komende jaren. Barbra Gago noemt het hier ‘curation’: help prospecten om content te vinden. Of hoe content marketing toch ook werkt als traditionele media, want ook daar is bereik opbouwen een cocktail van goede inhoud en gerichte marketing.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 9 september 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...