Hoofdpunten

891 Views

Hoe betere e-mails schrijven van jou een betere Content Marketeer maakt


e-mail schrijven communicatie

Je vaardigheden verbeteren in e-mailcommunicatie heeft ook een positieve invloed op je content marketingskills. Dat zegt technology consultant Kate Bladow. Hieronder vind je vijf tips voor een betere communicatie met je publiek, of het nu gaat om communicatie tussen collega’s onderling of wanneer je voor een bedrijfsblog schrijft.

1. Hou alles zo eenvoudig mogelijk

In e-mailing: gebruik genummerde lijstjes in je e-mails waar je kan, eerder dan sterretjes of verschillende paragrafen. Door dit te doen weten de ontvangers van je e-mail exact wat je bedoelt en kunnen ze gemakkelijker reageren op je bericht door de overeenkomstige cijfers te gebruiken.

In content marketing: ook in blog posts zijn genummerde lijsten aangewezen. Dergelijke opsommingen maken het schrijven van een blogpost overzichtelijker en gemakkelijker te verteren voor je doelpubliek. Probeer dus altijd het formaat te gebruiken dat het geheel zowel voor jou als je lezers eenvoudiger maakt.

2. Omschrijf duidelijk de te ondernemen actie

In e-mailing: geef in je e-mails altijd duidelijk aan welke acties kunnen ondernomen worden, boven open vragen of suggesties. Door deze acties ondubbelzinnig te formuleren, vermijd je dat je steeds opnieuw dezelfde dingen hoeft te herhalen over hetzelfde onderwerp. Je bespaart er dus veel tijd mee.

In content marketing: maak het je lezers duidelijk welke actie je ze wil laten ondernemen. Vraag hen expliciet om op je post te reageren, je bedrijf op Twitter te volgen of een product demo aan te vragen.

3. Wees professioneel

In e-mailing: schrijf in volledige zinnen en lees je e-mail eerst volledig na vooraleer je beslist deze te versturen. Door tijd te nemen om weldoordachte e-mails te schrijven toon je aan je ontvangers dat je respect hebt voor hun kostbare tijd.

In content marketing: hoewel het leuke aan content marketing is dat je je posts een persoonlijke touch kan geven, dien je telkens opnieuw kwaliteitsvolle content te plaatsen. Heb dus aandacht voor detail en motiveer je posts.

4. Voorzie voldoende achtergrondinformatie

In e-mailing: plaats geen van woorden zoals “ter info” in het onderwerp van een kettingbrief. Voorzie de e-mail daarentegen wel van een zin of twee waarin je beschrijft waarover de mail gaat en waarom je contact deze moet lezen. Een minimum aan context bespaart een hoop verwarring.

In content marketing: één van de ergste vergissingen die contentschrijvers maken, en dan vooral in blog posts, is dat ze zonder enige verklaring overgaan van het ene naar het andere onderwerp. Wanneer je in één artikel twee verschillende ideeën wil verwerken, zorg er dan voor dat de connectie tussen beide onderwerpen duidelijk is, niet alleen voor jou maar ook voor je lezers.

5. Gebruik het juiste medium

In e-mailing: e-mailen is niet altijd het juiste communicatiemiddel. Soms is het gewoon beter iemand op te bellen of te Skypen. Door mensen op een juiste manier te contacteren krijg je sneller antwoord en krijgt je team meer gedaan.

In content marketing: net zoals het soms beter is om iemand via telefoon te contacteren, geven sommigen er de voorkeur aan om een blog te lezen terwijl anderen verkiezen om een video te bekijken. Zorg er dus voor dat je content in verschillende vormen aanbiedt. Zo geef je je bezoekers de kans om de aangeboden informatie te lezen in het formaat dat ze verkiezen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters op 15 augustus 2011

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...